reklama
Firma Dove jak zwykle zaskakuje. I to bardzo pozytywnie. Po kampanii ukazującej wpływ social mediów na pewność siebie nastolatków przyszedł czas na poruszenie kolejnego, równie ważnego tematu. Tym razem wybór padł na toksyczny wpływ influencerów na młodych ludzi.
Dwie strony mediów społecznościowych
Nie da się ukryć, że social media to nie tylko wartościowe treści. Niestety wypełnione są także tymi, na które nigdy nie powinni trafić najmłodsi użytkownicy. A jednak bardzo często podążając za preferencjami innych, docierają do tych influencerów, którzy udzielają niezbyt dobrych i przemyślanych rad. W dodatku wywołują również w młodej osobie poczucie braku pewności siebie, jak i braku poczucia własnej wartości. Dlatego, w geście niezgody na to, co obecnie dzieje się w sieci, Dove postanowiła stworzyć nową kampanię.
Jak widzimy, w klipie występują trzy różne matki ze swoimi córkami. Gdy na początku filmu zostaje im zadane pytanie o wpływ mediów społecznościowych na ich samopoczucie, dziewczynki odpowiadają, że jest on pozytywny. Sytuacja ulega zmianie, gdy na ekranie pojawiają się influencerki z niezbyt dobrymi, a wręcz szkodliwymi radami. Proponują one bowiem nastolatkom zrobienie botoksu, peelingu chemicznego czy piłowanie zębów za pomocą pilniczka do paznokci. Oczywiście wszystko po to, aby wyglądać lepiej i dopasować się do obecnie panujących kanonów piękna.
Momentem zwrotnym kampanii jest jednak wykorzystanie przez twórców technologii deep fake. Dzięki niej wszystkie słowa influencerek były wypowiadane z ust matek. Prawdziwe, realne mamy są tymi słowami wystraszone, a jedna z nich wręcz głośno protestuje, wykrzykując „to nie ja”. Na końcu materiału zaś, jest również scena, gdzie dziewczynka mówi, że czuje się wartościowa bez względu na to, jaka jest. I zawdzięcza to swojej matce. Jest ona o tyle wzruszająca, że pokazuje, jak silny wpływ na dziecko ma również postrzeganie go przez swoich rodziców.
#DetoxYourFeed
Warto także dodać, że film jest częścią kampanii o nazwie #DetoxYourFeed. Obejmuje ona nie tylko filmy edukacyjne, ale także specjalnie przygotowane podręczniki dla rodziców oraz opiekunów. Zawarte są w nich rady, w jaki sposób należy rozmawiać z ludźmi na tematy social mediów, pewności siebie oraz poczucia własnej wartości. W tym celu marka Dove podjęła współpracę z Gabrielle Union i Zayą Wade, aby jak najbardziej zwalczyć to zjawisko w sieci.
A walczyć jest z czym. Jak czytamy na stronie Dove, 1 na 2 dziewczynki przyznaje, że porady pochodzące od toksycznych influencerów w kwestii urody, powodują u nich zmniejszoną samoocenę. A już 7 na 10 nastolatek poczuło się lepiej, gdy przestało stosować się i słuchać takich rad.
Za kampanię odpowiada agencja Ogilvy, zaś dokument został wyreżyserowany przez Henry’ego-Alexa Rubina.