X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Rekrutacja w social media w czasach pandemii

W trakcie pandemii wiele firm musiało zmierzyć się z przeprowadzaniem rekrutacji za pomocą social media. Jak sobie poradziły?

Rekrutacja w social media w czasach pandemiiźródło: shutterstock.com

reklama


Artykuł przygotowany przez eksperta

Epidemia koronawirusa diametralnie zachwiała globalną gospodarką i mediami na całym świecie. Nie bez wpływu pozostały też rynek pracy oraz organizacja procesów rekrutacyjnych. Czy w obecnej sytuacji należy całkowicie zrezygnować z pozyskiwania nowych pracowników i dalszego rozwoju firmy?

Nowy świat

Ostanie lata przyzwyczaiły nas do możliwości przeglądania niezliczonych ofert pracy i negocjowania atrakcyjnych warunków zatrudnienia. Po raz pierwszy od 1991 roku, wskaźnik bezrobocia rejestrowanego w lutym był tak niski. Wyniósł on 5,5%, czyli mniej o 0,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jak wskazują jednak eksperci, nie szybko zobaczymy rynek pracy w tak dobrej kondycji. Epidemia wirusa COVID-19 spowodowała, że skończył się sielankowy obraz „rynku pracownika”, a powrócił tak dobrze znany „rynek pracodawcy”. Obecna sytuacja gospodarcza zmusiła wiele firm do zawieszenia prowadzonej działalności. Masowa liczba zwolnień spowodowała, że 57% pracowników poszukuje pracy.[1]

Choć wiele branż znalazło się w kryzysowej kondycji, to wciąż istnieją takie, które nieustannie potrzebują pracowników. Przykładem może być sieć sklepów Tesco, która pod koniec marca poinformowała o rozpoczętej rekrutacji pracowników, realizujących i dostarczających zakupy internetowe. Mimo wcześniej podjętych decyzji o wycofaniu się z polskiego rynku, firma znalazła dla siebie nowe możliwości działania.

źródło: businessinsider.com.pl

Pierwsze skrzypce dla biznesu

Agencja Edelman, specjalizująca się w komunikacji marketingowej i public relations, opublikowała coroczny raport „Trust Barometr”, przedstawiający poziom zaufania na świecie. W tym roku nosi on nazwę „Trust and the Coronaviurs” i w całości poświęcony jest epidemii. Mimo że Polska nie została uwzględniona w analizie, to śmiało możemy znaleźć odzwierciedlenie badanych zjawisk na naszym rynku. W porównaniu do ubiegłego roku, wskaźnik Trust Index wzrósł i wyniósł 54 p.p. Tegoroczne wyniki wskazują, że największym zaufaniem cieszy się biznes (wzrost o 1 p.p.) i to on odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom społecznym.

źródło: raport „Trust and the Coronaviurs”

Ankietowani oczekują, by marki podjęły wyzwanie społeczne, jakie stawia przed nimi COVID-19, poczynając od ochrony dobrobytu pracowników, po dostosowanie oferowanych produktów. 62% respondentów twierdzi także, że dalsza kondycja kraju zależy od działań podejmowanych przez marki. Jednocześnie 71% z nich trwale utraci zaufanie, jeśli marka nie dopasuje swojej komunikacji do trwającej pandemii.

W 2018 roku 56% firm na świecie dopuszczało możliwość pracy zdalnej. Dziś to nie przywilej, a codzienność. Koronawirus zmusił większość przedsiębiorstw do dynamicznej zmiany i wprowadził absolutną rewolucję w sposobie wykonywania naszej pracy. Na zmianę podejścia w procesie rekrutacji zdecydowali się tacy giganci jak Amazon czy McDonald’s oraz sieć sklepów Aldi, które połączy swoje siły, by zapewnić pracownikom płynność zatrudnienia.

źródło: twitter.com/nalanpog

Odezwiemy się do Pana

Niespodziewana sytuacja, jaką jest epidemia koronawirusa, wywołała wiele obaw i pytań związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Czy nasze decyzje biznesowe są zagrożone? Czy powinniśmy zrezygnować z realizowanych procesów rekrutacyjnych? Firmy, które od początku swojej działalności korzystają z formy remote work, zapewne nieznacznie odczuły zmianę w swojej codzienności. Te, które nigdy wcześniej nie działały w ten sposób, z dnia na dzień musiały zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Wypracowanie nowych procesów komunikacyjnych oraz narzędzi, które umożliwiają niezakłócone funkcjonowanie organizacji, to nie lada przedsięwzięcie logistyczne.

Jak się okazuje, niektóre z firm wcale nie zwalniają tempa, a nawet wciskają gaz do dechy i w pełni wykorzystują możliwości zdalnego pozyskiwania pracowników.

  • Deloitte w procesie rekrutacji wykorzystało możliwości, jakie daje Instagram i Instagram Stories. Podczas relacji na żywo, kandydaci mogą zadać nurtujące pytania, a także otrzymać wskazówki przydatne podczas ubiegania się o pracę.

źródło: instagram.com/deloitte.kariera

  • Ze swoimi działaniami online nie zwlekało również British American Tabacoo Polska, które już na początku marca przeniosło proces rekrutacji do sieci. Na kanale marki w serwisie Facebook zorganizowano live, podczas którego uczestnicy stażu dzielili się z kandydatami swoim doświadczeniem.
  • Śnieżka, znana ze swoich „piątkowych kaw z rekruterem” odbywających się w oddziale firmy, postanowiła organizować je online. Wprawdzie w tym przypadku nie podaje aromatycznej latte osobiście, ale na LinkedIn zachęca kandydatów, by wspólnie wypili ją przed komputerem. Każdy potencjalny pracownik ma możliwość w piątek między godziną 11:00 a 13:00 umówić się na rozmowę online.

źródło: linkedin.com/company/sniezka

  • Z kolei zespół Budimeksu wprowadził dyżur rekrutacyjny na swoim fanpage „Kariera Budimex”, podczas którego za pośrednictwem Messengera można skontaktować się z pracodawcą. Dodatkowo firma przeprowadziła webinar dla studentów zainteresowanych odbyciem praktyk letnich. Nagranie zostało także zamieszczone na YouTube.

źródło: facebook.com/KarieraBudimex/

  • Capgemini Polska do swoich procesów rekrutacyjnych postanowiło wykorzystać narzędzia online jeszcze przed pandemią koronawirusa. Obecna sytuacja tym bardziej upewnia firmę o słuszności wybranego kierunku. Podczas dwugodzinnego dyżuru za pośrednictwem Messengera można przesłać swoją aplikację lub porozmawiać z rekruterem o możliwej ścieżce kariery.

źródło: facebook.com/KarieraBudimex

W przeprowadzanym procesie rekrutacji istotny jest opis realizowanych etapów. Warto ograniczyć możliwe niepewności do minimum. Wszyscy chyba jesteśmy zgodni, że każdego dnia mamy ich pod dostatkiem. W jaki sposób dbać o przejrzystość podejmowanych działań?

  • Przykładem może być Nationale-Nederlanden, które w swojej komunikacji utożsamia się z kandydatami i podkreśla, że tryb pracy zdalnej dla firmy również jest nowy.

źródło: facebook.com/KarieraNationaleNederlanden

  • Zachowaną spójność w komunikacji możemy również obserwować na profilu Gabrieli Machajek z zespołu rekrutacji PLAY, która na swoim Instagramie pisała o etapach rekrutacji podczas epidemii.

źródło: instagram.com/gabriela.machajek

Jedziemy na tym samym wózku

Przed podjęciem decyzji o przejściu na pracę zdalną zapewne w wielu firmach zaświeciła się kontrolna lampka. Stale obserwując rynek, jestem jednak pod ogromnym wrażeniem, w jak szybkim tempie potrafiliśmy przenieść tak wiele procesów i decyzji do sieci. Liczba zdalnych procesów rekrutacyjnych, a przede wszystkim zwiększenie lub rozpoczęcie komunikacji firm w social media dwoją się i troją. Niemal każdego dnia napotykam się na przykłady marek, które wkroczyły na wcześniej nieznane dla siebie wody i poszukują nowych możliwości działania. Choć, jak przyjęło się w żargonie „życie na home office”, niesie za sobą szereg korzyści, to pamiętajmy, że nawet najlepszym zdarzają się wpadki. Adaptacja do nowych warunków wymaga czasu, a praca w trybie zdalnym niemal dla wszystkich jest nowa – bądźmy wyrozumiali i dzielmy się wiedzą! 🙂

[1] Badanie online zrealizowane LMC Polska w dniach 23-26 marca, n = 11 tys.

O autorce:

Patrycja Gajewska

Patrycja Gajewska

Social Media Specialist w agencji INSIGNIA

Na stanowisku Social Media Specialist jest odpowiedzialna za tworzenie treści oraz kreatywną obsługą marki Bosch Home w mediach społecznościowych. Dotychczasowe doświadczenie zdobywała w dziale PR Maspeksu – realizując projekty między innymi dla takich marek jak Lubella, Tymbark, Łowicz i Kubuś. W swojej pracy odpowiadała za projekty edukacyjne skierowane dla dzieci i młodzieży oraz społeczne, mające na celu promowanie świadomego sposobu odżywiania. W portfolio ma również obsługę mediów społecznościowych klientów takich jak Braun, TEEKANNE czy Vesuna. Z branżą związana jest od 2017 roku. Prywatnie miłośniczka psów i hiszpańskiej kultury. Wolne godziny przeznacza na kulinarne eksperymenty i domowe wypieki.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail