X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak będą wyglądały trendy w mediach społecznościowych w roku 2022?

Jak w roku 2022 będą prezentowały trendy w mediach społecznościowych? Przedstawiamy Wam nasze przewidywania na kolejne miesiące.

Jak będą wyglądały trendy w mediach społecznościowych w roku 2022?źródło: shutterstock.com

reklama


Z upływem czasu zmieniają się trendy, również te dotyczące mediów społecznościowych. Dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka punktów dotyczących tego, w jaki sposób mogą wyglądać social media w roku 2022.

Jak nadążać za trendami?

Zanim przejdziemy do konkretów, pozwolimy sobie przedstawić kilka możliwości tego, w jaki sposób możemy nadążać za trendami. Przede wszystkim, warto obserwować to, czego pojawia się najwięcej na naszych feedach w mediach społecznościowych. Jest to kluczem do tego, aby nasze działania miały sens i przyniosły oczekiwany przez nas skutek. Inspirujmy się działaniami ulubionych twórców, marek. Czytajmy o zmianach, jakie wprowadzają giganci tacy jak – TikTok, Facebook, Instagram, np. w naszym serwisie. Bądźmy na bieżąco i działajmy. Media społecznościowe rządzą się bowiem swoimi prawami i zawsze warto być na szczycie. Dlatego kontrola jest istotna, ponieważ trendy i nowości lubią przybierać na tempie. Czego zatem możemy spodziewać się w social mediach w roku 2022? Oto nasze przewidywania.

Treści wideo

To trend, który cały czas się rozwija. Szczególnie jednak nabrał tempa podczas pandemii. Teraz, w 2022 roku, zdaje się być jednak tym elementem, na który naprawdę warto postawić. Natomiast nie do końca będą to już kilkusekundowe treści. Popyt na dłuższe treści możemy zauważyć chociażby po zmianach, jakie wprowadzają serwisy społecznościowe. Dobrym przykładem jest tu TikTok czy Instagram, który wydłużył ostatnio czas jednego kafelka na Stories. Dodatkowym argumentem “za”, jest skupienie się na rozwoju TikToka przez konkurencje i inspirowanie się lub kradzież pomysłów aplikacji. Użytkownicy bowiem dalej chętnie go instalują.

Potwierdzeniem tego, że treści wideo będą królowały w roku 2022, jest również raport biteable.com. Już dziś ponad połowa marketerów korzysta z tego rodzaju przekazywania treści. Co więcej, 30% badanych wskazało, że wideo zapewnia wyższy zwrot z inwestycji niż witryna ich marki.

Na czym więc warto się skupić? Przede wszystkim, jeżeli decydujemy się na materiały wideo, zadbajmy o to, aby były adekwatne do naszych działań. Trzeba się wyróżniać, ale pamiętajmy – nic na siłę. ;)

Podcasty i treści audio

Mikrofon wraz ze słuchawkami na pierwszym planie. Na drugim jest komputer, z włączonym edytorem. Wygląda tak, jakby ktoś obrabiał swój podcast.

źródło: unsplash.com

To także już obserwowalny trend. Natomiast kolejny rok będzie sprzyjał rozwojowi takich treści, jak i rozwiązań opartych o głos. Bardzo zintensyfikował się on w momencie, gdy rozwijała się aplikacja Clubhouse. I chociaż bardzo dużo osób zdążyło już o niej zapomnieć, na popularniejszych mediach społecznościowych zaczęły powstawać pokoje audio, a chociażby Twitter rozwija opcję dodawania tweetów audio. Ponadto, marki coraz częściej tworzą swoje własne podcasty, czyniąc z tego źródło wiedzy o produktach czy po prostu – reklamę.  Na ten rodzaj contentu przeznaczane są również coraz większe budżety. I nic w tym dziwnego, gdyż treści audio można słuchać o każdej porze dnia i nocy, robiąc dowolne czynności życiowe, pozwalające jedynie na to, aby móc słuchać.

