reklama
Raport Generacja Y o mediach społecznościowych w pracy to owoc badań przeprowadzonych przez firmę RR Communication Consulting. Twórcy raportu pytali przedstawicieli „Pokolenia Y”, czyli obecnych polskich studentów, o to, jak postrzegają social media w kontekście pracy. Na potrzeby badania za social media uznano klasyczne portale społecznościowe, mikroblogi, blogi oraz strony typu wiki.
Generacja Y uwielbia media społecznościowe
Nie jest zaskoczeniem, że większość ankietowanych zadeklarowała, że korzysta z mediów społecznościowych bardzo często, bo kilka razy dziennie (65%). Dodatkowych 18% robi to chociaż raz w ciągu dnia. Ponadto 41% z nich stwierdziło, że kilka razy dziennie korzystają z social media celem wypełniania swoich obowiązków.
Social media w pracy: pomoc, źródło wiedzy…
Jak polscy studenci chcieliby wykorzystywać media społecznościowe w swojej przyszłej pracy zawodowej? Dwie trzecie ankietowanych chce ich używać jako pomocy w rozwiązywaniu problemów, a niemal tyle samo do pogłębiania wiedzy. Co ciekawe, tylko 35% uznało, że social media będą im służyć jako element budowy wizerunku.
Ankietowani uznali ponadto, że nowoczesny pracodawca to taki, który wdrożył media społecznościowe w swojej firmie. Taką opinię wyraziło aż 82% respondentów. Z drugiej strony, 59% studentów stwierdziło, że i tak przystaliby na zatrudnienie w firmie, która w ogóle nie stosuje mediów społecznościowych. Jeśli przyjrzeć się tym danym w zależności od stażu pracy studentów, okaże się jednak, że zdania są bardzo różne. Charakterystyczne, że tylko 39% tych, którzy jeszcze nie pracowali stwiedziło, że podjęliby pracę w takiej firmie. W przypadku tych, którzy mogą pochwalić się co najmniej 3-miesięcznym doświadczeniem zawodowym, ten odsetek wzrasta do 69-70%.
… i „pożeracz czasu”
Co więcej, 70% ankietowanych uznało, że podjęliby pracę w firmie, która blokuje swoim pracownikom dostęp do mediów społecznościowych. Nie bez przyczyny jest tutaj z pewnością sytuacja świeżo upieczonych absolwentów na rynku pracy. Poza tym, blisko połowa (45%) pytanych studentów jest zdania, że social media mogą źle wpływać na efektywność pracowników, marnując ich czas. Zwłaszcza widać to w opiniach tych, którzy mają już za sobą pierwsze doświadczenia zawodowe.
Wyniki badania pokazują, że polscy studenci mają często zbyt wyidealizowany obraz na temat obecności mediów społecznościowych w środowisku pracy. Dopiero pierwsze doświadczenia zawodowe przynoszą pewną refleksję i zmianę poglądu – przestają wówczas postrzegać social media jako niezbędny element ich przyszłej pracy zawodowej, dostrzegają pewne wady związane z dostępem do nich w pracy, a także zaczynają rozumieć tych pracodawców, którzy blokują swoim pracownikom dostęp do mediów społecznościowych.
Badanie przeprowadzono na przełomie maja i czerwca na próbie 629 studentów polskich uczelni wyższych – Uniwersytetów Jagiellońskiego i Wrocławskiego, Politechniki Wrocławskiej, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu. Większość badanych (95%) stanowili respondenci w wieku do 24 lat. Wśród ankietowanych przeważały kobiety (67%).