reklama
Latem media społecznościowe zalewają tysiące zdjęć naszych znajomych z wakacji, którzy chcą zameldować się z mniej lub bardziej odległych miejsc i pokazać jak, z kim i gdzie wypoczywają. Przygotowanie perfekcyjnego wakacyjnego selfie lub urokliwej panoramy może wymagać jednak dużego nakładu czasu oraz ingerencji dodatkowych aplikacji do edycji zdjęć, by uzyskać upragniony efekt i zaimponować innym użytkownikom sieci tym, jak doskonale się bawimy. Czy to więc tylko o to chodzi w publikacji zdjęć z urlopu w social media?
Allianz Travel Insurance przeprowadziło badanie Vacation Confidence Index wśród trzech generacji: Millenialsów (18-34 lata), generacji X (35-54 lata) oraz Baby Boomersów (+55 lat), w którym sprawdzono jak angażują się oni w “oszustwa w social media” (z ang. social media deception).
Powody postowania zdjęć z wakacji w social media
Spośród wszystkich respondentów, którzy są winni wspomnianych przekłamań w mediach społecznościowych, to mężczyźni są nieco bardziej skłonni do zamieszczania zdjęć z wakacji w mediach społecznościowych, aby wzbudzić zazdrość u przyjaciół i rodziny (mężczyźni: 28% i kobiety: 16%) oraz konkurować z innymi (mężczyźni: 22%, a kobiety: 8%).
Millenialsi korzystają z mediów społecznościowych w domu, w pracy czy podróży, ale nowy raport Allianz rzuca światło na to, jak i dlaczego to robią – między innymi po to, aby dokumentować wyjazdy i inspirować nimi.
Pokolenie Y znacznie chętniej niż jakakolwiek inna grupa wiekowa prezentuje swoje podróże w mediach społecznościowych, ale powody, dla których tak się dzieje, różnią się – 63% postów na temat ich wakacji w mediach społecznościowych pojawia się po to, aby oni sami spojrzeli na odbytą podróż przez przysłowiowe różowe okulary.
58% udostępnia zdjęcia, na których wygląda najlepiej, a 52% na których najlepiej wygląda ich otoczenie. 37% Millenialsów robi to zaś, by wzbudzić zazdrość u przyjaciół i rodziny, a 27% traktuje to jako sposób na konkurowanie z innymi, którzy również w tym samym czasie udostępniają materiały ze swoich wakacji.
Generacja X i Baby Boomersi a wakacyjne zdjęcia
Generacja X i Baby Boomers nie są w pełni odporni na internetowe oszustwa i “przynęty” mediów społecznościowych. Oni również publikują zdjęcia z wakacji, aby spojrzeć wstecz na podróż (generacja X: 46% i Baby Boomersi: 23%). Udostępniają te zdjęcia, na których wyglądają najlepiej (generacja X: 45% i Baby Boomersi: 20%), oraz na których ich otoczenie wygląda bardzo dobrze (generacja X: 44% i Baby Boomersi: 15%.).
Co piąty przedstawiciel generacji X oraz co dziesiąty Baby Boomers robi to, by wzbudzić zazdrość, a także, by konkurować z innymi (generacja X: 14% i Baby Boomersi: 3%).
Zaufanie do treści w social media
Ku ironii, z badania wynika także, że osoby, które używają mediów społecznościowych do tego typu celów i przekłamań, częściej ufają postom od użytkowników, marek i mediów. Spośród respondentów, którzy publikowali w mediach społecznościowych zdjęcia, aby pokazać, że ich wakacje wyglądały lepiej niż w rzeczywistości, aż 87% ufało postom od osób, które znają osobiście, 69% markom, a 69% zaufało organizacjom medialnym i serwisom informacyjnym. 60% zaufało zaś użytkownikom, których nie znają osobiście, w tym celebrytom i influencerom.
Spośród wszystkich respondentów, niezależnie od tego, czy angażowali się oni w oszustwa w mediach społecznościowych, 86% wierzy w rzetelność wpisów w mediach społecznościowych od osób, które zna osobiście. 55% robi to w stosunku do treści od marek, 46% od organizacji medialnych i serwisów informacyjnych, a 31% od użytkowników, których nie zna.
Planowanie podróży
Biorąc pod uwagę rolę, jaką media społecznościowe odgrywają w życiu Millenialsów, już ponad połowa badanych (51%) uważa, że posty w mediach społecznościowych wpływają na ich własne decyzje dotyczące planowania podróży. 3 na 10 Amerykanów ze wszystkich grup wiekowych przyznaje, że decyzje dotyczące planowania podróży są w pewnym lub bardzo dużym stopniu uzależnione od mediów społecznościowych.
Pomimo rozpowszechnienia czynników wpływających na media społecznościowe współpracujących z różnymi lokalizacjami i markami, respondenci nadal są pod największym wpływem postów przyjaciół i rodziny (63%), postów mediów i organizacji informacyjnych (11%), użytkowników, których nie znają osobiście (9%) lub marek (8%).
Media społecznościowe inspirują
Połowa Amerykanów twierdzi, że Facebook to platforma społecznościowa, która najbardziej inspiruje ich do podróżowania. Drugie miejsce zajmuje Instagram (35%), dalej Pinterest (19%), Twitter (13%) i Snapchat (13%). Ponad 1/3 twierdzi, że platformy społecznościowe nie inspirują ich do podróżowania. Kobiety zaś są częściej inspirowane przez Pinteresta (25% kobiet w porównaniu do 12% mężczyzn), a mężczyźni poprzez Twittera (20% mężczyzn w porównaniu do 7% kobiet).
Źródło: Allianz Global Assistance USA