reklama
Choć wydaje nam się, że w swojej fotograficznej twórczości na Instagramie jesteśmy kreatywni i oryginalni, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ktoś już wykonał i opublikował podobne zdjęcie. Sprawdził to bowiem niemiecki ekspert zajmujący się wizualizacją danych – Moritz Stefaner, który przy użyciu technik uczenia maszynowego i sieci neuronowych pogrupował 25 tysięcy zdjęć zaczerpniętych z 6,2 miliona obrazów geotagowanych z Paryża w 2017 roku, aby pokazać, jak podobne do treści udostępnianych przez innych są fotografie publikowane przez nas w social media.
Multiplicity
W ramach projektu Multiplicity analizując multimedia na podstawie podobieństwa i zawartości ujawniła się sieć wzajemnie powiązanych ze sobą nisz i “mikrogenów” skupionych wokół tematów i lokalizacji. Znalazły się tam m.in. fotografie wieży Eiffla, diabelskiego młyna, słynnego obrazu Moneta z Oranżerii, francuskich makaroników, fryzur czy materiałów graficznych. Nawet szczegóły ujęć takich elementów jak tatuaż czy pozycji jogi są uderzająco podobne, pomimo osobliwości. Możemy mówić więc o zbiorowym odtwarzaniu typowych elementów i poz.
Interaktywna instalacja w Paryżu
Zebrane zdjęcia to interaktywna instalacja będącą częścią wystawy 123 data, którą można obejrzeć w stolicy Francji do września tego roku. Zgromadzone w ramach projektu fotografie stanowią interesujący portret miasta stworzony przez tysiące niepowiązanych ze sobą osób i mogą również pomóc we wywnioskowaniu, które atrakcje cieszą się największą popularnością.