Podcastowy trend nie przestaje słabnąć. Według niedawno opisywanych badań, przedstawiciele pokolenia Zetek i Millenialsów chętnie poszukują treści audio. Naturalne jest więc, że coraz więcej twórców oraz marek decyduje się na stworzenie swoich internetowych słuchowisk.
Kilka miesięcy temu pisaliśmy o tym, jaki sprzęt do nagrywania podcastów wybrać. Zwracaliśmy wówczas uwagę, że na wstępie warto zastanowić się, czy będziemy dokonywali nagrań wewnątrz pomieszczenia czy może na zewnątrz/w plenerze. Do dyspozycji mamy bowiem mikrofony oraz rejestratory dźwięku, które dostosujemy do powyższych kryteriów, stopnia zaawansowania nagrań czy posiadanego budżetu.
Zobacz także: Jaki sprzęt to nagrywania podcastów wybrać?
Kolejnym krokiem, gdy już uda nam się nagrać i odpowiednio przygotować podcastowe treści, jest ich dystrybucja. Gdzie i w jaki sposób możemy zamieścić podcasty? Oto kilka propozycji.
Tworzenie i hosting podcastów
Przygodę z udostępnianiem podcastów w sieci należy zacząć od wybrania hostingu, czyli miejsca, gdzie zbierane będą nasze treści audio. W tym zakresie znajdziemy zarówno darmowe, jak i płatne rozwiązania, które pozwolą na szerszą dystrybucję treści. Jakiś czas temu przygotowaliśmy listę narzędzi, które pozwalają na tworzenie podcastów i przesyłanie ich dalej. Znalazły się niej m.in. Libsyn, Buzzsprout, Transistor, Simplecast, Spreaker, Castos, Podbean czy Smart Podcast Player.
Jednym z popularniejszych rozwiązań, o którym warto także wspomnieć, jest Anchor. Jest on darmowy i po rejestracji pozwala zarówno na nagranie podcastu, jak i udostępnienie gotowego pliku. Po uzupełnieniu informacji takich jak jego tytuł odcinka czy jego opis, możliwy jest wybór daty publikacji oraz okładki podcastu. Konieczne jest także uzupełnienie nazwy, kategorii oraz wybór języka. Wchodząc w Ustawienia i Dystrybucję, znajdziemy nasz RSS podcastu. Co istotne, w ramach Anchora możliwe jest udostępnienie nagrania za pomocą jednego przycisku w innych aplikacjach, takich jak Podcasty, Google Play Music, Overcast i Pocket Casts.
Gdy wybierzemy już odpowiednie narzędzie, możemy podzielić się naszymi treściami z internautami. Często opcje dystrybucji są oferowane już przez serwisy hostingowe. Przyjrzyjmy się jednak temu, gdzie warto zamieścić podcast?
Dystrybucja podcastu w Spotify
Pierwszą propozycją jest Spotify. Serwis posiada już ponad 299 milionów słuchaczy na 92 rynkach na całym świecie i tym samym jest drugim najpopularniejszym serwisem do odtwarzania podcastów na całym świecie. Oferuje on specjalny wariant dla podcasterów. Oto kilka kroków, które pozwolą na zamieszczenie nagrania.
- Podstawowa czynnością jest zalogowanie się do Spotify dla podcasterów za pomocą swojego konta lub utworzenie go i przesłanie swojego kanału RSS do serwisu.
- W kolejnym kroku Spotify wyśle e-mail weryfikacyjny na adres w naszym kanale RSS.
- Dalej konieczne będzie skopiowanie 8-cyfrowego kodu z tego e-maila i wklejenie go w formularzu przesyłania. Jeśli nie otrzymamy go w ciągu 4 godzin, zalecany jest kontakt z serwisem. Spotify umożliwia wysłanie formularza kontaktowego i przesyłanie informacji z różnych kategorii.
- Następnym krokiem jest zamieszczenie informacji o podcaście takich jak kategoria, język i kraj. Po sprawdzeniu ich możliwe jest przesłanie do serwisu.
- Na ostatnim etapie otrzymamy adres URL do naszego podcastu na Spotify.
Podcast może pojawić się w aplikacji w ciągu kilka godzin.
Warto także wiedzieć, że jak podaje Spotify, wielu członków zespołu może uzyskać dostęp np. do statystyk tego samego podcastu. Każdy z nich potrzebuje jednak własnego konta na Spotify i dostępu do adresu e-mail w kanale RSS, zanim uzyska dostęp do podcastu.
Spotify przygotowało także kilka wskazówek technicznych na temat formatu, rozmiaru, metadanych i RSS zamieszczanych podcastów. Spotify w wersji specyfikacji z lipca 2021 rekomenduje wysokobitowe pliki MP3 (128kbps+) lub MP4 z AAC-LC. Maksymalny czas nagrania to 12 godzin (około 2GB @ 320 Kbps).
Kanał RSS powinien posiadać tytuł, okładkę (w formacie kwadratowym, 1:1; akceptowane formaty to TIFF, PNG lub JPEG w najwyższej rozdzielczości) i szczegóły dotyczące przynajmniej jednego odcinka podcastu.
Zobacz także: Najpopularniejsze podcasty kobiece na Spotify – Polska i świat
Apple Podcasty
Podcasty to aktualnie ponad 700 000 najlepszych programów rozrywkowych, komediowych, sportowych i informacyjnych. Twórcy mogą przesyłać swoje nagrania za pomocą aplikacji.
Jak czytamy na stronie Apple, aby podcast znalazł się w katalogu podcastów i pojawił się w aplikacji Podcasty należy utworzyć odpowiedni kanał RSS, przesłać go do Podcasts Connect i przejść weryfikację Apple.
Apple także udostępnia informacje na temat technicznych aspektów publikacji podcastów wskazując, gdzie powinny znaleźć się poszczególne rzeczy.
Nazwa kanału może mieć do 25 znaków, a opis kanału do 4 000 znaków. Z kolei specyfikacja logo, które pojawi się na naszym kanale, to 3000 x 750 px, 72 dpi, transparenty plik PNG oraz przestrzeń barw RGB. Apple zaleca także używanie poziomych logo, które są czytelne, nie mają efektów tekstowych i nie wysuwają się poza szablon.
Ponadto do serwisu możemy dodać ikonę, która będzie reprezentowała nasz kanał. Powinna ona mieć wymiary 3 000 x 3 000 pikseli, 72 dpi, format JPEG lub PNG oraz przestrzeń kolorów RGB.
Overcast
Overcast to aplikacja do odtwarzania podcastów, którą znajdziemy w AppStore, co oznacza, że skorzystają z niej użytkownicy urządzeń Apple. Jak czytamy na stronie aplikacji, nie wymaga ona akceptacji żadnych warunków, praw do rezygnacji czy utraty kontroli nad podcastem lub jego dystrybucją. Analizuje ona kanał RSS i pobiera odcinki bezpośrednio z naszych serwerów, nie zakłócając statystyk ani treści.
Co ciekawe, w ramach Overcast nie ma procesu przesyłania treści. Jeśli nasz podcast jest już dostępny w aplikacji Podcasty od Apple, powinien po 1-2 dniach automatycznie pojawić się także w aplikacji Overcast. Możemy dodać go także manualnie, wklejając adres URL z Podcastów na stronie Overcast. Po weryfikacji pojawi się on w wyszukiwarce w aplikacji.
Google Podcasty
Google także oferuje dedykowany katalog podcastów z całego świata. Zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i aplikacji, użytkownicy mogą odnajdywać i odtwarzać interesujące materiały. Jeśli kanał RSS jest dostępny w Google i posiadamy conajmniej jeden udostępniony odcinek, powinien on się znaleźć w Podcastach Google.
Jak zaznacza gigant, Google na bieżąco indeksuje sieć w poszukiwaniu kanałów RSS w taki sam sposób, jak podczas szukania nowych i zaktualizowanych stron internetowych.
Pierwszym krokiem jest stworzenie własnej strony głównej, która ułatwi dotarcie do treści. Jeśli powiążemy kanał RSS ze stroną główną, użytkownicy wyszukujący podcast według nazwy będą mogli zobaczyć w wyszukiwarce opis podcastu oraz karuzelę odcinków. Co ważne, kanał RSS powinien być odpowiednio sformatowany i możliwie najbardziej zgodny ze specyfikacją RSS 2.0. Google bowiem nie używa wszystkich tagów kanału RSS.
W Podcastach Google obsługiwane są pliki dźwiękowe z rozszerzeniami AAC, M4A, MP3, OGG i WAV. Nieobsługiwane są zaś pliki wideo. Wymagane jest również przesłanie obrazu związanego z podcastem. Warto wiedzieć także, że w Menedżerze podcastów Google pozwala także monitorować i analizować dane o słuchaczach.
Podcast Addict
Kolejna propozycja to Podcast Addict, czyli aplikacja do podcastów na Androida z ponad 10 milionami pobrań, 500 tysiącami recenzji, 2 miliardami pobranych odcinków i średnią oceną 4,7/5. Umożliwia ona zarządzanie podcastami, radiem, audiobookami, transmisją na żywo, YouTube, kanałami SoundCloud i wiadomościami RSS z poziomu jednej aplikacji.
zobacz także: Poznaj 8 narzędzi do tworzenia podcastów
Pocket Casts
Pocket Casts to aplikacja do słuchania podcastów dla użytkowników systemów iOS i Android. Odtwarzacz podcastów zapewnia narzędzia do słuchania, wyszukiwania i odkrywania treści.
Aby przesłać podcast należy wkleić link do feedu i wybrać, czy ma być on prywatny czy publiczny. Zaindeksowanie podcastu przez wyszukiwarkę Pocket Casts może potrwać do 12 godzin.
Co ciekawe, w sekcji Polecane w aplikacji użytkownicy mogą zobaczyć podcasty, które być może ich zainteresują. Są one wybierane przez ludzi i jak czytamy, mogą być to zarówno nowe kanały, jak i kolejne sezony danego podcastu. Aby podcast został wzięty pod uwagę musi mieć 1-2 odcinki lub jeden odcinek i trailer. Twórcy mogą zaproponować swój podcast za pomocą wiadomości e-mail.
Podcasty na YouTube
Warto pamiętać także o YouTubie. Twórcy podcastów często decydują się także na posiadanie własnego kanału, na którym udostępniają materiały. Robią to w postaci filmów, w którym widoczna jest grafika, np. z nazwą danego odcinka. Główną rolę, jak na podcast przystało, odgrywa warstwa audio.
Na YouTube znajdziemy także kanały podcasterów, którzy w innych serwisach udostępniają odcinki, a na YouTube, poza samą treścią historii/rozmową, możemy zobaczyć także prowadzącego/rozmówców podczas nagrania.
Mamy nadzieję, że każdy zaczynający swoją podcastową przygodę, znajdzie coś dla siebie i dzięki szerokiej dystrybucji treści zdobędzie serca słuchaczy.
Polecamy także: Jesteśmy na początku podcastowej rewolucji. Wywiad z Karolem Stryją