reklama
“Social Enterprise 2012” to raport badawczy stanowiący podsumowanie przeprowadzonej w polskich firmach analizy wykorzystania mediów społecznościowych. Jest efektem współpracy NoNoobs i Connect (wspólna marka badawcza Research.NK i TNS). Social Press jest patronem medialnym raportu.
Okazuje się, że wśród polskich przedsiębiorstw wciąż zdecydowanie najpopularniejszym sposobem promocji w Internecie, jak też najpopularniejszym w ogóle, jest posiadanie własnej strony internetowej. Posiadały ją w zasadzie wszystkie badane firmy. Jeśli chodzi o Sieć, drugim najpopularniejszym kanałem jest marketing w wyszukiwarkach. Własne profile społecznościowe posiada 36% przedsiębiorstw, przy czym ten odsetek jest wyższy w przypadku tych dużych (38%). Co więcej, firmy które wykorzystują social media to jednocześnie te zdecydowanie bardziej otwarte na inne kanały, jak newsletter czy wideo content.
Facebook najbardziej znany i najbardziej rozpoznawalny
Oczywiście najbardziej znanym serwisem społecznościowym jest Facebook, którego wskazało 75% respondentów. Dosyć znane są również NK.pl i Twitter, które znało ponad 40% ankietowanych. Niewielką rozpoznawalność okazały się mieć GoldenLine, LinkedIn i Google+. Ogromnym zaskoczeniem może być wynik YouTube (zaledwie 4%), ale to kwestia tego, że nie wszyscy słysząc termin „serwis społecznościowy” kojarzą go z tą platformą. Potwierdzają to zresztą kolejne dane.
Gdy respondentom podano nazwy konkretnych serwisów (tzw. wspomagana znajomość mediów społecznościowych) okazało się, że Facebook ma 100-procentową rozpoznawalność, a kolejny najlepszy wynik należy właśnie do YouTube (97%). Na kolejnych miejscach uplasowały się GaduGadu (97%), Twitter (89%) i NK.pl (86%). Najsłabiej rozpoznawalne okazało się być Vimeo (24%).
Media społecznościowe wciąż nieodkryte dla wielu firm
Zarówno znajomość, jak i rozpoznawalność mediów społecznościowych była wyższa w przypadku dużych przedsiębiorstw, co nie powinno dziwić jeśli przypomnimy, że to właśnie ta kategoria przedsiębiorstw częściej korzysta z tego typu platform.
84% badanych zadeklarowało, że korzysta prywatnie z mediów społecznościowych. Jak łatwo się domyślić najczęściej jest to Facebook (62%). Na kolejnych miejscach znalazły się YouTube (56%), GaduGadu (36%) i GoldenLine (25%).
Jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowych w firmach to w dalszym ciągu utrzymuje się ono na stosunkowo niskim poziomie. Aż 56% firm w ogóle nie wykorzystuje tego typu platform. Wśród tych, które się na to zdecydowały najczęściej używane są Facebook (35%) i YouTube (15%).
Korzystanie z mediów społecznościowych przez firmy ma na celu przede wszystkim prowadzenie działań marketingowych i PRowych. Co ciekawe dla dużych firm znacznie ważniejsze są cele marketingowe, a dla średnich – PRowe.
Content udostępniany przez marki w serwisach społecznościowych to głównie treści tekstowe i graficzne. Nieco ponad połowa ankietowanych wskazała również na content wideo. Co trzecie przedsiębiorstwo prowadzi również konkursy.
Pełen raport dostępny tutaj.
Badanie przeprowadzono w dniach 1-5 października 2012 roku na reprezentatywnej kwotowo-warstwowej próbie 200 firm o zatrudnieniu 50+. W badaniu udział wzięło 100 firm o zatrudnieniu 50-250 osób i 100 firm o zatrudnieniu 251+ osób. Operatem losowania firm była baza GUS. Respondenci to osoby, które w danej firmie są odpowiedzialne za social media. Jako technikę zbierania danych zastosowano wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny (CATI – Computer Assisted Telephone Interview).
- Artur Roguski
- Artur Kawik