X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Influencer marketing kluczem do serc pokolenia Z?

Kilka dni temu Tauron Arena przepełniła się niemal 20 tysiącami fanów polskich youtuberów. Równocześnie obywał się panel biznesowy, w którym udział wzięli zarówno sami twórcy, jak i przedstwiciele mediów oraz agencji. Dlaczego pokolenie Z jest tak ważne? Czym różni się influencer i celebryta? Sprawdźcie sami.

Influencer marketing kluczem do serc pokolenia Z?facebook.com/GetHeroPL

reklama


W ubiegłą sobotę Kraków stał się miejscem spotkania gwiazd YouTube z fanami. Wedle szacunków organizatorów wydarzenia, którego partnerem było Miasto Kraków, wzięło w nim udział niemal 20 000 uczestników. MeetUp® 2017 był okazją do spotkania gwiazd internetu i ich odbiorców oraz wymiany zdań na temat rozwoju możliwości biznesowych, związanych z docieraniem do młodych ludzi, czyli pokolenia Z. Scena główna, ustawiona na płycie Tauron Areny, była miejscem najważniejszych rozmów i koncertów, zorganizowanych w ramach wydarzenia. Twórcy odpowiadali o swoich początkach, rozwoju kanałów oraz własnych pasjach i upodobaniach. Zaproszeni YouTuberzy odpowiadali także na pytania, stawiane przez fanów. Dla nieco starszych odwiedzających dodatkową atrakcją była obecność Rafała Sonika, zwycięzcy Rajdu Dakar.

Dlaczego pokolenie Z jest tak ważne?

Drugim elementem wydarzenia był panel biznesowy, dedykowany przedstawicielom firm i agencji mediowych, który otworzyła Natalia Grodecka z GetHero. Wyjaśniła ona uczestnikom kim są przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, nieznające świata bez internetu i smartfonów. Wskazała także, że innym elementem pozwalającym na identyfikację Zetki jest to, czy pamięta atak na War Trade Centre – jeśli nie, bez wątpienia jest przedstawicielem tej grupy. Osoby te urodziły się w nieco innym świecie, przepełnionym już nowymi technologiami, dlatego też to one stanowią dla Zetek plac zabaw odpowiadającym temu, z jakim my niegdyś mieliśmy do czynienia. Komunikacja z nimi jest niezwykle ważna, ponieważ przez najbliższe lata to oni będą kupowali nasze produkty. Kierowanie do nich treści i przekazywanie im wartości pozwala na zbudowanie lojalności i przywiązania do marki, które sprawią, że będą oni podążać za nią nawet przez całe życie.

Jak podkreślała Grodecka, problem z dotarciem do tego pokolenia polega na tym, że jest ono wpatrzone w siebie, korzysta ze Snapchata, Instagram Stories czy Musially. Nierzadko przeradza się to w kulturę narcyzmu, a brak satysfakcjonującej liczby lajków i serduszek powoduje, że treści są usuwane z mediów społecznościowych. Jednak ma też to drugą stronę medalu – chętnie dzielą się treściami, ale i obserwują innych. Pokolenie Z w wolnych chwilach podgląda swoich ulubionych twórców w sieci, obserwuje, jak wygląda ich życie, przeciętny dzień. Dlatego też angażowanie influencerów w działania marki daje tak wiele możliwości i angażuje szczególnie młodych odbiorców.

Influencer a celebryta

Podczas panelu dyskusyjnego z udziałem managera Red Lipstick Monster, Poszukiwacza ora przedstawicieli YouTube’a i agencji ContentHouse próbowano wyszczególnić pojęcie celebryty i influencera. Kluczową kwestią było zastanowienie się nad tym, czy każdy duży twórca internetowy to influencer. W opinii uczestników słowo influencer oznacza dosłownie “wpływanie na coś”, a więc to nie tylko same liczby, jak ich realna przekładalność na efekty powodują, że możemy kogoś uznać za lidera opinii. Niektórzy z popularnych twórców opowiadając o danym produkcie powodowali spustoszenie  sklepach, co wskazywało na wpływ na decyzje zakupowego odbiorców. Uznano także, że słowo celebryta ma negatywny wydźwięk i kojarzy się z kimś, kto jest znany, ale powody jego popularności są trudno definiowalne. W przypadku youtuberów i twórców internetowych świadomość obszaru, który zapewnia sławę jest oczywistością. Pną się oni coraz wyżej dzięki swojej samodzielnej pracy i ogromnemu wkładowi, m.in. pracy twórczej i realizacji wizji na siebie. Celebrytę porównano także do tworu, nowej kreacji powstającej od początku do końca. W opinii panelistów, influencerzy zaś to najpierw pomysł, pasja i podejmowane działania, które powodują w dalszej perspektywie korzyści finansowe.

fot. facebook.com/GetHeroPL

fot. facebook.com/GetHeroPL

Pomysły liderów opinii vs. klienci

Jelenie Jaja, Człowiek Warga oraz Miłośnicy Czterech Kółek opowiedzieli nieco o swoich doświadczeniach, z których wynika, że w wielu przypadkach youtuberzy powinni i dostają wolną rękę w kwestii podejmowanych działań. Jak jednak podkreślali, nie dla każdego przynosi to zamierzone efekty. Niektóre z projektów pozwalają na element humoru, dystans twórcy, ale część z nich wymaga przemyślenia strategii i pomysłu na komunikację. Rzecz jasna kluczową kwestią jest, że influencer maketing opiera się m.in. na naturalności twórców, którą powinni oni zachowywać, jednak nie oznacza to, że nie mogą oni otrzymać wsparcia koncepcyjnego. Czasami powstałe w ten sposób połączenia okazują się ogromnym sukcesem, a widz mimo pomocy dostrzega swobodę ulubionego youtubera.

Popularność influencer marketingu powoduje, że marki coraz chętniej nawiązują tego typu współprace, a influencerzy stają przed wyborem, z którymi z nich się identyfikują i zdecydują się współpracować z uwzględnieniem specyfiki swojego kanału/profilu. Obecni youtuberzy zaznaczali także, że w wielu przypadkach rozmowa w cztery oczy i bezpośredni kontakt z twórcą pozwala na lepsze poznanie jego osoby. Przekonanie o wąskim spectrum działalności danego youtubera powoduje, że klient nie podejmuje prób nawiązania współpracy, a tak naprawdę jedna konwersacja z influencerem może sprawić, że zmieni on diametralnie zdanie. Bezpośrednia relacja jest jedną z najważniejszych rzeczy, która pozwala na uzyskanie niezbędnej wiedzy na temat oczekiwań klienta.

fot. materiały od organizatora

fot. materiały od organizatora

W czasie rozmów zaproszeni goście wymieniali się doświadczeniami w temacie zaangażowania biznesowego, a tematem przewodnim wszystkich paneli była dyskusja o zaufaniu i zaangażowaniu, niezbędnych w działaniach marketingowych marek z twórcami. Uczestnicy panelu podkreślali, że YouTube’a, jako medium, nie należy się obawiać, a otwarcie na nowe formaty i możliwości komunikacji może przynieść markom ogromne korzyści.

Uczestnicy MeetUp® 2017 mogli spotkać się z idolami w specjalnie przygotowanych Meeting Boxach, czyli strefach wyznaczonych do zdjęć, rozmów i autografów. Oczekiwanie na spotkania z YouTuberami można było umilić sobie na strefach sponsorów i partnerów, gdzie przygotowane były konkursy i atrakcje. Wejście na imprezę było bezpłatne, jednak najbardziej oddani fani mogli kupić specjalne bilety, które uprawniały ich do wcześniejszego wejścia czy udziału w spotkaniu Before MeetUp®.

Jak podsumował Paweł Kowalczyk, Wiceprezes Zarządu GetHero;

“MeetUp® 2017 był wyjątkowo rodzinną imprezą, na której doskonale bawili się zarówno młodzi fani, jak i ich rodzice i opiekunowie. Zależało nam na stworzeniu atmosfery, która odda pozytywne emocje, towarzyszące twórcom. Zaprosiliśmy YouTuberów, którzy swoją postawą dają dobry przykład młodzieży, czego dowodem jest zaangażowanie reZigiusza i Izaka jako ambasadorów wydarzenia.”

Zaangażowanie wielu twórców, darmowe wejście na imprezę i piękna pogoda przyczyniły się do tego, że MeetUp® 2017 odwiedziło niemal 20 000 osób – jak szacują organizatorzy. GetHero, organizator wydarzenia, już zapowiada rozpoczęcie prac nad organizacją kolejnego spotkania.

Portal SocialPress jest patronem medialnym wydarzenia.

  • mattwasik

    “War Trade Centre” *facepalm*:>

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail