reklama
Okres świąteczny to dla większości marek czas szczególnie intensywnej walki o klienta. Jednak jeśli spojrzeć na Facebooka, okaże się, iż niewiele z nich zanotowało duże wzrosty. Z drugiej strony, w okresie Świąt marki cieszyły się z większego zaangażowania fanów, bowiem ci mieli trochę więcej czasu na przesiadywanie na portalach społecznościowych.
Dane Sotrendera pokazują, że posty opublikowane w Boże Narodzenie angażowały średnio aż o 54% więcej użytkowników niż pozostałe. Kilku fanpejdżom udało się jednak w tym czasie dobić do okrągłej liczby fanów, co pokazują najnowsze, grudniowe Fanpage Trends – tradycyjnie przygotowane przez ekspertów obchodzącego swoje 3. urodziny Sotrendera (Wszystkiego Najlepszego!).
Borussia na Facebooku to nie tylko „Lewy”
Wspomniane wyżej strony to m.in. fanpejdże Tic-Taca (900 tys.) i Mentosa (800 tys.), a także profile dwóch polskich piłkarzy z Borussi Dortmund – Kuby Błaszczykowskiego (700 tys.) i Łukasza Piszczka (600 tys.).
Najszybciej rosnącymi fanpejdżami grudnia (stosunek ilości nowych fanów w stosunku do ich łącznej liczby z końca listopada) były natomiast profile PEPSIpl, Rodzinka.pl TVP i Warsaw Shore – Ekipa z Warszawy.
Świąteczne mini-prezenty dla marketerów
Co jeszcze ciekawego na Facebooku? Sotrender przypomina o kilku usprawnieniach wprowadzonych w reklamach, które powinny ucieszyć zwłaszcza administratorów mobilnych aplikacji. Mogą oni od kilku tygodni tworzyć reklamy zwiększające konwersję i zaangażowanie użytkowników aplikacji. Ponadto zautomatyzowano proces doboru grupy docelowej i ułatwiono wyznaczanie przekierowań.
Serwis postanowił również nieco ułatwić życie tym marketerom, którzy utyskiwali na ograniczenie ilości tekstu w promowanych postach (20% powierzchni reklamy). Limit wprawdzie nie uległ zmianie, ale sposób jego mierzenia ma być teraz lepiej dostosowywany do potrzeb reklamodawcy.
Facebook szykuje grunt pod spoty wideo
Warto również po raz kolejny przypomnieć, że wkrótce na stałe zagoszczą w serwisie reklamy wideo. W grudniu, po wielu miesiącach zapowiedzi, uruchomiono wreszcie testy tej usługi. Ponadto testowano automatyczne odtwarzanie użytkownikom filmików udostępnionych przez znajomych, co zapewne jest również elementem procesu „oswajania” facebookowiczów z reklamami wideo, które mają być odtwarzane z automatu przy przewijaniu News Feedu.
A jaka jest ogólna kondycja Facebooka? Jak informuje Sotrender, z badań Pew Research Center wynika, iż z serwisu korzysta już 71% Amerykanów powyżej 18 roku życia. Co więcej, serwis stale pozyskuje nowych użytkowników w najstarszej grupie wiekowej. Odsetek mieszkańców USA w wieku powyżej 65 lat, którzy korzystają z Facebooka wzrósł z 35% do 45%. Dane z facebookowego matecznika zdają się zatem pokazywać, że serwis ma się dobrze, choć jego popularność wśród nastolatków wedle wielu źródeł nieco spada.
Najpopularniejsi
W rankingu najpopularniejszych polskich fanpejdży nie odnotowano żadnych poważniejszych zmian, choć warto wspomnieć o profilu Kamila Bednarka, który przesunął się z 15. na 11. miejsce. Podtrzymał tym samym dobrą passę sprzed miesiąca.
Na czele wciąż Robert Lewandowski, przed dwójką brand heroes Orange oraz Playem. Gwiazdor Borussi (a od przyszłego sezonu samego Bayernu Monachium) jeszcze powiększył przewagę nad resztą stawki, bowiem w grudniu pozyskał blisko 250 tysięcy nowych fanów, czyli pięcio, a nawet siedmiokrotnie więcej niż jego najwięksi obecnie konkurenci.
Jeśli chodzi o branże, największą popularnością wśród polskich facebookowiczów cieszą się: Muzyka, Sport i E-commerce. Biorąc natomiast pod lupę rankingi w poszczególnych kategoriach, dowiadujemy się, że prymat w kategorii Alkoholi odzyskała Wyborowa. Z kolei w kategorii Regiony na czoło wysunął się fan page Małopolska.
Odnotujmy jeszcze najpopularniejsze hashtagi grudnia – #konkurs, #święta i #tvn.
Liderzy zaangażowania i responsywności
Największą liczbę użytkowników angażowały jak zwykle fanpejdże nastawione na treści czysto rozrywkowe – duet Kwejk i Demotywatory jest pod tym względem nie do przebicia. Na najniższym stopniu podium znalazł się profil Radia ESKA.
Zdecydowanie najwyższym odsetkiem liczby zaangażowanych użytkowników w stosunku do liczby fanów może pochwalić się natomiast fan page Mamy Talent. Wynik osiągnięty przez ten profil (206%) oznacza ni mniej, nie więcej, że w grudniu angażował dwukrotnie więcej użytkowników niż wynosiła liczba jego fanów. Pozostałe fanpejdże godne odnotowania na tym polu to, tradycyjnie już, fan page agencji Get More Social (68%) oraz m.in. Sztuka Lakierowania (55%), Fundacja Międzynarodowy Ruch Na Rzecz Zwierząt VIVA! (55%), TVN Meteo (53%), Ścigacz.pl (51%) i FANGOL.pl (50%). Ostatni z wymienionych profili, co ciekawe, obfitował w grudniu w największą liczbę wpisów. Jego administrator opublikował w tym okresie aż 2 379 postów (sic!).
Liderami responsywności, mierzonej odsetkiem udzielonych odpowiedzi na posty użytkowników, były profile Pandora Polska, Cyfrowy Polsat i nju mobile. Najszybciej odpowiadali natomiast administratorzy Plusa, wspomnianej Pandory i Playa.
Poniżej grudniowa infografika od Sotrender.
Kompletne grudniowe Fanpage Trends dostępne tutaj. Z kolei na blogu Sotrendera tradycyjne podsumowanie poprzedniego miesiąca. Grudniowy raport w ramach Sotrender Research Team omówimy jutro.