X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Który segment reklamy internetowej rozwija się w Polsce najszybciej?

Który segment reklamy internetowej rozwija się w Polsce najszybciej?

Badanie IAB AdEx, dotyczące polskiego rynku reklamy internetowej, przeprowadziła na zlecenie IAB Polska firma PricewaterhouseCoopers. Ze zgromadzonych danych, które obejmują pierwsze trzy miesiące bieżącego roku, wynika że marketerzy wydali na promocję w sieci 546 milionów złotych – o blisko 10% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (498 mln).

Display pochłania najwięcej

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklamy internetowej, najwięcej wydatków pochłonęła reklama graficzna (41% całości). To jednocześnie największy wzrost ze wszystkich segmentów, bowiem w stosunku rok do roku wyniósł 15%. Niemniej jednak, wzrost odnotowano w przypadku wszystkich segmentów. W dalszym ciągu spory udział w torcie reklamowym ma marketing w wyszukiwarkach (36%), który rozwija się niemal tak dynamicznie jak display (11%). Mniejszy udział w wydatkach mają ogłoszenia i email marketing.

Reklama mobilna: podwojenie wydatków!

W raporcie z badania sporządzono również klasyfikację dodatkową, gdzie ujęto reklamę wideo, reklamę w social media, reklamę mobilną oraz behawioralną. Okazuje się, że trzy pierwsze rozwijają się w bardzo dynamicznym tempie, a zdecydowanie najszybciej – mobilna (109% rok do roku!). Zupełnie inaczej jest w przypadku behawioralnej, gdzie wydatki spadły aż o 35% w porównaniu do I kwartału 2012 r. Spośród wymienionych, najwięcej wydatków pochłaniają reklama wideo (6,2% całości) i marketing społecznościowy (4,3%).

Co się reklamuje w polskim internecie?

W których branżach wydawano na reklamę online najwięcej pieniędzy? W zestawieniu wyraźnie prowadzą motoryzacyjna oraz finansowa. Jeśli chodzi o charakter dóbr, 40% wydatków pochłaniała reklama dóbr trwałych, a 13% – szybkozbywalnych. Największe wzrosty odnotowano jednak w przypadku reklamy artykułów chemii gospodarczej (150%!), odzieży oraz komputerów i sprzętu audiowizualnego.

Obecnie wydatki na reklamę online rosną w stałym tempie około 10%. Tyle wyniosła dynamika w pierwszym kwartale roku 2013, podobnie jak w roku 2012. Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie obserwowaliśmy kilka lat temu, jednak – biorąc pod uwagę, że internet jest obecnie jedynym medium, które odnotowuje wzrosty – możemy mówić o stałym, umiarkowanym wzroście, który zachowuje swe tempo pomimo wahań PKB. Duży wpływ na dynamikę reklamy cyfrowej ma obecnie wzrost reklamy wideo online, który towarzyszy redukcji wydatków na tradycyjną reklamę telewizyjną, a także dynamika SEM, która nadal rośnie szybciej niż cały rynek – mówi Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska.

fot. IAB Polska

fot. IAB Polska

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail