reklama
Kosmetyki
Original Source – nierutynowy Instagram
„Krucjata przeciwko temu, co jednostajne, szare i zwyczajne” prowadzona jest przez Original Source także na Instagramie. Profil powstał w styczniu 2013 r. i ma już 46 428 fanów – liczba ta, jak na polskie warunki, jest imponująca. Mimo niewielu opublikowanych postów, widoczne jest duże zaangażowanie obserwatorów – liczba lików zawsze przekracza kilkaset, a komentarze, zwłaszcza te zamieszczone pod zdjęciami produktów, zazwyczaj dotyczą potrzeby zakupienia jednego z nich.
Na plus można by zaliczyć eksponowanie produktów Original Source – pojawiają się one niemal na każdym zdjęciu, w różnych sceneriach i są zbieżne z prowadzonymi w danym momencie akcjami. Ostatnio mogliśmy podziwiać owocowe żele pod prysznic na Podhalu i w Alpach ( w ramach trwającego „Projektu zima” sprzeciwiającemu się rutynie tej pory roku). Publikowane zdjęcia, znowu zgodnie z hasłem przewodnim marki, są barwne i pełne energii. To jedna z wielu constant marki obecna na każdym profilu w mediach społecznościowych. Jeszcze ciekawiej przedstawiają się zdjęcia na Pintereście – każdemu zapachowi żelu pod prysznic towarzyszą zdjęcia potraw bazujących na tej samej gamie.
Marka przyciąga przede wszystkim dzięki ciekawym, angażującym konkursom. W obecnie trwającym należy nagrać 15-sekundowy filmik, na którym w nierutynowy sposób wymawia się hasło „Original Source”. Nagranie należy opublikować na profilu Instagram, otagować #konkurspowiedzos i profil Original Source @originalsourcepl. Najlepsze zgłoszenie wygrywa m.in. rower.
Motoryzacja
BMW Polska: dobre zdjęcia, bo dobre samochody
Spośród marek samochodowych obecnych na Instagramie, m.in. Skody Polska, Volkswagena Polska oraz BMW Polska, wyraźnie przoduje ta ostatnia. Istniejący od sierpnia 2012 r. profil, ma 2042 fanów i 310 postów. Te ostatnie dodawane są z różnorodną regularnością (np. w styczniu zamieszczono ich 14, a w lutym 5) i jak na małą liczbę śledzących, cieszą się dość dużą popularnością. Marka angażuje fanów w prosty, ale skuteczny sposób – prosi o fotografowanie swoich BMW w różnych sceneriach, wrzucanie zdjęć na Instagram i tagowanie (#bmwpolska). Najciekawsze prace są publikowane na Facebooku. Zagorzali fani samochodów BMW, przede wszystkim mężczyźni, mają możliwość pochwalenia się także swoim.
Głównym bohaterem (można by dodać, że i jedynym) profilu BMW Polska są oczywiście samochody. Nic w tym dziwnego, jednak BMW dba o prezentację swoich produktów szczególnie. Po pierwsze poprzez jakość i kompozycję zdjęć. Po drugie, modele uchwytywane są w wielu perspektywach i w różnych sceneriach. Po trzecie, zdjęcia cechuje dynamizm – kojarzony z jazdą BMW „wiatr we włosach” daje się zauważyć także na nich. Szczególną rolę odgrywają detale samochodów: wykończenie wnętrz, opony czy kolor lakieru. Na profilu pojawiają się także zdjęcia starych, klasycznych modeli BMW. Bardzo rzadko bohaterami fotografii są natomiast ludzie. Jeśli to się zdarza, perspektywa i światło sprawiają, że to samochód pozostaje na pierwszym planie..
BMW przeprowadziło na Instagramie także kilka nieco bardziej wymagających akcji. Jedną z nich był konkurs „Życie z pasją” (na Facebooku trwał siostrzany konkurs „Energia z miasta”). Otagowane #pasjaBMW filmy lub fotografie odpowiadające na pytanie: „Czym jest dla Ciebie pasja?” należało opublikować na Instagramie. Na zestawy gadżetów szansę miało 10 instagramowiczów.
Media – magazyny
K Mag – siłą fani i liczba postów
Magazyny prowadzące swój profil na Instagramie to m.in. Aktivist, Elle Polska, Harper’s Bazaar Polska, CKM czy K Mag. Najbardziej wyróżnia się K Mag – dzieje się tak za sprawą nie tylko liczby fanów (od momentu powstania profilu, listopada 2012 r., wynosi ona 10856), ale przede wszystkim regularności, różnorodności i liczby postów.
Celebracja i dokumentacja życia codziennego – od wczesnego picia kawy po powrót do domu po całym dniu spędzonym na wykonywaniu inspirujących czynności czy braniu udziału w wydarzeniach takich jak pokazy mody, koncerty, seanse filmowe czy wernisaże – tak po krótce można by scharakteryzować posty publikowane przez K Mag na Instagramie. Znakiem rozpoznawczym jest to, że część zdjęć sprawia wrażenie wrzucanych zaraz po zrobieniu, bez obróbki.
Bardzo często pojawiają się także posty związane z pracą w redakcji magazynu: znamy twórców jego treści, widzimy ich twarze i to, czym się zajmują, jak spędzają czas poza pracą. To, co może przyciągać fanów to także unikatowe zdjęcia projektantów mody, modelek, blogerek czy artystów. Jednym z popularniejszych postów tego typu jest ten z Olgą Frycz bawiącą się na niedawno obchodzonych piątych urodzinach magazynu. Mniejszą wagę przywiązuje się natomiast do treści zawartych w samym magazynie K Mag – o tym, o czym przeczytamy w najnowszym numerze dowiemy się, kupując go.
Niewiele jest akcji czy konkursów wpływających na trwalsze relacje z fanami. W jednym z nich trzeba było opublikować zdjęcie interpretujące radość oraz otagować je # radosnykmag. Zwycięzca otrzymywał bilety na Festiwal Audioriver.
Media – stacje TV
MTV Polska – zbieżna strategia we wszystkich portalach społecznościowych
MTV Polska, Viva Polska oraz Fakty TVN to jedne z najpopularniejszych i najaktywniejszych polskich stacji telewizyjnych obecnych na Instagramie. Największą liczbę fanów (9014) zgromadziło MTV Polska.
Od stycznia 2013 r. opublikowano 1 229 postów. Po prześledzeniu profilu można zaobserwować kilka tendencji. Po pierwsze, odejście od dość dobrych jakościowo i treściowo zdjęć; po drugie – zwrot ku bohaterom programów MTV oraz młodym gwiazdom polskiej sceny muzycznej (np. Margaret, Dawid Kwiatkowski). Publikowane posty dotyczą przede wszystkim bohaterów programu „Nastoletnie Matki” i „Warsaw Shore”.
Ostatnio MTV Polska oddało administrowanie swojego profilu polskiej piosenkarce Margaret. Jej zadaniem było dzielenie się nie tylko twórczością, ale i tym, w jaki sposób spędza czas. Piosenkarka udostępniła kilka swoich utworów, opublikowała zdjęcie ze swoimi fanami i czworonogiem. Akcja nie wywarła dużego odzewu – liczba lików i komentarzy utrzymała się na podobnym do dotychczasowego poziomie.
Działania MTV Polska w mediach społecznościowych są mocno skorelowane. Analogiczne treści publikowane są na Facebooku i Pintereście.
Sieci i operatorzy
Plus – dopracowane zdjęcia, mnóstwo konkursów
Wygląda na to, że polskie sieci telekomunikacyjne nie dostrzegają jeszcze potencjału drzemiącego w Instagramie. Niewiele marek tej branży ma na nim swoje konto – obecny jest m.in. Polkomtel/Plus, jednak nie cieszy się on dużą popularnością wśród użytkowników portalu. Od sierpnia 2013 r., a więc od momentu pojawienia się Plusa na Instagramie, marka zdobyła 339 fanów. Opublikowanych postów jest także niewiele (73), i one również nie cieszą się dużą popularnością.
Należy przyznać, że twórcy profilu dbają o jakość czy dopracowanie wykorzystywanych zdjęć. Ostatni miesiąc zdominowany jest nowymi bohaterami marki: Pawłem Wilczakiem i Joanną Brodzik. Posty dotyczą m.in. kulis nagrywania z nimi spotów reklamowych. Polkomtel/Plus stosuje mechanizm wykorzystywania ambasadorów marki każdorazowo w podobny sposób (wystarczy spojrzeć na posty z czasów współpracy z np. Maciejem Rockiem).
Niewielka liczba fanów i postów, rekompensowana jest częstotliwością konkursów. Marka stosuje zazwyczaj podobny schemat – większość z nich opiera się na poleceniu wykonania zdjęcia, opublikowania ich na swoim profilu wraz z tagami. Dla przykładu: zrób karnawałowe selfie, otaguj #selfiepluskarnawal i wygraj smartofn Sony Xperia SP; zrób zdjęcie #latonaplus otaguj je i zdobądź smartofona. Aktualnie trwa konkurs, w którym należy sfotografować wiosnę w swoim mieście, a efekty swojej pracy opublikować z hashtagiem #gramwzielone. Zwycięzca otrzyma smartwatcha.
Marka obecna jest także na Facebooku. Tam gromadzi sporą liczbę fanów (ponad milion), kilka razy dziennie publikuje posty, zaangażowanie fanów jest także dużo większe.
Usługi
Instadruk – odpowiedź na potrzeby instagramowiczów
Instadruk to pierwsza w Polsce firma umożliwiająca drukowanie zdjęć publikowanych wcześniej na Instagramie. Obecna (od stycznia 2013 r.) na portalu marka do tej pory zgromadziła 6571 fanów. Niemal każdy opublikowany post, a obecnie jest ich 129, wzbudza pozytywne emocje śledzących – każdy ma kilkaset lików.
Instadruk wykorzystuje bardzo prosty mechanizm budowania relacji z fanami. Po pierwsze, drukując ich zdjęcia, umieszcza je na swoim profilu. Po drugie natomiast – profil pełni funkcję swoistego forum, które umożliwia rozwiązywanie problemów z zamówieniami wydruków. Doskonale także wzbudza w użytkownikach Instagramu potrzebę posiadania zdjęć, które sami wykonali i które, w założeniu, kojarzą im się z czymś pozytywnym. Na Instagramie brandu obecne są zdjęcia pokazujące, w jaki sposób można zaaranżować wnętrze z instadrukami lub jaką funkcję mogą one pełnić (magnezy na lodówkę, gra memory czy czekolady).
Instadruk przeprowadził prostą, ale chwytliwą akcję. Dał możliwość darmowego wydrukowania swoich Instagramów, jeśli wcześniej zrobiło się je podczas poznańskiego Insta Party i opublikowało na portalu z tagami #sqklub, #mychinos, #instadruk. Kilka minut później zdjęcia były wydrukowane i gotowe do odbioru. Podobna akcja (przeprowadzona z udziałem Original Source) miała miejsce w Pałacu Kultury i Nauki. Obie akcje spotkały się z pozytywnym odzewem, a komentujący pytali, czy podobne zostaną przeprowadzone w innych miastach.
Podobny profil na Instagramie prowadzi Empik Foto (387 fanów), jednak dużo większą popularnością na Instagramie cieszy się właśnie Instadruk.
Pages: 1 2
- Nexterio.pl
- Marcin Wesołowski
- Ola