reklama
Choć media społecznościowe stały się obszarem, na którym marketerzy działają niezwykle chętnie, funkcjonujący już od niemal 40 lat e-mail marketing jest wciąż wykorzystywany. Jak czytamy w najnowszym raporcie FreshMaila “Email marketing w liczbach”, badania Marketo pokazują, iż 77% konsumentów chce otrzymywać na swoją skrzynkę pocztową oferty maketingowe. Liczba ta dowodzi, że nie sposób pomijać tą formę komunikacji w swoich działaniach. Dlatego, aby pomóc w jej efektywnym wykorzystaniu, przeanalizowano ponad 11 miliardów wiadomości wysyłanych za pomocą FreshMaila i sprawdzono w jakich dniach oraz godzinach odbiorcy najchętniej otwierają i klikają w wiadomości.
W jakim miesiącu wysyłamy kampanie?
Z raportu wynika, że marketerzy najaktywniej wysyłają kampanie mailingowe w ostatnim kwartale roku, tj. od października do grudnia. Wówczas w wielu branżach rozpoczyna się gorący sezon i konsumenci decydują się na świąteczne zakupy. Najmniej kampanii odnotowuje się w lipcu, czyli pełni okresu wakacyjnego.
Co ciekawe, pod koniec każdego kwartału widoczny jest wzrost działań na tym polu, gdyż firmy ostatecznie realizują swoje cele na okres trzech miesięcy.
Termin wysłania kampanii ma duże znaczenie, gdyż w każdym okresów w ciągu roku warto dostosować się do aktualnych wydarzeń i potrzeb konsumentów. W pierwszych dwóch miesiącach roku trwają wyprzedaże kolekcji jesień-zima, ferie zimowe oraz obchodzone są Walentynki. W marcu tego roku informowano o zakazie handlu w niedziele i specjalnych promocjach, które z tej okazji przygotowano. Kwiecień to okres, gdy robimy wiosenne porządki, poszukujemy odzieży na cieplejsze dni i planujemy majówkę. Sam maj to z kolei sezon komunijny i grillowy, o czym również warto pamiętać podczas wysyłek.
W czerwcu użytkownicy poszukują zaś wycieczek last minute, a biura podróży i przewoźnicy informują o promocjach na wycieczki, przeloty czy ubezpieczenia dla podróżnych. Jak wspomnieliśmy już wcześniej, lipiec oraz sierpień to miesiące wakacyjne, w których mailingów jest najmniej, jednak tym samym to okazja do informowania o letnich wyprzedażach, a pod koniec sierpnia – o powrocie do szkoły i przygotowaniach do niego. We wrześniu startują zapisy na szkolenia, kursy czy studia, a w październiku rozpoczyna się gorący sezon dla e-commerce. Listopad to z kolei czas przedświątecznego szału zakupowego, a dla tych, którzy spóźnią się z zakupami, w grudniu można przybyć na ratunek z zestawami prezentowymi.
Dni tygodnia
W ramach systemu sprawdzono również, w jakie dni tygodnia wysyłane są kampanie. Okazuje się, że najczęściej marketerzy planują je na wtorek, środę oraz czwartek, czyli w środku tygodnia, gdy wszyscy wdrożą się na nowo w obowiązki i przejrzą swoje szynki mailowe po weekendzie lub tuż przed jego nadejściem. Co jednak pokazuje raport, w weekendy odbiorcy niemal 100% częściej otwierają wiadomości aniżeli marketerzy je wysyłają.
Również nie bez znaczenia dla kampanii są niedziele bez handlu. Wprowadzenie dnia wolnego od handlu spowodowało, że użytkownicy częściej korzystają z możliwości zakupów w sieci, a marki organizują na poczet tego specjalne promocje, które mają ich do tego zachęcić. Dla wielu branż taki dzień w kalendarzu może być więc dobrą okazją do przypomnienia o sobie i swoich promocjach odbiorcom.
Godzina wysyłki a zaangażowanie odbiorców
O której wysłać kampanię, aby zainteresować odbiorcę i sprawić, że ją otworzy? Trudno o uniwersalną receptę, gdyż w zależności od branż, czas ten mógłby być inny. Audyt jednego z klientów FreshMaila pokazuje, że w jego przypadku największy ruch w e-sklepie jest w środę o godzinie 9 rano. W tym czasie pojawia się więc najwięcej kampanii, a ich otwieralność jest duża.
Warto jednak pamiętać, że nie w każdym przypadku efekt będzie ten sam, bowiem rano skrzynki użytkowników są zasypane różnymi wiadomościami, przez co zaangażowanie, czyli Open Rate, może być mniejsze. Nie bez znaczenia dla określenia czasu wysyłki jest więc cel kampanii – to czy istotne jest samo zapoznanie się z komunikatem, czy może przejście nad stronę. Poranny przegląd skrzynki może być u wielu osób pobieżny, a popołudniu przeciętny Kowalski może poświęcić więcej czasu na przeczytanie tego, co zostało mu wysłane.
Tego typu analizy mogą dać nam obraz tego, kiedy nasza kampania ma największą szansę na przyciągnięcie uwagi odbiorców, jednakże to wiedza na temat aktywności naszych obecnych i potencjalnych klientów ma bardzo duże znaczenie. Podział na aktywnych i nieaktywnych użytkowników, wykorzystanie UTM i Google Analytics pozwoli na bardziej precyzyjne zbadanie optymalnego czasu wysyłki.
Więcej informacji o zachowaniach odbiorców i o tym, jak sprawdzamy pocztę znajdziemy we wspomnianym już raporcie FreshMaila “Email marketing w liczbach”.