X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Media społecznościowe pierwszym źródłem informacji?

Najnowsze badania od Reuters Institute for Study of Journalism na Oxford University dają nam obraz zaufania, jakim darzą social media użytkownicy.

Media społecznościowe pierwszym źródłem informacji?źródło: shutterstock.com

reklama


Bez względu na to, czy jest pandemia, czy nie, chętniej sięgamy po informacje w social mediach. Jak pokazują badania, wiele osób to właśnie takie źródła informacji uważa za wiarygodne i pomagające przetrwać trudny czas, np. podczas pandemii.

Media społecznościowe pierwszym źródłem informacji?

Nic nie rozprzestrzenia informacji szybciej, niż internet. Wystarczy znaczące wydarzenie w świecie, a chwilę później mówi o nim już cały świat. Przenoszą się one, m.in. za pomocą linków w social mediach. Najnowszy raport Reuters Institute for Study of Journalism na Oxford University pokazuje też jak ważne są dla nas media społecznościowe i treści przez nas tam znajdywane. Biorąc pod uwagę medium społecznościowe cieszące się największym zaufaniem względem informacji, zdecydowanie przoduje tutaj Facebook. Aż 36% respondentów wskazało giganta jako pierwsze źródło informacji oraz miejsce, gdzie znajdują istotne wiadomości. Na Twitterze tych informacji szuka 12% pytanych, a zaraz za nim jest Instagram z 11%. W przypadku tego ostatniego medium, ten wzrost był zauważalny zwłaszcza podczas pandemii. Ciekawe są również dane dotyczące serwisu YouTube, gdzie po najnowsze wieści sięga ponad 21%.

Social media a koronawirus

Badania pokazują także stosunek ludzi do informacji na temat koronawirusa w social mediach. W Wielkiej Brytanii aż 60% przyznaje, że to właśnie wiadomości w mediach społecznościowych pomogły przetrwać im ten trudny czas kryzysu. A komu wierzymy najbardziej? Badania wykazały jasno – wciąż w kwestii koronawirusa, najbardziej wiarygodnym źródłem dla odbiorcy są lekarze i osoby pracujące w służbie zdrowia.

 

źródło: reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

Dopiero potem są nowe organizacje, rządy, politycy, a na końcu osoby, których nie znamy osobiście. Ciekawe jest tu również ukazanie wyników dotyczących miejsca, gdzie użytkownicy najczęściej szukają wiadomości. I tu na pierwszym miejscu są wyszukiwarki (45%), strony, gdzie znajdują się nagrania wideo (29%), a następnie social media (26%) oraz wszelakie komunikatory (24%). I rzeczywiście, wiara w informacje przekazywane w mediach społecznościowych rośnie, natomiast wciąż istnieje duża grupa osób (40%), która podczas pandemii nie ufała treściom tam znalezionym.

Grupy o cieszące się najmniejszym zaufaniem

Raport uwzględnia również osoby o dużym wpływie na społeczeństwo lecz często podające fake newsy.

źródło: reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

I tu, aż 40% respondentów wskazało polityków, 14% aktywistów, a 13% dziennikarzy. To ciekawe dane zwłaszcza w zestawieniu z kampaniami wyborczymi w kilku krajach. Dodatkowo, interesujący może się wydawać to, iż tylko 10% nie darzy zaufaniem obcych rządów i uważa, że informacje przez nie przedstawiane są fałszywe.

Czy warto zaufać mediom społecznościowym?

Fake newsy i manipulacja treściami – tak większości z nas kojarzą się social media. Natomiast tak naprawdę, wszystko zależy od tego, gdzie postanowimy tych informacji szukać. Na Facebooku, Instagramie, Twitterze itd jest wiele kont, gdzie swoją opinią dzielą się specjaliści. W przypadku koronawirusa, dobrym źródłem wiedzy są profile potwierdzone przez WHO. W innych sprawach, szukajmy ich potwierdzenia, np. w nauce. Publikujmy tylko wtedy, gdy jesteśmy przekonani o słuszności tych treści, a nie od razu po ich przeczytaniu. Jeżeli widzisz, że informacje tam zawarte mogą wprowadzać w błąd – zgłoś to do osób zarządzających mediami społecznościowymi, administratorom grup itd. Dbajmy o przepływ dobrych informacji i starajmy się nie szerzyć tych, które mogą komuś zaszkodzić.

Promuj biznes na łamach SOCIALPRESS.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu

Reklama


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail