X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kto wydaje najwięcej pieniędzy na reklamę?

Analiza przeprowadzona przez Starcom wykazała, że wartość rynku reklamy w 2016 wzrosła o 3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Internet natomiast zyskuje kosztem prasy i telewizji, a branża handlowa zwiększyła swoje wydatki.

Kto wydaje najwięcej pieniędzy na reklamę?fot. bank zdjęć pixaby.com

reklama


Rok 2016 był bardzo niespokojny dla polskich przedsiębiorców. Magdalena Kolenkiewicz, dyrektor generalny Starcomu wyjaśnia, że na niestabilność wpłynęły przede wszystkim zmiany prawno-polityczne w kraju. PKB, wprowadzenie nowych podatków dla handlu i finansów, a także zapowiedzi kolejnych zmian dotyczących producentów napojów i branży farmaceutycznej spowodowało, że marketerzy wstrzymywali się z wydatkami.

Według analizy agencji mediowej Starcom, najgorszym okresem na rynku reklamy był drugi i trzeci kwartał. W tym czasie wiele branż wstrzymało wzrosty inwestycji marketingowych w oczekiwaniu na wprowadzenie nowych przepisów. W czwartym kwartale natomiast, ze względu na okres świąteczny, nastąpił duży wzrost. Szczególnie silne kampanie miały sklepy ze sprzętem rtv i agd, dyskonty oraz operatorzy telefonii komórkowej.

Kto wydaje najwięcej?

W poprzednim roku, najwięcej na reklamę wydała branża handlowa – 1,311 mld zł. Warto jednak podkreślić, że duża cześć z tej kwoty (aż 38,8 procent) przeznaczona została na reklamę prowadzoną w telewizji. Bardzo silnie w reklamę inwestują sieci sklepów z elektroniką użytkową, takie jak Media Expert, Euro RTV AGD, Media Markt i Neonet oraz dyskonty, czyli Lidl, Biedronka, Tesco i Kaufland. To właśnie aktywność tych reklamodawców napędza wydatki branży handlowej, a także cały rynek reklamy w Polsce. Drugie miejsce zajęli producenci farmaceutyków i leków. Ich wydatki wzrosły o prawie 2 procent. Sektor żywieniowy uplasował się na trzeciej pozycji z ponad 1 procentowym wzrostem. Największy spadek zanotował natomiast segment finansowy ponad – 17 procent. Znacząco zmniejszyły się również wpływy reklamowe magazynów, a także dzienników.

wirtualnemedia.pl

Starcom Rynek Reklamy 2016

Budżety reklamowe w telewizji zwiększyły się w 2016 o 1,3 procent, a w internecie o 9,4 procent. Radio uzyskało natomiast 4,5 procentowy wzrost. Branża finansowa w pierwszym i czwartym kwartale mocno ograniczyła wydatki, a w drugim i trzecim – zwiększyła (w całym ubiegłym roku o 2,3 procent więcej). Spadły również wpływy reklamowe magazynów o 8,6 procent i dzienników o 14,1 procent. Najmniej popularna reklama kinowa osiągnęła natomiast największy wzrost wolumenowy – o 203 mln zł, czyli 9,4 procent.

wirtualnemedia.pl

Starcom Rynek Reklamy 2016

Magdalena Kolenkiewicz, w komentarzu do raportu zaznaczyła, że w 2017 roku spadające bezrobocie, rosnące płace i program “Rodzina 500+” będą napędzać konsumpcję, co powinno przełożyć się na dobrą kondycję rynku reklamy. „Prognoza na rok 2017 to utrzymanie wzrostu w granicach 2-3 proc. Chociaż czasy są bardzo niepewne, dla sektorów mających kluczowy wpływ na rynek reklamowy – takich jak finanse, handel, produkty farmaceutyczne, leki – prognozujemy stabilny wzrost rynku w 2017 roku” – podkreśliła.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail