X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Influencerzy w kampanii marketingowej. Jak się do tego zabrać?

W jakich przedsięwzięciach warto wykorzystać influencerów? Który scenariusz działania przyjąć? O czym warto pamiętać przy tworzeniu kampanii? Przedstawiamy kilka możliwości realizacji współpracy z liderami opinii podpartych przykładami.

Influencerzy w kampanii marketingowej. Jak się do tego zabrać?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Kampania z wykorzystaniem influencerów to broń, która powinna się znajdować w arsenale każdego marketera. Broń, która właściwie wycelowana, może się okazać niezwykle skuteczna. Dla tych, którzy chcieliby, ale boją się, przygotowaliśmy krótkie zestawienie najbardziej typowy pomysłów na zaangażowanie influencerów w działania promujące markę. Każdy ze scenariuszy, które przytaczamy został poparty przykładem kampanii, która odniosła ewidentny sukces.

Storytelling

Mamy dobry produkt i chcemy o nim opowiedzieć w ciekawy i angażujący sposób. Opowiadanie ciekawych historii to coś, co influencerzy robią w sposób genialny. Jeśli tylko damy im odpowiednie pole do popisu i nie zamkniemy w sztywnych ramach marketingowego przekazu, możemy być pewni, że w umiejętny sposób wplotą naszą markę w historię utkaną ze swoich pasji, wiedzy oraz planów życiowych. Dzięki temu nasza marka zyska konkretną twarz oraz opowieść, która zdecydowanie przybliży ją do zwykłych ludzi. Doskonałym przykładem tego rodzaju kampanii jest współpraca Krzysztofa Gonciarza z firmą Intel.

Promocja wydarzeń, akcji i konkursów

Realizujemy jakąś akcję i chcielibyśmy, żeby ludzie się w nią angażowali. Wszędzie tam, gdzie trzeba zmobilizować rzesze ludzi, współpraca z influencerami powinna być jednym z pierwszych wyborów. Każdy z nich posiada bowiem dużą i aktywną społeczność swoich fanów, czytelników, bądź followersów, która niezwykle chętnie podąża za jego rekomendacjami. W przypadku tego rodzaju działań warto jednak zadbać, aby influencer stał się częścią działań, o których mowa. Jeśli jest to konkurs, może on zaproponować nagrody, lub zasiadać w jury. Jeśli promujemy event, wówczas niech będzie jego uczestnikiem. Szczególnie efektywny bywa udział influencerów w różnego rodzaju kampaniach społecznych, czego dowodzi chociażby Ice Bucket Challenge

Launch produktu

Startujemy z nową marką, produktem, lub chcemy zakomunikować istotną zmianę, która ich dotyczy. W przypadku tego rodzaju działań kluczowe jest dla nas budowanie świadomości, a więc po pierwsze przebicie się przez barierę rozpoznawalności, a po drugie wykreowanie odpowiednich skojarzeń. Influencerzy  to zazwyczaj postaci wyraziste i rozpoznawalne. Ich umiejętne zaangażowanie sprawia, że nasz produkt w niezwykle szybkim tempie nabiera w świadomości konsumentów odpowiednich skojarzeń. Kampania tego rodzaju jest tym skuteczniejsza im bardziej niesztampowo do niej podejdziemy. Ciekawym przykładem tego rodzaju kampanii były działania towarzyszące premierze najnowszego sezonu serialu House of Cards.

Content marketing

Mamy własny kanał, ale komunikacja czysto produktowa okazuje się za mało angażująca. Influencerzy to również świetne rozwiązanie na tchnięcie życia w kanały własne marek. Z jednej strony są mistrzami contentu. Doskonale wiedzą jakie formaty treści sprawdzają się w internecie i potrafią tworzyć materiały naprawdę wysokiej jakości. Z drugiej strony ich renoma i rozpoznawalność sprawiają, że samo nazwisko przyciąga na kanał marki. Tutaj ciekawym przykładem działań jest NIVEA Live TV, która była jedną z pierwszych tego typu akcji w Polsce.

Kampania brandingowa

Chcemy, żeby nasze logo oglądały miliony ludzi. Czasy, w których influencerzy byli postrzegani jako peryferia tradycyjnych mediów, już dawno minęły. Dzisiaj niektóre blogi przekształciły się w prężnie działające portale, a niektóre kanały You Tube mają po kilka milionów subskrybentów, a więc śmiało mogą rywalizować z kanałami TV! W przypadku kanałów You Tube mamy do czynienia z sytuacją, w której istnieje wiele cyklicznych formatów, takich jak chociażby Matura to Bzdura czy Abstrachuje. Jeśli jako markę interesuje nas przede wszystkim zasięg oraz ekspozycja logotypu, znajdziemy tu mnóstwo możliwości związanych ze sponsorowaniem odcinków. W przeciwieństwie do TV mamy zaś natomiast możliwość wpływania na kształt danego odcinka i dopasowanie go do przekazu marki. Ciekawym przykładem tego rodzaju akcji jest case Matura to Bzdura dla marki Durex.

Kampania sprzedażowa

Chcemy wytworzyć modę na kupowanie naszych produktów. Moda jest tutaj słowem o tyle na miejscu, że strategia wspierania sprzedaży poprzez działania z udziałem influencerów, jest szczególnie skuteczna w przypadku w przypadku produktów związanych z modą, urodą. Zwłaszcza w wydaniu typowo kobiecym. O dziwo nie dla osiągnięcia efektu nie potrzeba tu żadnych wyrafinowanych działań. Niejednokrotnie wystarczy, żeby “internetowa idolka” nastolatek pokazała się na Instagramie w towarzystwie promowanego produktu, aby natychmiast sklepowe półki zaświeciły pustkami. Doskonałym przykładem na potwierdzenie tej tezy jest historia Maffasion i jednego snapa.

Chcemy współpracować z influencerami, ale nie wiemy jak

Tak. Tak. To nie pomyłka. Kampanie z udziałem influencerów to chyba jedyna forma promocji, w której nie musicie przychodzić z gotowym pomysłem. Influencerzy bardzo chętnie włączają się w tworzenie kampanii, o ile dobrze sprecyzujecie im cele, jakie mają zostać osiągnięte. Bardzo często pozostawienie im wolnej ręki, okazuje się najlepszym rozwiązaniem. Nikt bowiem nie zna ich społeczności tak dobrze, jak oni sami. Nic więc dziwnego, że najlepiej wiedzą, w jaki dzwon uderzyć, żeby echo było najgłośniejsze.

Tak więc świadomość własnych celów, to tak naprawdę jedyne czego potrzebujecie, żeby zacząć myśleć o kampanii z udziałem influencerów. Drogę do nich możecie już bowiem wymyślić wspólnie.

Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas

Jeden z trenerów w agencji szkoleniowej Brand Kitchen, prowadzącej szkolenia i warsztaty z digital marketingu. Z wykształcenia socjolog, którego od zawsze fascynowały społeczności internetowe. W branży marketingowej pracuje już ponad 10 lat, łącząc kompetencje strategiczne, analityczne oraz projektowe. Doświadczenie zdobył w takich agencjach jak: Heureka (obecnie VML), ComPress, BrainJuice, Lubię To! – Social Media Agency, OX Media, a obecnie Green Parrot. Prowadził projekty z każdego obszaru komunikacji marketingowej, ale jego specjalność to Social Media.

Reklama

[FM_form id="1"]