Warto również zaznaczyć, że z badań firmy Voxnest wynika, że z końcem kwietnia 2021 roku, popularność podcastów na całym świecie wzrosła o 42%. W Europie już wzrost ten wynosił 53%. Na platformie Spotify, w Polsce, odnotowano zaś ponad 300% więcej godzin słuchalności podcastów, niż w tym samym czasie, w roku poprzednim.

W przypadku zdecydowania się na ten rodzaj contentu także warto zwrócić uwagę na to, aby całość, wraz z naszym wizerunkiem, była spójna, a jej przekaz adekwatny do prezentowanych przez nas wartości.

Inkluzywny język

Wszyscy chcemy czuć się częścią jakiejś społeczności – także tej internetowej. Dlatego tak istotne jest, aby o każdej osobie wyrażać się tak, jakby tego oczekiwała. W social mediach coraz częściej pojawiają się możliwości dodania zaimków, a różni influencerzy robią słowniczki ułatwiające nam wszystkim komunikację. Starajmy się w taki sposób tworzyć komunikaty, aby wszystkim nam, również w internecie, żyło się po prostu milej. Nie używajmy archaicznych określeń dotyczących osób z niepełnosprawnościami, społeczności LGBTQ+ czy kobiet. Dla nas to tylko kolejne słowa wzbogacające piękno języka polskiego, dla innych – okazanie szacunku.

Jeżeli nie czujemy się pewnie w posługiwaniu się językiem inkluzywnym – nie bójmy się zapytać i poprosić o pomoc innych. W internecie znajduje się również wiele poradników przygotowanych przez specjalistów. Na początku może więc okazać się on dla nas ściągawką. Po kilku razach jednak taki język staje się już nawykiem. ;)

Cztery ręce trzymające się za nadgarstki, tworząc tym samym kwadrat. Każda dłoń ma inny odcień skóry. Tło składa się z kolorowych desek.

źródło: shutterstock.com

Autentyczne treści

Co kryje się pod tym punktem? Jesteśmy już na takim etapie rozwoju mediów społecznościowych, że użytkownik odpowiednio sortuje treści, które do niego docierają. Liczyć się będą więc wyłącznie te, które są autentyczne. W jaki sposób dokona takiej oceny? Za pomocą ocen innych, odpowiedzi na jego wątpliwości czy w końcu, rodzaj przekazu, jaki jest do niego kierowany. Dlatego rok 2022 będzie wypełniony treściami tego typu. Wszystko po to, aby użytkownicy chcieli wchodzić w interakcję, reagować, ale przede wszystkim dlatego, że właśnie takie działania będą w trendach. Dla marketerów zaś cenne może okazać się pozyskiwanie wysokiej jakości treści UGC w sposób, który zwiększa zaangażowanie i tworzy cenne doświadczenie dla klienta.

Postarajmy się więc tworzyć takie treści, które nie tylko będą angażujące, motywujące czy w końcu – oglądalne, ale przede wszystkim stawiajmy na szczerość i bycie autentycznym.

RTM – ciąg dalszy nastąpi

To trend znany nam od lat. Nie zniknie w tym roku, a nawet częstotliwość pojawiania się RTM-ów może się znacznie nasilić. Powodem jest chociażby ich dobry odbiór przez użytkowników. Ponadto, RTM może zrobić dosłownie każdy, kto jest chociaż trochę kreatywny i obserwuje otaczający nas świat. Wśród marek, mogą korzystać z niego zarówno marki duże, jak i małe. Sprzedawany produkt i usługa, jeżeli RTM zrobiony jest mądrze, również nie ma tu większego znaczenia. Przykładem mogą być chociażby ogórki firmy Krakus. Niemałe zamieszanie wywołał również RTM firmy LOT zaraz po tym, gdy zostało ogłoszone młodzieżowe słowo roku.

W RTM jednak jest ważne to, aby całość była spójna. Nic nie może wyglądać jak robione na siłę, a reakcja powinna wręcz być natychmiastowa.

Transmisje live

Wbrew pozorom w tym podpunkcie nie chodzi jedynie o transmisje live gwiazd czy influencerów. One również z nami pozostaną. Warto też zauważyć, że coraz więcej z nich przyjmuje już charakter bardziej ekspercki. Influencerzy szukając rozwiązań na problemy swoich odbiorców, zapraszają do współpracy specjalistów, w tym lekarzy, marki, prawników itd. Natomiast w 2022 na pewno będziemy mogli zaobserwować zwiększone zainteresowanie zakupami podczas transmisji live. Potwierdzeniem mogą być chociażby zmiany, które już teraz zaczynają wprowadzać poszczególne serwisy społecznościowe w tym YouTube czy Instagram. I chociaż na ten moment jedynie 47% wszystkich konsumentów zdecydowałoby się coś kupić podczas transmisji na żywo, liczba ta cały czas rośnie. Dodatkowo należy nastawiać się w tym temacie na osoby młodsze. A tu z kolei, aż 55% Millenialsów i 62% konsumentów pokolenia Z coraz częściej podejmuje decyzje zakupowe, dzięki transmisji live.

Więcej influencerów, mniej marek w reklamach

Co roku znajdzie się ktoś, kto przewiduje koniec influencer marketingu. A tak naprawdę ten rodzaj reklamy osiąga coraz większe szczyty. Ostatnio olbrzymim echem w mediach odbiły się również nowe ustalenia UOKiK w sprawie oznaczania reklam i wykrywania scamu. Działania Urzędu są o tyle istotne, że odbiorcy rzeczywiście coraz więcej uwagi poświęcają produktom i usługom, gdy jego reklamą zajmuje się, np. internetowy twórca. Natomiast warto zaznaczyć, że nie może to być taki twórca, który reklamuje dosłownie wszystko. Tylko 4% badanych przyznaje się również do zakupu produktu poleconego mu przez celebrytę. Jaką reklamę więc należy zrobić i komu ją powierzyć, aby produkt miał szansę się sprzedać?

Raport Panelu Zaufania Konsumentów ExpertVoice pokazuje, że konsument ufa tym twórcom, których wartości są spójne z wartościami prezentowanymi przez markę. Dodajmy też, że obie strony powinny głośno o takich mówić i być ich przykładem. Konsumenci lubią również, gdy produkt pokazywany jest w użyciu lub influencer przedstawi kilka sposobów na to, jak go wykorzystać. Odbiorcy najbardziej również konsumenci ufają tym osobom, które według nich są ekspertami w danej dziedzinie. Co więcej, inny raport potwierdza też, że w roku 2022 najwięcej pracy będą mieć te profile, których liczba odbiorców nie przekracza 25 000, ponieważ to właśnie ich społeczności są najbardziej zaangażowane.

Omnichannel

Laptop, na którego ekranie widać wyjaśnienie czym jest omnichannel.

źródło: shutterstock.com

Dowodem na to, że w 2022 roku będzie panowało podejście omnichannelowe, jest chociażby awaria Facebooka, która miała miejsce w 2021 roku. Te marki lub twórcy internetowi, którzy całą swoją pracę i marketing zawierzyli produktom Zuckerberga, mogli mieć drobny kłopot. Dlaczego? Awaria trwała ponad 6 godzin i od Facebooka, Instagrama czy WhatsAppa zostali wyłączeni wszyscy użytkownicy. Wszyscy zatem zaczęli się zastanawiać, czy aby warto ufać jedynie jednemu koncernowi. A tym samym, zaczęli wkraczać na nieznane im dotąd obszary. Słuszność takich decyzji potwierdzają również badania. Okazuje się bowiem, że te marki, które do swojej komunikacji wykorzystują co najmniej trzy kanały, odnotowały ponad 287% wyższe wskaźniki zakupowe, w porównaniu z markami jednokanałowymi. A co nie mniej ważne, te firmy, które stawiają na omnichannel, odnotowują około 91% wyższy wzrost retencji klientów z roku na rok.

Powinniśmy jednak pamiętać, aby nasze działania w mediach społecznościowych, jak i same kanały przez nas wykorzystywane, były spójne z wizją marki, którą reprezentujemy. Natomiast nie powinniśmy nastawiać się na jeden kanał. Więcej kanałów w social mediach –  to więcej potencjalnych klientów. Pamiętajmy jednak, aby w tym wszystkim zachować autentyzm, czyli jeden z trendów, o którym wspominaliśmy wyżej.

TikTokizacja

Taką nazwę nadaliśmy temu trendowi, który również mogliśmy obserwować już w zeszłym roku. Natomiast zmiany u konkurencji, jak i na innych platformach mogą nam sugerować, że 2022 rok będzie z pewnością czasem kopiowania TikToka, jak i zabawy tym medium. Inne serwisy bowiem coraz częściej wdrażają to, co już wcześniej sprawdziło się w medium. Dobrym przykładem jest dodanie Reels przez Instagram, czy chociażby innych opcji, jak karta Eksploruj na Spotify. W dodatku popularność aplikacja nie spada, a od kilku lat TikTok wciąż jest najchętniej pobieraną aplikacją. Użytkownicy uwielbiają go za rozrywkowe treści, ciekawe funkcje. Twórcy zaś za to, że w szybki sposób mogą zrobić coś, z niczego. A przy tym w równie szybki sposób zyskać całkiem spore grono odbiorców.

NFT –  po prostu

Jak na świecie, tak i w Polsce. NFT zyskuje na popularności tak bardzo, że nie schodzi z nagłówków medialnych już od dobrych kilku miesięcy. Social media także starają się dopasować do tego trendu, dlatego platformy ułatwiają wyświetlanie NFT lub tworzą zupełnie nowe, cyfrowe dzieła sztuki, z możliwością udostępnienia ich. I tu ponownie dobrym przykładem okazuje się TikTok. Wprowadził on bowiem kilka ciekawych rozwiązań w tym temacie, np. kolekcję TikTok Top Moments. Za jej pomocą użytkownicy mogą wejść w posiadanie fragmentu kultury internetowej, za którą odpowiadają najpopularniejsze gwiazdy platformy. Meta zaś, w swoim najnowszym projekcie –  Metaversum –  również postanowiła obsługiwać NFT, a tym samym odpowiedzieć w ten sposób na potrzeby odbiorców.

Dłoń trzymająca telefon z włączonymi możliwościami zakupu postaci NFT. Jako tło, to samo co widzimy na ekranie telefonu.

źródło: shuttterstock.com

Idzie nowe

Nowy rok to olbrzymie wyzwanie dla wszystkich, którzy chcą dołączyć do mediów społecznościowych, jak również już w nich są i pragną rozwoju. Odbiorca bowiem staje się coraz bardziej czujny na to, co widzi. Nie jest łatwo go oszukać. Dlatego należy stawiać na szczerość i naturalność w swoich kanałach mediowych. Co więcej, konsumentom i odbiorcom treści przestaje już wystarczać obecność firm na jednym z kanałów, a na każdym oczekuje zupełnie innych treści. To z kolei wpływa na ich nadmiar lub generowanie takiej ilości komunikatów, którą nie sposób zliczyć. Będziemy więc zapewne ponownie mierzyć się z rosnącą falą fake newsów, treści śmieciowych czy budowaniem sztucznego zaangażowania, np. poprzez oznaczanie innych pod postem z memem.

Dlatego życzymy Wam, aby żadne nowości w social mediach nie były dla Was zaskakujące. Bądźcie zawsze gotowi na rozwój i starajcie się zrozumieć odbiorcę, którym bądź co bądź, również jesteście.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail