X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Znamy godziny facebookowej nawałnicy. To wtedy administratorzy powinni zadbać o fanów

Znamy godziny facebookowej nawałnicy. To wtedy administratorzy powinni zadbać o fanów

Administratorzy powinni być ponadto świadomi tego, że cykl życia statystycznego posta pod względem zaangażowania wynosi 5 godzin, a jeszcze krótszy jest w przypadku liczby odsłon i zasięgu.

Kwestia tego, jakie dni i godziny są najbardziej odpowiednie do publikowania postów na fan page’ach, zawsze wzbudza żywe zainteresowanie wszystkich prowadzących facebookowe strony. Oczywiście, wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że nie ma i nie będzie jednej formuły, która okaże się efektywna w przypadku każdego fanpejdża. Specyfika każdej branży, charakterystyka marki i jej produktów, przyzwyczajenia fanów czy nawet pora roku to zmienne, które sprawiają, że to, co sprawdza się w przypadku danej strony, w przypadku innej zupełnie się nie sprawdzi.

10 rano – epicentrum facebookowej nawałnicy

Eksperci Sotrender postanowili w związku z tym przeanalizować, w jakich godzinach najchętniej publikują posty administratorzy markowych polskich fanpejdży. Okazuje się, że największa liczba postów udostępnianych przez marki pojawia się między 10 a 11. Nawałnica treści zaczyna się już od 9 i kończy mniej więcej o 16-17. Po 17 liczba postów spada, by wzrosnąć jeszcze dosyć znacząco o 20. Warto również dodać, że na dni robocze na każdą stronę przypada średnio 1,9 posta dziennie, a soboty i niedziele ten współczynnik spada do poziomu 1,1. Ponadto w weekendy publikacje następując nieco później – od 0,5 do 1h.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

W piątek najwięcej postów

Co ciekawe, dane opublikowane przez Socialbakers pokazują, że dniem największej aktywności jest piątek. Spośród dni roboczych, najmniej postów pojawia się w poniedziałek. Być może dzięki temu, to właśnie w ten dzień istnieje największa szansa na to, by post znalazł się w gronie jednego z 4 tys. najbardziej angażujących wpisów dnia. Potwierdza się natomiast, że w weekend aktywność marek spada. W dodatku w sobotę wyjątkowo trudno „wysmażyć” posta, który trafi do grona najbardziej angażujących.

fot. Socialbakers

fot. Socialbakers

Analiza Socialbakers objęła ponad 2,8 mln postów opublikowanych na stronach 23 tysięcy marek. Przeprowadzono ją w okresie 30 kwietnia – 28 lipca 2013 r.

Różne branże, różni fani, różne przyzwyczajenia

Wróćmy do raportu Sotrendera. Zgromadzone w nim dane pokazują to, o czym była mowa wcześniej – różne branże wykazują największą aktywność w różnych godzinach. Zobrazowano to na przykładzie stron z następujących kategorii: banki, macierzyństwo i alkohole wysokoprocentowe. Ze zgromadzonych danych wynika, że szczyt aktywności fanpejdży z branży bankowej przypada na godzinę 11. W pozostałych godzinach banki przejawiają znacznie mniejszą aktywność na swoich stronach. W przypadku kategorii macierzyństwo najwięcej wpisów pojawia się o 9 i 10.

Zupełnie inaczej wygląda natomiast rozkład aktywności fanpejdży prowadzonych przez marki alkoholi wysokoprocentowych. Do 17 administratorzy tych stron wykazują stosunkowo niewielką aktywność. O 17 i 18 zaczyna pojawiać się więcej postów, o 19 znowu aktywność nieznacznie spada, by swoje epicentrum osiągnąć o 20. Właśnie na przykładzie tej branży najlepiej widać, jak ważnym jest, by dostosować harmonogram publikacji do przyzwyczajeń klientów.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Administratorzy i facebookowicze nieco się „rozmijają”

Godziny największej aktywności prowadzących fanpejdże niekoniecznie odpowiadają jednak godzinom największej aktywności użytkowników. Jak pokazuje przykład jednej z marek związanych z macierzyństwem, największe zaangażowanie mogą generować posty publikowane z samego rana, o godz. 6. Z kolei najmniejsze – te publikowane w południe i wczesnym popołudniem (12-14).

Innym potwierdzeniem tego, że facebookowicze często angażują się chętniej w tych godzinach, w których aktywność administratorów jest mniejsza, jest porównanie liczby komentarzy z liczbą postów, jakie pojawiają się w poszczególnych godzinach. Podczas gdy najwięcej postów pojawia się w godzinach 9-15, najwięcej komentarzy od użytkowników przypada na godziny 19-22. Zdaniem twórców raportu, powyższe dane mogą stanowić dla administratorów impuls do tego, by zerwać ze schematami i jeszcze bardziej dopasować komunikację do przyzwyczajeń użytkowników, nawet jeśli przypadałaby ona na późniejsze pory dnia.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Najdłuższy żywot mają posty publikowane po 22

W raporcie poruszono jeszcze jedną ważną kwestię – „żywotność” postów. Eksperci Sotrender zbadali, w jakim czasie posty z różnych godzin gromadzą 75% wszystkich komentarzy. Okazuje się, że najbardziej rozciągnięte w czasie jest „zbieranie” komentarzy przez wpisy publikowane o 22 i 23 (zajmuje im to ponad 10 godzin), a to z uwagi na to, że dyskusje pod tymi wpisami prowadzone są jeszcze rano. Z kolei najszybciej zmierzają ku końcowi dyskusje pod postami udostępnianymi o 18 i 20, bowiem 75% wszystkich komentarzy pojawia się pod nimi w ciągu 5 godzin on momentu publikacji.

Analizie poddanych zostało ponad 163 tys. postów opublikowanych przez administratorów na 3126 polskich stronach komercyjnych na Facebooku w dniach od 1. do 31. lipca 2013 r. Pełen raport dostępny na blogu Sotrendera.

Cykl życia posta: zaangażowanie najbardziej rozciągnięte w czasie, zasięg – najmniej

Skoro już mowa o żywotności facebookowych postów, warto przytoczyć wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Wisemetrics, specjalizującą się w monitorowaniu Facebooka. Uzyskane dane zdają się potwierdzać te przytoczone przez Sotrendera. Jeśli chodzi o zaangażowanie, 75% wszystkich interakcji (lajki, komentarze, udostępnienia) pojawia się w ciągu pierwszych 5 godzin po publikacji.

Twórcy tego badania pochylili się jednak nie tylko nad zaangażowaniem, ale sprawdzili także, jak wygląda cykl życia posta pod względem wyświetleń i zasięgu (różnicę między tymi wskaźnikami na Facebooku opisano tutaj). Okazuje się, że jest jeszcze krótszy niż w przypadku interakcji. Jeśli chodzi o liczbę wyświetleń, 75% końcowej liczby post osiąga już po 2,5h. W przypadku zasięgu ten czas jest jeszcze krótszy – 2 godziny! Co więcej, 50% swojego zasięgu post osiąga już po 30 minutach.

fot. Wisemetrics

fot. Wisemetrics

Dodajmy, że według opublikowanych w marcu danych firmy Optimal, cykl życia postów na Facebooku jest jeszcze krótszy i miałby wynosić 3 godziny.

Facebook przedłuża życie najlepszych postów

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ostatnim czasie Facebook wprowadził pewną zmianę w algorytmie, dzięki której niektóre posty mogą otrzymać „drugie życie”. Zmiana polega na tym, że post, który nie został wyświetlony użytkownikowi (np. z uwagi na to, że podczas przeglądania swojego News Feedu użytkownik nie przewinął go wystarczająco daleko), może mu zostać wyświetlony po jakimś czasie, jeśli wygeneruje wystarczająco duże zaangażowanie.


  • Benjamin

    thanks for referring to our blog. We just published a new data-oriented study where we analyze how promoting posts impacts EdgeRank: http://bit.ly/1eawM8F
    We present a few findings. For instance we show that even if a promoted posts gets a lot of negative feedback, Facebook won’t penalize the page.
    Let us know if you find it interesting.
    Thanks

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail