reklama
Administratorzy powinni być ponadto świadomi tego, że cykl życia statystycznego posta pod względem zaangażowania wynosi 5 godzin, a jeszcze krótszy jest w przypadku liczby odsłon i zasięgu.
Kwestia tego, jakie dni i godziny są najbardziej odpowiednie do publikowania postów na fan page’ach, zawsze wzbudza żywe zainteresowanie wszystkich prowadzących facebookowe strony. Oczywiście, wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że nie ma i nie będzie jednej formuły, która okaże się efektywna w przypadku każdego fanpejdża. Specyfika każdej branży, charakterystyka marki i jej produktów, przyzwyczajenia fanów czy nawet pora roku to zmienne, które sprawiają, że to, co sprawdza się w przypadku danej strony, w przypadku innej zupełnie się nie sprawdzi.
10 rano – epicentrum facebookowej nawałnicy
Eksperci Sotrender postanowili w związku z tym przeanalizować, w jakich godzinach najchętniej publikują posty administratorzy markowych polskich fanpejdży. Okazuje się, że największa liczba postów udostępnianych przez marki pojawia się między 10 a 11. Nawałnica treści zaczyna się już od 9 i kończy mniej więcej o 16-17. Po 17 liczba postów spada, by wzrosnąć jeszcze dosyć znacząco o 20. Warto również dodać, że na dni robocze na każdą stronę przypada średnio 1,9 posta dziennie, a soboty i niedziele ten współczynnik spada do poziomu 1,1. Ponadto w weekendy publikacje następując nieco później – od 0,5 do 1h.
W piątek najwięcej postów
Co ciekawe, dane opublikowane przez Socialbakers pokazują, że dniem największej aktywności jest piątek. Spośród dni roboczych, najmniej postów pojawia się w poniedziałek. Być może dzięki temu, to właśnie w ten dzień istnieje największa szansa na to, by post znalazł się w gronie jednego z 4 tys. najbardziej angażujących wpisów dnia. Potwierdza się natomiast, że w weekend aktywność marek spada. W dodatku w sobotę wyjątkowo trudno „wysmażyć” posta, który trafi do grona najbardziej angażujących.
Analiza Socialbakers objęła ponad 2,8 mln postów opublikowanych na stronach 23 tysięcy marek. Przeprowadzono ją w okresie 30 kwietnia – 28 lipca 2013 r.
Różne branże, różni fani, różne przyzwyczajenia
Wróćmy do raportu Sotrendera. Zgromadzone w nim dane pokazują to, o czym była mowa wcześniej – różne branże wykazują największą aktywność w różnych godzinach. Zobrazowano to na przykładzie stron z następujących kategorii: banki, macierzyństwo i alkohole wysokoprocentowe. Ze zgromadzonych danych wynika, że szczyt aktywności fanpejdży z branży bankowej przypada na godzinę 11. W pozostałych godzinach banki przejawiają znacznie mniejszą aktywność na swoich stronach. W przypadku kategorii macierzyństwo najwięcej wpisów pojawia się o 9 i 10.
Zupełnie inaczej wygląda natomiast rozkład aktywności fanpejdży prowadzonych przez marki alkoholi wysokoprocentowych. Do 17 administratorzy tych stron wykazują stosunkowo niewielką aktywność. O 17 i 18 zaczyna pojawiać się więcej postów, o 19 znowu aktywność nieznacznie spada, by swoje epicentrum osiągnąć o 20. Właśnie na przykładzie tej branży najlepiej widać, jak ważnym jest, by dostosować harmonogram publikacji do przyzwyczajeń klientów.
Administratorzy i facebookowicze nieco się „rozmijają”
Godziny największej aktywności prowadzących fanpejdże niekoniecznie odpowiadają jednak godzinom największej aktywności użytkowników. Jak pokazuje przykład jednej z marek związanych z macierzyństwem, największe zaangażowanie mogą generować posty publikowane z samego rana, o godz. 6. Z kolei najmniejsze – te publikowane w południe i wczesnym popołudniem (12-14).
Innym potwierdzeniem tego, że facebookowicze często angażują się chętniej w tych godzinach, w których aktywność administratorów jest mniejsza, jest porównanie liczby komentarzy z liczbą postów, jakie pojawiają się w poszczególnych godzinach. Podczas gdy najwięcej postów pojawia się w godzinach 9-15, najwięcej komentarzy od użytkowników przypada na godziny 19-22. Zdaniem twórców raportu, powyższe dane mogą stanowić dla administratorów impuls do tego, by zerwać ze schematami i jeszcze bardziej dopasować komunikację do przyzwyczajeń użytkowników, nawet jeśli przypadałaby ona na późniejsze pory dnia.
Najdłuższy żywot mają posty publikowane po 22
W raporcie poruszono jeszcze jedną ważną kwestię – „żywotność” postów. Eksperci Sotrender zbadali, w jakim czasie posty z różnych godzin gromadzą 75% wszystkich komentarzy. Okazuje się, że najbardziej rozciągnięte w czasie jest „zbieranie” komentarzy przez wpisy publikowane o 22 i 23 (zajmuje im to ponad 10 godzin), a to z uwagi na to, że dyskusje pod tymi wpisami prowadzone są jeszcze rano. Z kolei najszybciej zmierzają ku końcowi dyskusje pod postami udostępnianymi o 18 i 20, bowiem 75% wszystkich komentarzy pojawia się pod nimi w ciągu 5 godzin on momentu publikacji.
Analizie poddanych zostało ponad 163 tys. postów opublikowanych przez administratorów na 3126 polskich stronach komercyjnych na Facebooku w dniach od 1. do 31. lipca 2013 r. Pełen raport dostępny na blogu Sotrendera.
Cykl życia posta: zaangażowanie najbardziej rozciągnięte w czasie, zasięg – najmniej
Skoro już mowa o żywotności facebookowych postów, warto przytoczyć wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Wisemetrics, specjalizującą się w monitorowaniu Facebooka. Uzyskane dane zdają się potwierdzać te przytoczone przez Sotrendera. Jeśli chodzi o zaangażowanie, 75% wszystkich interakcji (lajki, komentarze, udostępnienia) pojawia się w ciągu pierwszych 5 godzin po publikacji.
Twórcy tego badania pochylili się jednak nie tylko nad zaangażowaniem, ale sprawdzili także, jak wygląda cykl życia posta pod względem wyświetleń i zasięgu (różnicę między tymi wskaźnikami na Facebooku opisano tutaj). Okazuje się, że jest jeszcze krótszy niż w przypadku interakcji. Jeśli chodzi o liczbę wyświetleń, 75% końcowej liczby post osiąga już po 2,5h. W przypadku zasięgu ten czas jest jeszcze krótszy – 2 godziny! Co więcej, 50% swojego zasięgu post osiąga już po 30 minutach.
Dodajmy, że według opublikowanych w marcu danych firmy Optimal, cykl życia postów na Facebooku jest jeszcze krótszy i miałby wynosić 3 godziny.
Facebook przedłuża życie najlepszych postów
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ostatnim czasie Facebook wprowadził pewną zmianę w algorytmie, dzięki której niektóre posty mogą otrzymać „drugie życie”. Zmiana polega na tym, że post, który nie został wyświetlony użytkownikowi (np. z uwagi na to, że podczas przeglądania swojego News Feedu użytkownik nie przewinął go wystarczająco daleko), może mu zostać wyświetlony po jakimś czasie, jeśli wygeneruje wystarczająco duże zaangażowanie.
- Benjamin