X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

TikTok w czasach koronawirusa, czyli wszyscy potrzebujemy odrobiny humoru

Jak zmieniło się postrzeganie TikToka w czasie pandemii? Czy aplikacja stanie się w Polsce drugim Instagramem?

TikTok w czasach koronawirusa, czyli wszyscy potrzebujemy odrobiny humoruźródło: shutterstock.com

reklama


Artykuł przygotowany przez eksperta

TikTok to aplikacja, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. I chociaż większości z nas mogłaby się kojarzyć z czymś dla tak zwanych Zetek, to nic bardziej mylnego. Koronawirusowa rzeczywistość, izolacja i czas spędzany w domu sprawiły, że wszyscy ci, którzy kiedykolwiek wypowiedzieli słowa „Nigdy nie założę TikToka” szybko zmienili zdanie. Czego „dorośli” szukają na Tik Toku? Przede wszystkim rozrywki, oderwania od otaczającej nas rzeczywistości, ale i nowych kreatywnych rozwiązań, dzięki którym marka może zaistnieć w sieci.

Jak zmieniała się konsumpcja tej aplikacji w dobie koronawirusa?

Według danych zgromadzonych przez MBW, w tygodniu od 16 do 22 marca, liczba pobrań w Stanach Zjednoczonych wzrosła dwukrotnie. Na całym świecie, w porównaniu do poprzedniego tygodnia, liczba ta wzrosła o 12% z 25,4 mln do 28,5 mln. Z ciekawostek, we Włoszech, które od 9 marca podlegały rządowej blokadzie na terenie całego kraju, aplikację pobrano 237 000 razy, co stanowi 35% wzrost.

W czasach pandemii wszyscy musieli przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości i zaczęli poszukiwać kreatywnych form spędzania czasu w swoim własnym domu, więc nic dziwnego, że już w pierwszych tygodniach kwarantanny to właśnie w serwisie TikTok mogliśmy spotkać osoby, które do tej pory widzieliśmy tylko w telewizji czy na Instagramie.

Anna Lewandowska promuje ćwiczenia w domu i dzieli się poradami dotyczącymi zdrowego stylu życia i treningów. Julia Wieniawa odtwarza układ Jennifer Lopez z Super Bowl 2020, bierze udział w popularnych challenge’ach i zachęca do pozostania w domu, a Klaudia Halejcio, wykorzystując trendy, dostarcza codzienną dawkę humoru.

Przykłady:

@annalewandowskaFriday MOOD. Do you like it?🤣 Stay tuned ##WorkoutFromHome♬ Hit Yo Rollie – ハハハハハ

@juliawieniawaHi @jlo 🖖🏼 ##jlotiktokchallenge♬ original sound – jlo

@klaudiahalejcioZostaje w domu! 🙏🏻 Ty tez zatroszcz się o siebie i bliskich! ##zostanwdomu 👸🏻 ##koronacizglowyniespadnie ##kwarantannatime♬ Baby One More Time – corynation

Kim są/byli użytkownicy serwisu TikTok?

źródło:
statista.com/statistics/980108/poland-tiktok-users-by-age

Jeszcze w styczniu tego roku największą grupę odbiorców stanowiły osoby w wieku 14-15 lat, a osoby powyżej 19 to pozornie tylko 10%. Jednak nie da się ukryć rosnącej siły tego medium społecznościowego. Jako platforma ma ona ogromny potencjał, nie tylko rozrywkowy, ale przede wszystkim marketingowy.

Młodzi odbiorcy są bardziej otwarci na nowe treści i chętniej wydają pieniądze na modne produkty. Na uwagę zasługuje także format – krótkie wideo działa dobrze w przypadku lokowania produktu, ale też chwytliwych reklam. Przyciąga uwagę i angażuje. To, co kiedyś zajmowało wykwalifikowanym specjalistom kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt godzin, twórcy na Tik Toku potrafią stworzyć w kilka chwil. Aplikacja daje im wszystko: filtry, efekty, ogromną bazę muzyki, ciekawe challenge i trendy, dzięki którym osiągają popularność w niezwykłym tempie.

Publikowane video są dosyć krótkie, trwają od 15 do 60 sekund, przez co, nawet jeśli coś nam się nie spodoba, nie mamy poczucia „zmarnowanego czasu” i płynnie przechodzimy do kolejnych treści. A jak podają statystyki, około 70% użytkowników samodzielnie tworzy treści, podejmując wyzwania. Procent ten jest niezwykle istotny, a kreatywność TikTokerów już dawno wyprzedziła inne media. Patrząc na ten wykres, jestem niesamowicie ciekawa, jak wyglądałby on teraz podczas epidemii.

Jak zmieniło się postrzeganie TikToka?

W dzisiejszych czasach wszyscy potrzebujemy odrobiny humoru, a TikTok jest czymś, co niewątpliwie go dostarcza. W momencie, gdy cały świat opanował strach, a na każdym kroku można było spotkać fake newsy, użytkownicy aplikacji podeszli do tematu z dużym dystansem. Każdy, kto choć raz się zalogował, na pewno zobaczył video do piosenki „It’s Corona Time”. Krótkie klipy do piosenki Red Knight szybko stały się viralem, a pod samym hashtagiem #itscoronatime znajdziecie obecnie ok 1,8 miliarda filmików. Co pokazują? Dosłownie wszystko!

@dariuszwieteska##mask ##kitchenpaper ##coronatime ##coronavirus ##besafe ##diy♬ original sound – refugees

WHO na TikToku

Ale TikTok to nie tylko prześmiewcze filmiki. Światowa Organizacja Zdrowia już na początku marca postanowiła rozpocząć walkę z fake newsami i dezinformacją na temat koronawirusa właśnie przez TikToka. WHO założyła konto, które do dziś zgromadziło ponad 1,4 mln użytkowników i 5 mln polubień, a video, w którym poruszony został temat masek ochronnych, dotarło do prawie 42 milionów osób na całym świecie.

@who#♬ original sound – who


Chcąc dotrzeć do TikTokerów, WHO musiało podjąć challenge i komunikować się w ich języku, dlatego stworzyło wyzwanie #SafeHands, w którym przez 40 sekund trzeba myć ręce i to w prawidłowy sposób. Hashtag ten ma już 3,6 miliarda odsłon, a dzięki zaangażowaniu najbardziej wpływowych osób, stał się jednym z najpopularniejszych trendów ostatnich tygodni. Do wyzwania przyłączyli się między innymi Jimmy Fallon czy Mariah Carey.

@mariahcareyCleaning our hands to 20 seconds of Ol’ Dirty Bastard! ##SafeHands♬ original sound – mariahcarey

@jimmyfallon##WashYourHandsSong♬ original sound – jimmyfallon

@jaimesoliz####♬ Coronavirus – Gmac Cash

Również w Polsce, wyzwanie #safehands #bajmchellange #30sekunddlazdrowia czy #beatachallange opanowało TikToka. Ile czasu powinno trwać prawidłowe mycie rąk? Fani Beaty Kozidrak odpowiadają:

@anefi_W pracy myjemy raczki 💉💉🦠🦠 ##corona ##coronavirus ##corochallenge ##foryou ##dlaciebie ##coronatime ##beatakozidrak ##dc ##fypchallenge ##fyp♬ Its Corona Time – Red Knight

@adrian_amernik##challege ##beatakozidrak ##beatakozidrakchellenge ##coronavirus ##koronawirus♬ dźwięk oryginalny – adrian_amernik

Edukacja na TokToku

Nie tylko WHO postanowiło w taki sposób uczyć w social media i to nie jedyny edukacyjny wątek, jaki można spotkać obecnie na TikToku. Poprzez popularne trendy i challenge lekarze postanowili wykorzystać swoje zasięgi i wiedzę. Pokazują swoją pracę, odpowiadają na ważne pytania w rytm popularnych piosenek, dzielą się wskazówkami dotyczącymi koronawirusa, obalają mity i przeciwstawiają się fake newsom.

Mama i stetoskop poprzez krótkie Q&A pokazuje jak nie zarażać innych czy jak chronić się przed epidemią. Instalekarz uczy, jak zdejmować rękawiczki, a w rytm „Bored in the house” zdradza, jak wygląda praca lekarza w tym trudnym dla wszystkich czasie. W zestawieniu nie mogło zabraknąć także @mamaginekolog, która również dała się wciągnąć popularnym challange’om.

@mama.i.stetoskop##koronawirus ##lekarz ##doktor♬ original sound – goalsounds

@mamaginekologKto jest TEAM ##zostanwdomu ? Zostajemy w domu ##dlaciebie – nie tylko dla siebie ☺️♬ Patatak – mihnea.craciun

@instalekarzKiedy masz już dosyć pracy i chcesz urozmaicić sobie czas 10000 raz myjąc ręce! ##czysterece ##czysteręcę ##lekarz ##koronawirus♬ dźwięk oryginalny – instalekarz

Najpopularniejsze trendy w czasie pandemii

Konsumenci social mediów mają obecnie zdecydowanie więcej czasu, co widać choćby na podstawie nowych trendów na przestrzeni ostatnich tygodni:

  • #tiktoknażywo – to nowość, jaką możecie spotkać w aplikacji, stworzony specjalnie po to, aby umilić użytkownikom czas. TikTok organizuje serię live’ów między innymi z influencerami, aktorami i sportowcami, na których zobaczycie naukę gotowania, żonglowanie, naukę magicznych sztuczek, taniec czy Q&A na dowolne tematy.
@monikolakowskaZapraszam w piątek o 15:00 na trening na żywo ze mną ❣️ ##treningwdomu##trenujwdomu♬ dźwięk oryginalny – monikolakowska

  • #pracazdomu – gdzie w humorystyczny sposób TikTokerzy pokazują realia #homeoffice i rzeczywistości, z jaką się obecnie mierzą.
@itsjitkaQuarantine got me like … ##quarantinelife##homeoffice ##workoutfromhome♬ original sound – itsjitka

  • #zostańwdomu – to jedyne słuszne rozwiązanie podczas pandemii i wszyscy przechodzimy przez to samo, dlatego wcale nie zdziwiła nas popularność tego trendu. Użytkownicy łączą się i pokazują swoje #quarantinelife.
@fit.loversTez ju macie posprzątane? 😂 ##foryoupage ##TheSongOfUs ##zostańwdomu ##dlaciebie ##dance ##dddpl ##fitlovers♬ original sound – katiwolf712

TikTok bez wątpienia wciąga i to każdego, a kwarantanna jest tego najlepszym przykładem! Rośnie nie tylko liczba pobrań aplikacji, ale i czas spędzany na tym kanale. Średnio według statystyk użytkownicy odwiedzają go 9 razy dziennie i spędzają tam około 58 minut. Nie da się ukryć, że – niezależnie od wieku – uzależnienia, a grupa odbiorców dynamicznie się zmienia!

To też najlepszy czas dla branży marketingowej. Zmiana grupy wiekowej i czasu spędzanego w aplikacji są impulsami do uruchomienia działań marek i kreatywnego wykorzystania aktualnych trendów. Przygotowałam przykłady kilka brandów, które już na początku kwarantanny podjęły kroki w tym kierunku i świetnie dopasowały aktualne trendy do swojej marki. Świetnym wzorem może być @DeeZeeshoes, których #schoeschallenge dotarł do prawie 150 tysięcy odbiorców.

@deezeeshoes😂 ##shoeschallenge ##shoes ##tiktokpolska ##shoeschangechallenge ##viral ##buty ##deezeeshoes ##kwarantanna ##newshoes ##shopping ##shoppingqueen♬ Run – AWOLNATION

@tymbark współtworzący kanał z influencerami:

@tymbarkKtórym emoji dzisiaj jesteś? 🤔💚 ##studiotymbark ##emoji @truebeautyofficial♬ U Can’t Touch This – M.C. Hammer

czy też @xkompl, który stawia przede wszystkim na humor:

@xkomplCo robisz podczas kwarantanny? 🤔##xkom ##dlaciebie ##kwarantanna♬ dźwięk oryginalny – xkompl

Ilość wyświetleń i zasięgi generowane przez Tik Toka w porównaniu do innych kanałów social media są imponujące, dlatego to idealna okazja dla marek, aby zaistnieć. Należy działać przede wszystkim dynamicznie i zastanowić się nad przeniesieniem budżetów właśnie w tym kierunku. Zdecydowanie odchodzimy od myślenia o TikToku, jako aplikacji tylko dla pokolenia Z, a zaczynamy traktować go jako kanał dający nowe możliwości i szansę ukazania produktu z innej strony! Patrząc na przykłady dotyczące edukacji, każda marka znajdzie swoją przestrzeń, jeśli tylko wykaże się odpowiednią znajomością trendów i dynamiką działań.

Więcej tekstów ekspertów z agencji Insignia: insignia.pl/blog

O autorce:

Klaudia Gawłowska

Klaudia Gawłowska

Social Media Specialist w agencji Insignia

Z mediami społecznościowymi w wymiarze profesjonalnym związana jest od 2015 roku. Jej głównym obszarem zainteresowań jest tworzenie kreatywnych rozwiązań w obrębie social media Instagram, Instagram Stories oraz pomysłowych rozwiązań w obrębie social media. Realizowała projekty między innymi dla Panasonic, Remington, Accenture, Ceramika Paradyż, PSB Mrówka czy Cukier Królewski.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail