reklama
Agencje BuzzStream i Fractl stworzyły raport na temat przyszłości PR. W tym celu przebadano 20 słów kluczowych dotyczących marketingu i PR w latach 2008-2014. Wnioski z tych siedmiu lat, a także prognozy na przyszłość powstały dzięki statystykom opracowanym przez Google Trends.
Jak się okazało, popularność słów “informacja prasowa” i “public relations” była 40 razy większa niż określeń “content marketing” i “Inbound Marketing”. Jednak ta sytuacja dotyczy początkowego okresu badania. Jednak już 4 lata później wyszukiwania dla “content marketing” w ciągu roku podwoiły się, a “Inbound Marketing” zyskuje ok. 24% co pół roku! Te wyniki dotyczą oczywiście najbardziej rozwiniętych kontynentów i krajów: USA, Kanady, Europy, Australii i Indii. W ciągu badanego okresu popularność wyszukiwania określenia “public relations” spadła o 57%, a “informacja prasowa” straciła 44%. Za to w przypadku “marketingu treści” i “marketingu przychodzącego” wzrosty były ogromne. I tak w kolejności było to 700% i 9100%.
Preferowany typ zawartości
Jako najlepszy typ zawartości określono flipbooki i infografiki, które w ciągu badanych 7 lat zyskały ponad 100%. Na przeciwległym biegunie znalazły się animacje, których popularność spadła o 11 procent.
Wszystkie te dane sugerują, że informacje i kształtowanie wizerunku marki oparte na tradycyjnym PR i statycznym marketingu już niedługo odejdą w niebyt. Ich miejsce już zajęły infografiki i flipbooki, które w ciągu siedmiu lat zyskały po kilkaset procent, a ich dynamiczny rozwój (w szczególności tych pierwszych) na kolejne lata jest pewny. W dodatku można przewidywać, że treści przekazywane za pomocą krótkich video materiałów też zyskają na popularności i funkcjonalności.
Co prawda, w polskich realiach “PR” i “informacja prasowa” są ciągle bardzo popularne (choć często okryte niezbyt pozytywną sławą), jednak i u nas widać tempo zmieniających się trendów. Chcąc wyróżnić się na tle sowich konkurentów, firmy muszą w swoich kampaniach marketingowych stosować treści, które są przydatne dla przeciętnego klienta, a jednocześnie są one podane w krótkiej i atrakcyjnej formie. “Zwykłe” informacje prasowe stają się nudne nawet dla dziennikarzy i marketerów, nie wspominając o potencjalnych klientach. Tradycyjny PR już się “przejadł”, choć wydaje się, że jeszcze nie wszyscy zdążyli opanować tę sztukę. Jak pokazuje ten raport, przedsiębiorcy i marketerzy powinni kierować swoją uwagę na nowe formy komunikacji z otoczeniem.
Omawiany raport można pobrać tutaj.
- sylwia kowalik
- Anna Kalinowska