reklama
Z analizy przygotowanej przez MediaRun i firmę CheeseCat.com wynika, że Polacy coraz chętniej angażują się w dyskusje na Facebooku. Jak możemy dowiedzieć się z raportu, w maju pojawiło się na fan page’ach 1 233 679 komentarzy, czyli o 10,5% więcej niż w kwietniu. Odnotowano także podobny wzrost tzw. “lajków” zamieszczanych wpisów. Było ich aż 3 651 961, czyli 9,8 więcej niż w poprzednim miesiącu.
Serce i Rozum oczarowały internautów
Najwięcej internautów udało się zaangażować do dyskusji Telekomunikacji Polskiej. Strona „Serce i Rozum” miała w maju najwięcej aktywnych użytkowników ze wszystkich przedstawionych w raporcie fan page’y. Trudno oceniać, czy Polacy lubią także Telekomunikację Polską, czy tylko zabawne pluszaki skłaniają ich do polubienia fan page’a i aktywności, w tym zostawiania po parę tysięcy “lajków” pod każdym wpisem.
Gdy jednak wziąć pod uwagę liczbę fanów, to „Serce i Rozum” zajmuje dopiero czwarte miejsce. Podium zgarnęły trzy marki należące do firmy LPP: fan page Reserved, Cropp i House. Najwyraźniej niedawne problemy ze spamem na fan page’ach LPP nie zniechęciły fanów, a polscy internauci lubią krajowe marki odzieżowe.
Wśród branży telekomunikacyjnej zwraca jeszcze uwagę fan page Play, który ma dużo fanów – ale mało zaangażowanych. Może to być pokłosiem trwającej od jakiegoś czasu akcji “Pomóż z PLAY”, w której operator obiecuje przekazać za każdego nowego fana kilogram karmy dla schroniska, tym samym nabijając sobie liczbę fanów, ale nie skłaniając ich do aktywności.
Żadnej karmy nie musi już rozdawać Mały Głód, który zajął w całym zestawieniu piąte miejsce pod względem liczby fanów (prawie 313 tysięcy lubiących na koniec maja) i pierwsze wśród fan page’y związanych z żywnością.
W przypadku alkoholi, polscy internauci preferują piwo Desperados i wódkę Sobieski – a przynajmniej te fan page’e cieszyły się na Facebooku największym powodzeniem w swoich kategoriach (odpowiednio piwo i alkohole). Są to również strony, które przekroczyły magiczny pułap 100 tysięcy fanów. W pozostałych branżach pierwsze miejsca zajmują fan page’e, którym się to nie udało.
Poszukiwany: iPhone
Z elektroniki Polacy na Facebooku najbardziej lubią fan page Nokii (NokiaPoland), ale – jak zauważają autorzy raportu – najczęściej wymienianym na analizowanych stronach słowem był “iPhone”, co może tłumaczyć zajęcie trzeciego miejsca w branży elektronicznej przez fan page iStudent (prawie 65 tys. fanów). Trochę mniej interesującą dla polskich internautów branżą okazały się “Kosmetyki/uroda” – do 100 tysięcy fanów zbliża się wyłącznie strona AXE PL. Kolejny w zestawieniu Avon Polska ma około 40 tys. fanów mniej.
Banki i motoryzacja mniej popularne
Ciekawie przedstawia się zestawienie fan page’y banków. Przede wszystkim bankowość nie jest popularna – najwięcej fanów pozyskał Bank Zachodni WBK (niecałe 20 tysięcy fanów na koniec maja) i to w sytuacji, gdy wcześniej dosyć długo prowadził kampanię z udziałem Antonio Banderasa. Niewielkim zainteresowaniem cieszy się wśród polskich użytkowników Facebooka także motoryzacja – najwięcej fanów uzyskała strona Mercedes-AMG PL, która nie oferuje internautom żadnych atrakcji. Za to bardzo rozbudowana i podpierająca się wizerunkiem Roberta Kubicy strona Renault wylądowała na dziesiątym miejscu wśród branżowych fan page’y.