reklama
Szybko, łatwo i z humorem – tego Zetki oczekują od świata wirtualnego. Według danych z ankiety GWI Core z 2023 r. można zauważyć ciągły wzrost wyboru mediów społecznościowych w celu wyszukiwania informacji. Lubiący wybierać tę formę poszukiwań twierdzą, że ten sposób jest dla nich dużo szybszy, efektywniejszy a treści są bardziej angażujące. Jest to wyraźny sygnał dla marek, jak działać, aby zostać zauważonym przez generację Z.
Szybkość – najważniejsza zasada internetu
W ankiecie jako najważniejszy powód (60,1%) wyboru mediów społecznościowych przy poszukiwaniu informacji, Gen Z wskazuje na szybkość. Zdecydowanie cechą charakterystyczną dla Zetek jest dysponowanie bardzo krótkim czasem skupienia uwagi i szybkie tracenie zainteresowania. Jest to powód, który wyjaśnia, dlaczego bloki tekstowe nie są atrakcyjne dla odbiorcy, a zamiast tego preferuje kilku sekundowy filmik.
Wystarczy wpisać hasło klucz na Instagramie czy TikToku i w sekundę pojawia się masa treści. Następnie w ciągu kilku kolejnych sekund tylko przefiltrować je na te interesujące i mniej interesujące. Dla młodych jest to duża oszczędność czasu i sposób na nie nudzenie się treścią.
Zetki nie lubią nudy
Na dopasowanie i trafność treści w social mediach wskazuje 36,7% respondentów. Jak twierdzą Zetki względy wizualne (26,5%) i rozrywkowe (21,4%) również mają istotne znaczenie. Dlaczego to takie ważne?
Pokolenie Z jest mocno przywiązane do wizualnego aspektu treści w internecie, dlatego automatycznie forma grafiki lub wideo bardziej do nich przemawia. Z takiej formy przekazu są w stanie wyciągnąć i zapamiętać więcej informacji. Co więcej, przez możliwość przekazania treści w sposób estetyczny lub w humorystycznym tonie, Zetki są bardziej zachęcone do poszukiwania informacji właśnie poprzez media społecznościowe.
Wiceprezes Google Prabhakar Raghavan na pewnej konferencji powiadomił, że młodzi ludzie znacząco zmienili sposób postrzegania przeglądarki na przestrzeni lat. Całą sytuację zobrazował poprzez statystyki mówiące, że prawie 40% ludzi należących do generacji Z rezygnuje z Google Maps szukając miejsca do zjedzenia na mieście. Jak więc szukają restauracji? Odpowiedź jest prosta – TikTok.
TikTok źródłem informacji
Młodzi kochają tę platformę, dostarcza im wizualnie atrakcyjne treści z krótkimi, ale konkretnymi informacjami. Szukając najlepszej restauracji w mieście, nie muszą sprawdzać i selekcjonować opinii w przeglądarce, lecz na gotowo otrzymują najpopularniejsze polecenia i ranking najlepszych miejsc z jedzeniem. W pakiecie dostają ładne ujęcia potraw i klimatu, jaki niesie ze sobą wystrój restauracji. Oczywiście przy okazji na jednym filmiku mogą dowiedzieć się o wartych uwagi atrakcjach w danym mieście, w którym akurat szukają dobrego jedzenia – a to zaledwie w kilkanaście sekund…
Chcąc dotrzeć do Zetek nie ma innej rady niż po prostu podążanie za trendami, które sami wyznaczają. Nie jest tajemnicą, że wszystkie działania marketingowe w dobie internetu są prowadzone właśnie w ten sposób. Jak marki powinny wykorzystać wymieranie tradycyjnych wyszukiwarek? Istotna będzie odpowiednia optymalizacja postów pod kątem SEO. Publikacje powinny poruszać popularne kwestie w danej branży. A przede wszystkim trzeba pamiętać o udostępnianiu treści, które są zabawne, estetyczne, edukacyjne a przede wszystkim konkretne.