X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Przewodnik po algorytmach Instagrama – Adam Mosseri o mechanizmach aplikacji

Zagadka algorytmów rozwiązana. Szef Instagrama wyjaśnił, jak działają one w tejże aplikacji społecznościowej. Sprawdź, co warto wiedzieć.

Przewodnik po algorytmach Instagrama – Adam Mosseri o mechanizmach aplikacjiźródło: shutterstock.com

reklama


Jak działa algorytm Instagrama? W obszernym wpisie Adam Mosseri, dyrektor Instagrama, dokładnie wyjaśnia działanie aplikacji, jej funkcje oraz właśnie algorytmy. Informacje te mają na celu pomóc twórcom w dotarciu do większej liczby odbiorców, a dla użytkowników są wskazówkami, jak dostosować wygląd swojego feedu do własnych preferencji.

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych o ogromnym znaczeniu dla twórców, influencerów i marek. Aby pomóc użytkownikom w lepszym zrozumieniu działania aplikacji, szef Instagrama, Adam Mosseri, opublikował nowy przegląd algorytmów. We wpisie wyjaśnia on, w jaki sposób dobierane są proponowane użytkownikom treści, a także jak wpłynąć na to, co widzimy na naszym instagramowym feedzie.

Rozwiązanie zagadki algorytmów

Wpis rozpoczyna uwaga dotycząca algorytmów Instagrama. Według Mosseriego użytkownicy często niepoprawnie interpretują sposoby ich funkcjonowania, co skutkuje licznymi skargami dotyczącymi użyteczności aplikacji.

Mosseri zwraca uwagę na to, że Instagram nie ma pojedynczego algorytmu, który odpowiada za wszystkie funkcje aplikacji. W każdej części – feedzie, Stories, Reels czy na stronie Explore – panuje inny algorytm dostosowany zachowań użytkowników. Dzieje się tak, ponieważ każda sekcja aplikacji służy innym celom. Jakim?

Za pomocą Explore poszukujemy inspiracji i nowych treści, a w Stories ludzie zazwyczaj chcą oglądać relacje swoich najbliższych przyjaciół. W sekcji Aktualności w pierwszej kolejności wyświetlane są najnowsze posty obserwowanych przez nas osób oraz wpisy z kont, których nie obserwujemy, ale z punktu widzenia algorytmu mogą wydać się interesujące. Analizowana jest m.in. lista obserwowanych, ale także niedawno polubione, zapisane czy komentowane zdjęcia.

Instagram algorytm

źródło: about.instagram.com

Jak Instagram dostosowuje rekomendowane treści?

Według Mosseriego istnieją cztery kluczowe czynniki, które mają wpływ na treści promowane na głównym kanale.

  • Po pierwsze wymienia on rolę aktywności użytkownika. Interakcje takie jak polubienia, udostępnienia, zapisywanie czy komentarze pod postami dają algorytmowi solidne wskazówki na temat zainteresowań.
  • Kolejnym czynnikiem jest informacja o samym poście, czyli liczba polubień, szybkość ich zdobywania, liczba komentarzy, udostępnień czy zapisów, ale też data publikacji i ewentualna lokalizacja. Stanowią one sygnał dla Instagrama świadczący popularności danego posta.
  • Istotne są również informacje o osobie publikującej post. Instagram bierze pod uwagę interakcje użytkownika z danym kontem w ciągu ostatnich kilku tygodni.
  • Ostatnim czynnikiem jest nasza historia interakcji. Instagram analizuje ogólną aktywność i zainteresowanie wobec postów z różnych kont. Na przykład, regularne komentowanie postów konkretnej osoby, oznacza, że jesteśmy zainteresowani jej treściami, co ma wpływ na częstotliwość wyświetlania jej postów w głównym kanale.

We wpisie czytamy również, że naprawiono błąd dotyczący wyświetlania jednego formatu – do niedawna użytkownicy często krytykowali algorytm za proponowanie wyłącznie filmów. Teraz jednak otrzymujemy o wiele większy wpływ na wyświetlane treści. Chcąc więc wpłynąć na algorytm rekomendacji, pamiętaj o polubieniu, komentowaniu czy zapisywaniu interesujących cię wpisów i materiałów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Adam Mosseri (@mosseri)

Kulisy klasyfikacji Stories

W następnej części wpisu Mosseri wyjaśnia, jak Instagram segreguje Stories w górnym pasku aplikacji. W przeciwieństwie do innych sekcji Instagrama algorytm dla Stories nie opiera się jeszcze na rekomendacjach opartych na sztucznej inteligencji. Zamiast tego kolejność wyświetlania Stories jest ustalana na podstawie treści udostępnianych przez obserwowane konta.

W algorytmie dla Stories istotną rolę odgrywa m.in. to, jak często oglądasz relacje danego konta. Otrzymują one priorytet i są wyświetlane na początku listy, aby nie przegapić nowych aktualizacji.

Algorytm sprawdza również częstotliwość reakcji na relacje poprzez polubienia czy wysyłanie wiadomości na czacie. Im częściej dokonujesz interakcji, tym większe prawdopodobieństwo, że Stories tego konta pokażą się na pierwszym miejscu. Na podstawie tych czynników Instagram stara się przewidzieć, jakie jest prawdopodobieństwo, że zareagujesz na daną relację.

Sekrety sekcji Eksploruj i Reels

W przypadku sekcji Explore treści aplikacja rekomenduje treści na podstawie ogólnej popularności postów, ale także interakcji z podobnymi postami w przeszłości.

Jeśli chodzi o funkcję Reels, na wyświetlane rekomendacje wpływają głównie pozostawione przez użytkowników polubienia, udostępnienia czy komentarze. Nie bez znaczenia jest również historia interakcji z danym kontem. Jeśli wcześniej miałeś z nim kontakt, Instagram wie, że interesujesz się tym, co udostępnia.

Pod uwagę brane są też informacje dotyczące samej Rolki, takie jak ścieżka dźwiękowa, elementy wizualne czy popularność. Przy ustalaniu, które treści mają większą szansę trafić do szerszej publiczności, algorytm analizuje także informacje dotyczące osoby publikującej film, czyli m.in. liczbę obserwujących i poziom zaangażowania odbiorców.

Mosseri zaznacza, że Reelsy oznaczone znakiem wodnym, w niskiej rozdzielczości lub zawierające wyciszenie lub dużą ilość tekstu mogą mieć mniejszy zasięg. Ograniczona zostaje także widoczność Reelsów o politycznym zabarwieniu. Decyzja ta tłumaczona jest chęcią zmniejszenia podziałów i niepokoju związanego z treściami politycznymi, o co mieli postulować sami użytkownicy aplikacji.

Mała i duża ikona Instagrama.

źródło: unsplash.com

Shadowbanning – celowe blokowanie twórców?

W swoim wyjaśnieniu Adam Mosseri porusza kwestię shadowbanningu, które jest często niejasnym i źle zrozumianym pojęciem. Podkreśla, że z punktu widzenia Instagrama jest zapewnienie twórcom możliwości dotarcia do swojej publiczności, co pozwala im na rozwój. Im skuteczniej pomaga się odbiorcom w zobaczeniu treści twórcy, tym częściej będą korzystać z aplikacji. Nie jest więc to w interesie Instagrama, aby celowo ograniczać twórcom widoczność. Wszelkie ograniczenia zasięgu wynikają z naruszeń zasad i wytycznych oraz publikacji treści sprzeczne z zasadami platformy.

Aby rozwiązać problem nieporozumień dotyczących shadowbanów, Instagram w ubiegłym roku uzupełnił sekcję stanu konta o dodatkowe informacje, obejmujące szczegółowe wyjaśnienia potencjalnych czynników mogących wpływać na zasięg postów twórcy.

Całość wpisu Adama Mosseriego dostępna jest pod tym linkiem.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail