X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najlepsze działania influencerów w trakcie pandemii w 2020 roku

Jakie działania influencerów w czasie pandemii docenili eksperci z agencji marketingowych?

Najlepsze działania influencerów w trakcie pandemii w 2020 rokuźródło: shutterstock.com

Rok 2020 był dla influencerów nie łatwy. Pandemia wywróciła do góry nogami także ich świat. Niektóre wyjazdy, współprace i działania nie doszły do skutku lub musiały zostać dostosowane do pandemicznych realiów. W obliczu tego, wielu twórców stało się głównym źródłem informacji. Ich zasięgi były często wykorzystywane do tego, aby zredukować ilość fake newsów, informować na temat zaleceń czy poruszanie innych problemów społecznych.

Zapraszamy więc na krótką podróż po najlepszych zdaniem ekspertów działaniach influencerów w trakcie pandemii w 2020 roku. Oto typy przedstawicieli agencji ContentHouse, Dziadek do Orzechów, More Bananas i 180heartbeats +JUNG v MATT.

Moda na #zostańwdomu

Ten hashtag najpewniej kojarzy każdy z nas. Patrząc a niego wspominamy marcowy lockdown, który poniekąd trwa do tej pory. Jednak przypomina nam się również nieocenioną pomoc influencerów do przekonania swoich obserwatorów, aby pozostali w domu. To właśnie ten rodzaj akcji znalazł uznanie u Karoliny Kumor, social media manager w More Bananas. 

Wielu influencerów świeciło przykładem i nawoływało swoich obserwatorów w postach na Instagramie do zostania w domu. Na wyróżnienie zasługuje akcja pod hasłem “Siedź w domu. Korona Ci z głowy nie spadnie”, zainicjowana przez grupę LTTM. Do akcji #zostańwdomu przyłączyła się ogromna liczba influencerów. Twórcy tworzyli content, który miał zainspirować widownię do produktywnego czasu spędzanego w domu.

źródło: instagram.com/paulina.inaczej

Ekspertka wspomina również inne działania influencerów mających na celu zachęcenie ludzi do pozostania w domach. Twórcy inspirowali do różnych aktywności i próbowali przekonać, że można spędzić ten czas kreatywnie. Jako przykład podaje, m.in. Martę Hennig, która zachęcała ludzi do ćwiczeń w domu, Radzką, która tworzyła listę rzeczy tego, co można zobaczyć bez wychodzenia z domu (wirtualne wystawy, darmowe spektakle, listy filmów, książek czy seriali do nadrobienia), czy influencerów wymyślających kreatywne gry i zabawy dla dzieci, np. 5 sposobów na… x Castorama.

źródło: instagram.com/radzka

Popularność live’ów w trakcie pandemii bardzo wzrosła. Wielu twórców chociaż w taki sposób chciało pozostać w kontakcie z odbiorcami. W tym kontekście Karolina Kumor wyróżnia także projekt spotkań #DomówkaUDowborów. Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor organizowali cykliczne live’y pod hasztagiem #DomówkaUDowborów. Na transmisjach często pojawiały się różne znane osoby, np. Magda Gessler czy Małgorzata Kożuchowska. Luźne rozmowy z gwiazdami umilały wieczory ich obserwatorom.

Kampanie dostosowane do pandemicznej, domowej rzeczywistości

Lavazza

Jednak zachęcanie do pozostania w domu to nie tylko organizacja tego nadmiaru czasu wolnego, ale celebracja tych chwil, również w gronie najbliższych, z którymi mieszkamy. Na przykład przy wspólnej kawie. Monika Klimkiewicz, Social Media & PR Manager w agencji Dziadek do Orzechów doceniła te dostosowane do pandemii działania twórców przy kampanii marki Lavazza „Pierwszy łyk”.

Uważam, że największym wyzwaniem w kampaniach influencerskich w czasie pandemii było dostosowanie swoich działań do aktualnej rzeczywistości, a odpowiedzią na to były kampanie wpisujące się w hasło #zostańwdomu. Kampania „Pierwszy łyk” została osadzona w domowej rzeczywistości influencerów. Zadaniem influencerów było pokazanie, czym dla nich jest ten pierwszy łyk pysznej kawy i jakie doznania mu towarzyszą. Wyróżniam tę kampanię, ponieważ jej pierwsze efekty mogliśmy oglądać już w kwietniu 2020, co oznacza, że marka bardzo szybko zareagowała na nową rzeczywistość, a wiemy jak trudno jest zmienić koncept kampanii planowanej wcześniej lub stworzyć kampanię na ASAP, szczególnie taką z udziałem influencerów. W mojej ocenie influencerzy także doskonale poradzili sobie z zadaniem. Do kampanii zaangażowano m.in. Krzysztofa Gonciarza oraz Wujaszka Liestyle.

źródło: instagram.com/wujaszekliestyle

Cisowianka

Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy piec chleby na potęgę, a mata w pokoju musiała zastąpić nam siłownie. Dlatego równie ciekawą kampanię Cisowianki przytoczyła Julia Konopka, business development director w 180heartbeats +JUNG v MATT. 

Julia Konopka

Komercyjna, niemniej zrealizowana w duchu #zostańwdomu, a na dodatek pozwalająca na samorozwój w czasie social distansingu w czterech ścianach. Obserwatorzy trenerki sportowej Julity Koteckiej-Nerek oraz fotografa i piekarza-amatora Wujaszka Liestyle mogą śledzić ich “dialog” na Instagram Stories i zaczerpnąć nie tylko inspiracje treningowe, ale i kulinarne. Wszystko, rzecz jasna, odbywa się “w towarzystwie” wody Cisowianka. Nie zmienia to jednak faktu, że takie inicjatywy marek są ważne. Mobilizują nas do tego, byśmy przetrwali ten czas zamknięcia w domach, w zdrowiu psychicznym i fizycznym.

źródło: instagram.com/juliakotecka_runner

Inspirowanie do pomocy

ING – #zdalnidopomocy

Kolejnymi typami działań influencerów w roku 2020 w okresie pandemii, są te, które można określić mianem swego rodzaju pomocy społecznej. Każdy z naszych ekspertów, przywołał w niej zupełnie różne grupy, które potrzebuję realnego wsparcia, także, a może zwłaszcza od influencerów. Monika Klimkiewicz doceniła pomoc twórców internetowych osobom starszym.

W czasie izolacji szczególnie samotną grupą osób są starsi. Doskwiera im nie tylko samotność, ale także problemy wynikające z tego, że nie radzą sobie dobrze z zakupami online, bankowością internetową i innymi aktywnościami, które dla pokolenia Z są naturalne. Z tego powodu chciałabym wyróżnić kampanię #zdalnidopomocy, która zaangażowała wielu twórców internetowych pokazujących jak bez wychodzenia z domu można załatwić wiele spraw. W spocie z udziałem influencerów marka zachęciła także wszystkich nas do pomocy osobom starszym, do wyjaśnienia jak radzić sobie w nowej rzeczywistości. Do kampanii zaangażowano tzw. Młodych Zdalnych, m.in. Aleksandrę Żuraw, Katarzynę Gandor, Sylwię Lipkę oraz Adriannę Skon. Pozostaje mi pochwalić markę nie tylko za zwrócenie się do młodego pokolenia z prośbą o pomoc osobom starszym, ale także za dostrzeżenie ich problemu, którym nie jest tylko samotność. W obliczu ograniczeń spowodowanych pandemią Covid-19 cieszę się, że marki angażują młodych ludzi do zrobienia czegoś dobrego w tak trudnym dla nas wszystkim czasie.

źródło: instagram.com/kasiagandor

Wsparcie lokalnych biznesów

Kolejną grupą społeczną, o której w trakcie pandemii zrobiło się głośno w związku z konsekwencjami finansowymi, jakie przyniósł lockdown, są przedsiębiorcy. Dla małych, lokalnych biznesów przetrwanie to ogromne wyzwanie. Działania influencerów poświęcone właśnie im wyróżniła Julia Konopka.

Ostatnie działanie jest bardzo świeże, bo związane z prezentami na Święta Bożego Narodzenia. Stylistka modowa Magda Jagnicka, która od lat angażuje się w różne akcje społeczne, na swoim Instagramie wyszła z inicjatywą niesienia pomocy lokalnym rzemieślnikom. Szybko dołączyła do niej wódka Belvedere. Akcja Lokalny Prezentownik nie tylko zwraca uwagę na ważny problem, jakim jest sytuacja małych przedsiębiorstw w dobie pandemii, ale też pokazuje jak duży wpływ możemy mieć na sytuację lokalnych wytwórców przy stosunkowo niewielkim wysiłku. Szczególnie w czasie, gdy paczki świąteczne giną lub dochodzą z opóźnieniem. Dodatkowo mamy szansę sprawić bliskim i przyjaciołom bardziej indywidualne i skrojone pod obdarowywanego prezenty niż te kupowane online.

źródło: instagram.com/magdajagnicka

Walka z fake newsami

Wraz z pierwszymi doniesieniami o pojawieniu się na świecie koronawirusa zaczęły pojawiać się również liczne fake newsy dotyczące tego tematu. Na tym polu również niektórzy z influencerów podjęli nierówną walkę, która na pewno przyniosła społeczeństwu dużo dobrego.

Michał Grzebyk, Head of PR & Content Marketing w ContentHouse, wspomniał w tym kontekście o dwóch osobach: Katarzynie Gandor i Tomaszu Rożku.

Już 5 lutego na kanale Kasi Gandor pojawił się pierwszy film odnośnie COVID-19. Przez kolejne miesiące w sposób rzeczowy, dostępny, a przede wszystkim wywarzony szerzyła WIEDZĘ na temat pandemii i odpowiadała na pytania, które nurtowały (a często nadal nurtują) wielu z nas. W taki sposób właśnie można rozumieć misję społeczną, jaką podejmują influencerzy zajmujący się popularyzacją wiedzy naukowej.

W temacie Tomaszka Rożka, który dostarcza dawkę solidnej wiedzy w bardzo przystępny sposób wypowiada się natomiast następująco:

Michał Grzebyk

Popularyzator wiedzy, którego zasięgi wychodzą znacznie poza kanał na YouTube „Nauka. To lubię”. Jego wypowiedzi, poparte naukowymi faktami, pojawiają się również na falach radiowej Trójki oraz w podcaście „Raport o stanie świata” Dariusza Rosiaka. Doktor Rożek to jeden z tych głosów, które z całych sił starają się tłumaczyć nam skomplikowaną rzeczywistość (także tę zupełnie niespodziewaną – pandemiczną) i na każdym kroku walczy z fake newsami. A te dotyczące pandemii są moim zdaniem szczególnie groźne, bo wpływając na miliony ludzi, prowadzą do bardzo niebezpiecznych postaw i zachowań.

Działania medyków zza kulis

Gdy my musieliśmy pozostać w domu, na placu boju dzielnie walczyli przedstawiciele służby zdrowia. Eksperci z agencji zgodnie wyróżnili również ideę kampanii noizz.pl #RealInfluencers, która pokazała choć kawałek ich codzienności. O sukcesie akcji świadczy chociażby to, że pojawiła się ona zarówno w naszym zestawieniu najlepszych kampanii social media, jak i najlepszych kampanii społecznych 2020 roku. Monika Klimkiewicz wskazując na tę akcję, krótko przypomniała jej zamysł:

Monika Klimkiewicz

Do kampanii zaangażowano konto Maffashion oraz Małgorzaty Rozenek, które zostały przejęte przez medyków codziennie zmagających się ze skutkami pandemii Covid-19. To niesamowita kampania pokazująca, że milionowe zasięgi influencerów mogą przełożyć się nie tylko na popularność i sprzedaż produktów marek, ale także choć na chwilę mogą stać się kanałem transmitującym wypowiedzi tych, którzy nie mają głosu w internecie, bo ich praca polega na czymś innym – na ratowaniu ludzi. Oddanie głosu „bohaterom codzienności” to z pewnością akcja godna pochwały. Nic dziwnego, że noizz.pl otrzymał srebrną statuetkę w kategorii Best of Facebook od Klubu Twórców Reklamy. Zaproszonymi na profil bohaterami byli Ani Piżl, ratowniczka medyczna, autorka książek o pierwszej pomocy oraz Artur Szewczyk, lekarz, który pokazał pierwszą linię walki z koronawirusem na SOR w Mińsku Mazowieckim. To była świetna kampania bez dwóch zdań. Szkoda, że do akcji nie zaangażowano znacznie większej liczby influencerów.

Kampania #RealInfluencers została wskazana również przez Julię Konopkę. A jej wypowiedź, stała się doskonałym uzupełnieniem przedmówczyni:

W nowej rzeczywistości  jesteśmy jeszcze bliżej swoich smartfonów i social mediów, dlatego akcja zorganizowana na Instagram Stories była strzałem w dziesiątkę. Miliony ludzi na co dzień często trochę bezrefleksyjnie przechodzi przez kolejne stories na kontach które śledzą. Dzięki akcji dowiedzieli się nie tylko jak wygląda rzeczywistość pracowników medycznych, codziennie narażających swoje życie, by nieść pomoc nam wszystkim. Istotna było także edukowanie w kwestii zachowania reżimu sanitarnego w dobie pandemii. Zaletą akcji był fakt, że wzięły w niej udział zasięgowe influencerki, takie jak Maffashion czy Małgorzata Rozenek-Majdan, dzięki czemu odbiła się szerokim echem.

Obie wypowiedzi świadczą o silnym wpływie tej kampanii na nasze emocje, a także jej pozytywnym przesłaniu i pokazaniu pracy influencera również jako takiej, która chce dążyć do prawdy.

Podziękowania i wsparcie dla służby zdrowia

Brzydka 16 Challenge

Był taki okres, gdy na każdym kroku pojawiały się posty, tak influencerów, jak i zwykłych użytkowników, dotyczące podziękowań dla medyków. W głównej mierze, była to zasługa #hot16challenge2. Właśnie tę akcję, wskazując najlepsze akcje influencerów w 2020 roku doceniła Karolina Kumor.

Karolina Kumor

Polskie podwórko hip-hopowe po raz kolejny zorganizowało akcję pod szyldem #hot16challenge. Pierwszą edycję zorganizował 5 lat temu raper Solar, jako odpowiedź na słynne już Ice Bucket Challenge. Po latach ponownie zaprosił kolegów po fachu do wyzwania. Tym razem cel był o tyle szczytny, że każdy, kto wziął udział w wyzwaniu przelewał pieniądze na pomoc szpitalom w walce z koronawirusem. Raperzy wykazywali się nie lada kreatywnością, zapraszali kolejne osoby, nie tylko z polskiego podwórka i nie tylko z własnej branży. Dzięki mnogości nominacji do akcji dołączyli także muzycy wykonujący inne gatunki muzyki, celebryci, a influencerzy za Krzysztofem Gonciarzem stworzyli Brzydka 16 Challenge. Twórca chciał, by w wyzwaniu wzięli ludzie nie związani z rapem, czy muzyką w ogóle. Pomysłodawca, Solar, mówiąc kolokwialnie spropsował pomysł Gonciarza: “Nitka rapowa pozostaje rapową, a drugim torem rusza bekowa. Nice!”

Zbiórka na rzecz służby zdrowia

Wyzwanie to jednak nie jedyna tego typu akcja, której zadaniem jest wspieranie służb medycznych i szpitali. Spośród zagranicznych twórców na uznanie zasługuje włoska blogerka modowa. Na polskim rynku zbiórkę z ramienia swojej fundacji zorganizowali zaś Deynn i Daniel Majewski.

Niektórzy influencerzy wspierali służbę zdrowia organizując zbiórki pieniędzy dla szpitali. Blogerka Chiara Fergnani utworzyła zbiórkę 9 marca. Po miesiącu zebrano już prawie 4,5 mln euro na pomoc szpitalom w walce z koronawirusem. Na naszym rodzimym podwórku również pojawiła się zbiórka zorganizowana przez Fundację Unicorn – założoną przez influencerów Deynn i Daniela Majewskiego. Ostatecznie zebrali oni 400 tysięcy złotych na pomoc służbom medycznym. Równie ważnym działaniem jest to świadomościowe. Wielu influencerów wykorzystywało swoje zasięgi, czy to udostępniając wiadomości swoich followersów, którzy uczulali na zachowanie innych w miejscach publicznych, takich jak poczta, sklepy czy apteki – wskazuje Karolina Kumor.

źródło: instagram.com/fundacja_unicorn

Sądząc po kwotach, jakie w rezultacie zostały przekazane szpitalom, widać jak ogromny wpływ mają influencerzy na użytkowników. I bardzo dobrze, że chcą go wykorzystać w dobrych celach. Zwłaszcza w czasie, gdy każdy z nas może potrzebować pomocy medycznej w czasie panowania wirusa COVID-19.

Relacjonowanie trudnej codzienności

W ostatnich miesiącach na ustach wszystkich były także inne społecznie ważne wydarzenia. Michał Grzebyk, zwrócił uwagę na to, że czas pandemii to nie tylko okres walki z wirusem. Ale również, a może nawet przede wszystkim, z nierównościami społecznymi. Dużą rolę w docieraniu do informacji na ten temat odegrali właśnie twórcy internetowi. Niektóre działania były godny naśladowania. O aktywnościach Krzysztofa Gonciarza, ekspert wypowiedział się bowiem w ten sposób:

Czas pandemii oraz szerzących się w polskim społeczeństwie innych problemów (w tym przede wszystkim postępująca polaryzacja polityczno-ideologiczna) czekał na takiego bohatera ;) O ciężarówce powiedziano już wszystko. Niosła refleksję, ważną treść, ale i masę uśmiechu, który był tak potrzebny w tym czasie. Równie interesujące, choć już nie tak spektakularne, były działania Gonciarza w czasie kulminacji strajków po decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji. W tym czasie influencer zaskoczył swoich fanów inicjatywą, w ramach której poprosił o przesyłanie mu (oznaczanie) relacji z marszów w Polsce i poza jej granicami. Oczywistą jest strona konfliktu, po jakiej opowiada się Krzysztof Gonciarz (od lat nie kryje się ze swoim wsparciem dla środowisk LGBTQ+), jednak sprawozdawczo-kronikarski charakter jego narracji przez kilka dni mógł zaskoczyć. To bardzo ważne działanie, bo pokazywało zasięg wzburzenia, które docierało także do najmniejszych polskich miejscowości, a próżno o tym było szukać informacji w serwisach informacyjnych. Niezależnie od „opcji” stacji telewizyjnej.

źródło: instagram.com/kgonciarz

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Krzysztof Gonciarz (@kgonciarz)

Przykład Krzysztofa Gonciarza doskonale pokazuje to, że problemy, które dotykają społeczeństwo, również dotykają influencerów. Co więcej, wpływ internetowych twórców nierzadko również oddziałuje na charakter wydarzeń czy ich odbiór przez osoby trzecie. Influencer przestał być bowiem osobą, która daje nam tylko content, radość i kody rabatowe, a stał się powiernikiem i osobą, u której szukamy prawdy.

Czytaj więcej: W jaki sposób twórcy internetowi wspierają Strajk Kobiet?

Godni naśladowania influencerzy

Rok 2020 na pewno zapisał się na Podsumowując  nasze sposób nie przytoczyć jakże trafnej refleksji Julii Konopki.

Pamiętam jak na początku pandemii branża reklamowa z zainteresowaniem przypatrywała się temu, co wydarzy się z “instytucją influencera” . Oczywiście nikt z nas nie spodziewał się, że ta niepewna sytuacja na świecie stanie się naszą nową rzeczywistością na bliżej nieokreślony czas. Rok 2020 pokazał jaka moc drzemie w influencer marketingu, pod warunkiem że influencerzy autentycznie angażują się w temat, a tak jest wtedy, kiedy są dobrze zorientowani w tym, co obecnie dzieje się na świecie.

Wymienione przez ekspertów działania niejednokrotnie wiązały się z tymi samymi twórcami, którzy aktywnie działali w czasie pandemii. Warto docenić także, że kampanie i współprace z markami były przeprowadzone w sposób mądry, uwzględniający aktualne problemy społeczne i dotychczasowe działania influencerów. Zaś akcje bez marek silnie wiązały się z realną chęcią pomocy i wsparcia dla społeczeństwa.

Dzięki różnego rodzaju działaniom wielu użytkowników i obserwatorów mogło czerpać informacje od swoich idoli i czuło w czasie lockdownu, że wszyscy stoimy w obliczu podobnego problemu i musimy się wzajemnie wspierać.

Influencerzy – dziękujemy!

Reklama

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail