X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Twitter – politycy, kibice czy fancluby K-Popu?

W jaki sposób funkcjonuje Twitter w Polsce oraz jakie tematy na nim przodują?

Twitter – politycy, kibice czy fancluby K-Popu?źródło: shutterstock.com

reklama


Artykuł stworzony przez eksperta 

13 lat historii, pół miliarda wpisów dziennie, kilkaset milionów użytkowników na świecie i sześć milionów w Polsce (większość z nich to ludzie młodzi – od 18 do 34 lat). Twitter bez wątpienia zasługuje na miano jednego z najważniejszych serwisów społecznościowych. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, czym jest w istocie i w jaki sposób można najbardziej efektywnie wykorzystać go w komunikacji?

Twitter w Polsce

Politycy

W Polsce Twitter postrzegany jest głównie jako miejsce zażartych politycznych walk, a w prasie i telewizji bardzo często można trafić na materiały, w których dziennikarze cytują tweety polityków. Cóż, to prawda, można nawet z dużym prawdopodobieństwem określić moment, gdy polski Twitter upolitycznił się radykalnie: był to rok 2012, kiedy posłowie otrzymali służbowe iPady.

Część z nich wykorzystywała urządzenia do oglądania filmów i zdjęć w czasie nudzących ich obrad (reporterom udawało się nawet uchwycić posłów oglądających materiały zdecydowanie zbyt “rozrywkowe” jak na powagę izby), większość jednak zrozumiała, że zamiast seriali i zdjęć erotycznych można wykorzystać iPady do ciekawszych z politycznego punktu widzenia celów. W efekcie polski Twitter AD 2020 to miejsce, gdzie aktywni są politycy wszystkich barw, urzędnicy, analitycy i komentatorzy.

Niektórzy wyłącznie publikują oświadczenia, podczas gdy inni, jak były minister obrony Antoni Macierewicz, spotykają się na żywo ze swoimi obserwatorami lub – jak prezydent Andrzej Duda – wchodzą w dość bliski i egalitarny kontakt z wyborcami (co może prowadzić do sytuacji tyleż zabawnych, co niekoniecznie godnych głowy państwa – jak nocne pogawędki z użytkownikami o dziwnych pseudonimach). To, że obecność polityków budzi emocje i rozgrzewa dyskusje do czerwoności, nie powinno nikogo dziwić.

Sportowcy

Twitter to jednak nie tylko domena działaczy. Wielkie emocje budzi tam (jak i w życiu) sport. Zawodnicy-celebryci, tacy jak Robert Lewandowski, Marcin Gortat obserwowani są przez setki tysięcy, a czasem nawet miliony użytkowników, ale wśród zasięgowej elity polskiego Twittera znajdują się też popularni dziennikarze sportowi – tacy jak np. Michał Pol albo Mateusz Borek (obaj zgromadzili po ponad pół miliona followersów!). Korzystając z narzędzi analitycznych (np. tworzących “heatmapy” geograficzne dla danego hashtagu) można zobaczyć, jak w czasie ważnych zawodów sportowych poszczególne miejsca “rozpalają się” do czerwoności.

źródło: twitter.com/lewy_official

źródło: twitter.com/lewy_official

źródło: twitter.com/Polsport

źródło: twitter.com/Polsport

źródło: twitter.com/MGortat

źródło: twitter.com/MGortat

Eksperci

Kolejne oblicze Twittera to “klub ekspertów”. Względna anonimowość platformy sprawia, że w dyskusjach na tematy dotyczące np. gospodarki, energetyki, finansów lub obronności, wyrastają lokalni “mikrocelebryci”, którzy niekoniecznie muszą występować pod własnym nazwiskiem i ujawniać tożsamość dziennikarza, przedsiębiorcy lub eksperta.

Wielu z nich bierze udział w merytorycznych konwersacjach anonimowo, na równi z tymi, którzy publikują z otwartą przyłbicą. Z jednej strony pozwala to na zabranie głosu przez osoby, które ogranicza pełniona funkcja (tu także sygnaliści!), z drugiej – niesie ze sobą szereg ryzyk powiązanych z mętnymi intencjami lobbystów rozmaitych koncernów, czy – wręcz – z fake newsami (także tymi mogących być elementem gier wywiadów).

Prawda jest jednak taka, że na dłuższą metę nikt nie może być pewien swojej anonimowości ani na Twitterze, ani w żadnych innych mediach społecznościowych, historia zna aż nazbyt wiele przypadków zdemaskowania internetowych komentatorów (na polskim podwórku bodaj najsłynniejsze było ujawnienie danych Kataryny w 2009 roku).

K-Pop

Im dłużej przyglądam się Twitterowi, tym więcej zaskoczeń. Bez wątpienia jest to kanał społecznościowy, który nie nudzi. Bo na przykład wciąż mało kto myśli o nim jako o platformie niezwykle popularnej wśród młodzieży. Intuicyjnie wymienialibyśmy pewnie TikTok, Instagram, czy nawet Facebooka, tymczasem właśnie na Twitterze tysiące fanów koreańskiego popu włączają się corocznie w pomoc Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, by w ciągu roku dyskutować o codziennych problemach (albo sprawić by jednym z najpopularniejszych tematów dnia była informacja o tym, że popularna telewizja pomyliła ich idoli i pokazywała na wizji zdjęcie niewłaściwego muzyka).

źródło: twitter.com/btspolisharmy

źródło: Twitter

Aktywność fanclubów jest zresztą specyficznym zjawiskiem dla (nie tylko polskiego) Twittera. Z pewnością ułatwia ją fakt egalitaryzmu platformy (o czym przekonał się wspomniany prezydent Duda) i braku formalnych granic, czemu sprzyja otwartość i prostota Twittera jako platformy społecznościowej. Serwis jawi się jako atrakcyjna alternatywa wobec coraz mniej kuszącego dla młodych Facebooka. A jeśli nie wierzycie – zajrzyjcie do twitterowych „trendów” w okolicach matur.

Jak zmienia się Twitter?

Jest on fascynujący nie tylko z uwagi na swoją wielobarwność, ale też na dynamiczną ewolucję platformy. Jakiś czas temu długość tweeta zwiększono z “SMS-owych” 140 znaków do 280, kolejne zmiany to wprowadzony ostatnio zakaz publikowania reklam politycznych (!) oraz nadchodzące zmiany w sposobie odpowiadania, czy wprowadzenie „reakcji” (podobnych do facebookowych) w wiadomościach prywatnych. Twitter ze swoimi ponad 6 milionami użytkowników w Polsce już na dobre wpisał się w pejzaż mediów społecznościowych, zaś różnorodne (choć możliwe do zdefiniowania) grupy docelowe, do których można dotrzeć zarówno dzięki komunikacji organicznej, jak i precyzyjnie targetowanym reklamom (panel reklamowy Twittera to temat na osobny artykuł) sprawiają, że jest to platforma bardzo interesująca z perspektywy komunikacji marketingowej.

W “Przewodniku po Social Media w Polsce” opracowanym przez Grupę Roboczą Social Media w IAB Polska poświęciliśmy Twitterowi cały rozdział – czytelnik dowie się, w jaki sposób można wykorzystać serwis do działań organicznych i reklamowych – solo lub w miksie z innymi serwisami społecznościowymi. Przewodnik dostępny jest do pobrania bezpłatnie pod tym linkiem: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/przewodnik-po-social-media-w-polsce/.

O autorze:

Adam Kaliszewski

Adam Kaliszewski

Head of Digital Practice, Solski Communications, Członek Grupy Roboczej IAB Social Media

Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim.  Z branżą komunikacyjną związany od ponad 15 lat, zdobywał doświadczenie zarówno w agencjach PR, jak i po stronie klienta. Od 2012 roku pracuje w agencji Solski Communications, gdzie stworzył i rozwija zespół Digital zajmujący się kompleksową komunikacją online w synergii z działaniami PR. Współautor międzynarodowego badania Twiplomacy dotyczącego wykorzystania mediów społecznościowych w dyplomacji. Strateg, praktyk i trener. Po godzinach miejski bloger i gitarzysta.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail