reklama
Portale społecznościowe pozwalają kandydatom być bliżej swoich wyborców, reagować na ich zapytania, pokazywać, że to ich problemy są najważniejsze oraz wchodzić w interakcję, która może być elementem decydującym o oddaniu głosu na właśnie tę osobę. W Polsce z internetu korzysta już ponad 25 milionów osób, a 90% z nich używa social media codziennie. W jaki sposób to wykorzystać w kampanii?
Z najnowszego raportu „Wybory samorządowe w internecie” dowiesz się m.in.:
- jak budować markę osobistą w nowych mediach i na Facebooku,
- jak określić swoją strategię działania w mediach społecznościowych,
- jak nawiązać relacje z wyborcami online,
- jakich grzechów social media nie popełniać,
- co zrobić, by stawić czoła kryzysom,
- w jaki sposób poznać problemy i potrzeby swoich wyborców,
- o czy pamiętać planując komunikacja wideo w internecie,
- jak przyciągnąć tłumy na swoje wydarzenia,
- o czym pamiętać w swoich działaniach w kontekście nowego PR-u.
Profil na Facebooku zamiast ulotek wyborczych
Komunikowanie się w sieci może przynieść politykowi wiele korzyści. Portale społecznościowe to doskonałe miejsce do promowania kandydata oraz prowadzenie komunikacji. Ważne jednak, aby w odpowiedni sposób dobrać medium, w ramach którego będziemy prowadzili działania. Facebook, Twitter, Instagram, a może LinkedIn? Zanim podejmiemy decyzję, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jakich?
Dowiecie się tego z artykułu Katarzyny Gałki pt. “Zamień ulotki wyborcze na profil na Facebooku. Jak budować markę osobistą w nowych mediach?”, a dzięki dr Sergiuszowi Trzeciakowi, politologowi, prawnikowi i ekspertowi personal brandingu, poznacie 10 kroków do zbudowania marki osobistej samorządowca na Facebooku.
Nawiązywanie relacji z wyborcami
Internet tworzą ludzie, a więc social media są doskonałym miejscem do nawiązywania relacji z nimi. Użytkownicy mają niezwykle cenną możliwość rozmowy z politykami przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Co więcej, media społecznościowe pozwalają kandydatom nie tylko na zbudowanie pozycji eksperta czy prezentowanie wartości jakimi się kierują, ale przede wszystkim na angażowanie społeczności i wyjaśnianie jej skomplikowanych spraw, które zbliżą go do swoich odbiorców.
Więcej o tym, jak nawiązywać relacje w internecie oraz poznawać problemy i potrzeby wyborców przeczytacie w artykułach Marceliny Burzec “Rozmawiać, a nie mówić! Jak nawiązywać relacje z wyborcami online?” oraz “Poznaj problemu i potrzeby swoich wyborców – social telling w służbie samorządom”.
Kryzysy w social media w czasie kampanii
Polityka to obszar, który budzi wiele emocji. Co za tym idzie, niejeden polityk musi borykać się z kryzysami w sieci w trakcie trwania kampanii, ale i nie tylko. Najczęstszymi przyczynami takiej sytuacji są próby bilokacji, czyli umieszczania relacji z miejsc, w których się nie było lub było tylko przez chwilę, oddanie prowadzenia konta osobom trzecim, prowadzenie emocjonalnych dyskusji, umieszczanie kontrowersyjnych wpisów lub używanie nieodpowiedniego języka.
Szymon Milczanowski, ekspert ds. strategii komunikacji i zarządzania kryzysami wizerunkowymi podkreśla, że: “Większość kryzysów w mediach społecznościowych jest wynikiem działania samych polityków. “To pole minowe, po którym należy poruszać się bardzo ostrożnie. Po naciśnięciu „enter” nie ma już odwrotu, dlatego każdy wpis, zdjęcie, komentarz powinien być przemyślany.”
Jak stawić czoła kryzysom i uczyć się na błędach innych? W naszym raporcie znajdziecie 7 złotych reguł, które w opinii eksperta będą szczególnie istotne dla polityków lokalnych.
Przepis na film promocyjny
W sieci, również z perspektywy polityka, poza treściami tekstowymi istotne jest także wideo. Film może stanowić skuteczną formę promocji i pozwolić na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Dobry spot nie powstanie jednak bez oryginalnego pomysłu oraz dobrego wykonania. Nie bez znaczenia będzie więc koncepcja, montaż oraz to, jak w materiale zaprezentuje się polityk. Szczególnie, że jak zaznacza Filip Zawadzki z CreativeStudio.com.pl, “w dzisiejszych czasach percepcja widza ograniczona jest do kilku sekund. Jeśli w ciągu nich film promocyjny nie skupi uwagi widza, możemy być niemal pewni, że nie obejrzy go do końca.”
Jak więc stworzyć materiał, który zostanie w pełni obejrzany i utkwi w pamięci? Wybrać format poziomy czy pionowy? Dłuższe czy krótsze wideo? Z napisami czy bez? O tym, o czym trzeba pamiętać chcąc nagrać profesjonalne wideo przeczytacie w artykule “Film promocyjny – prosto, szybko i profesjonalnie”.
Przyciągające uwagę wydarzenie
Kampania kojarzy nam się nie tylko z widocznymi w przestrzeni miejskiej plakatami oraz bannerami, ale i spotkaniami z kandydatami. Ci muszą dać się poznać swoim odbiorcom i porozmawiać z nimi twarzą w twarz, aby ich do siebie przekonać. Nie zawsze jednak mieszkańcy chętnie przybywają na takie zgromadzenia. Aby zadbać o ich frekwencję można wykorzystać siłę social media oraz możliwości, jakie dają nam wydarzenia na Facebooku. Samo wpisanie jego nazwy i wybranie miejsca to dopiero początek. Ważne jest również zaproszenie gości, dodanie zachęcające grafiki oraz promocja eventu. Jak krok po kroku stworzyć takie wydarzenie, które zainteresuje, a nie zaspamuje użytkowników? Dowiecie się tego z artykułu Justyny Bakalarskiej “Jak przyciągnąć tłumy na swoje wydarzenia – wykorzystaj siłę mediów społecznościowych”.
W naszej publikacji znajdziecie wypowiedzi przedstawicieli takich ekspertów jak Anna Miotk, Agnieszka Walczak – Skałecka, Maciej Żukowski, Monika Czaplicka, Jacek Babiel, dr Sergiusz Trzeciak, dr Krzysztof Bakalarski, Aleksandra Furmanek, Ewa Pikała, Szymon Milczanowski, Robert Stępowski, Łukasz Kosuniak, Filip Zawadzki, Adrian Łapczyński, Magdalena Daniłoś, Aleksandra Gajewska czy Franciszek Georgiew.
Justyna Bakalarska, redaktor raportów specjalnych SOCIALPRESS, o publikacji „Wybory samorządowe w internecie. Jak internet pomaga komunikować się z wyborcami?”:
Kampania samorządowa wkracza właśnie w decydującą fazę. Za kilkanaście dni wyborcy oddadzą swój głos, a dla kandydatów będzie to „być albo nie być” w politycznym świecie. By pomóc Ci zwiększyć szansę na zwycięstwo przygotowaliśmy raport „Wybory samorządowe w internecie”. Wraz z naszymi ekspertami, podpowiadamy w nim, jak słuchać i rozmawiać z wyborcami online. Przestrzegamy jakich błędów nie popełniać chcąc prowadzić swoją kampanię w internecie oraz jak reagować na kryzysy i negatywne komentarze pojawiające się w sieci. Udzielamy także praktycznych wskazówek dotyczących tego jak łączyć działania online z tymi w realnym świecie. Pobierz raport i sprawdź jak internet może pomóc Ci w spełnieniu Twoich politycznych marzeń. Zapraszam do lektury!
Zobacz nasze pozostałe raporty