reklama
Osoby z niepełnosprawnościami muszą borykać się z wieloma barierami – fizycznymi, społecznymi czy zawodowymi. Niepełna sprawność nie jest jednak dziś tym, czym była jeszcze kilka lat temu. Pamiętajmy, że nieustający rozwój nowych technologii to nie tylko udoskonalanie doświadczeń graczy czy gadżetów dla użytkowników social media, ale przede wszystkim osób z wieloma ograniczeniami.
Nowe rozwiązania umożliwiają niwelowanie wielu przeszkód, które nie pozwalają im na bezproblemowe przemieszczanie się, podejmowanie aktywności zawodowej, korzystanie z obsługi klienta czy sklepów internetowych. Wprowadzanie programów dostosowanych do potrzeb różnych obywateli to pierwszy krok do tego, by usprawni ich funkcjonowanie. Jednak już dziś to nowe technologie mogą nas pozytywnie zaskoczyć swoją użytecznością i tym, w jakim stopniu pozwalają one osobom z ograniczeniami na niezależność.
Grzegorz Miłkowski, redaktor naczelny SOCIALPRESS, o publikacji „(nie)Pełnosprawni w internecie”:
W naszym raporcie zapoznacie się z technologiami budującymi mosty do coraz pełniejszego doświadczania codzienności przez osoby dotknięte różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Mosty do brzegów, jakie były do tej pory całkowicie poza zasięgiem większości z nich, jak np. realizacja aspiracji zawodowych, doświadczanie kultury czy po prostu zrobienie zakupów.
Szybki rozwój technologiczny, jaki obserwujemy w ostatnich latach, ma swoje jasne i ciemne strony. Pisaliśmy o tym m.in. w raportach „Cyfrowa tożsamość” oraz „Nowe technologie – bilans zysków i strat dla ludzkości”.
Najjaśniejszą stroną postępu jest jednak fakt, że technologia wyrównuje szanse. Czy w ciągu najbliższej dekady lub dwóch całkowicie zasypie rów dzielący osoby pełnosprawne od osób z niepełnosprawnościami? Jest to możliwe, prawdopodobne, ale też zależne od mądrych inwestycji w innowacyjne umysły, które zmieniają naszą rzeczywistość.
Z najnowszego raportu „(nie)Pełnosprawni w internecie” dowiesz się m.in.:
- jak nowe technologie zmieniają rzeczywistość osób z niepełnosprawnościami
- co mogą zrobić przedsiębiorcy, marketerzy i sprzedawcy, aby ułatwić im życie
- w jaki sposób nowe technologie umożliwiają pracę osobom z niepełnosprawnościami
- jak firmy w Polsce i na świecie szerzą ideę umożliwiania im pracy
- jak komunikować się z klientem z ograniczeniami w sieci
- jakie rozwiązania ułatwiają im codzienne funkcjonowanie
- o czym pamiętać podczas obsługi klienta z niepełnosprawnościami
- jakie pomysły na obsługę mają w praktyce marki
- jak osoby z niepełnosprawnościami robią zakupy on-line
- w jaki sposób dostosować swój e-sklep do potrzeb takich osób
O czym jeszcze przeczytasz w naszym materiale?
Świat bez barier
Wedle szacunków, do przyszłego roku na świecie będzie około 120 mln osób posiadających jakąś niepełnosprawność. Nie sposób więc pominąć ich jako odbiorców. I o ile oczywista jest konieczność posiadania podjazdów dla osób niepełnosprawnych czy specjalnych wind, o tyle firmy nie zawsze biorą pod uwagę osoby z innymi ograniczeniami. Także świat cyfrowy otwiera się na ich potrzeby.
Coraz częściej twórcy stron internetowych i aplikacji mobilnych, wydawcy programów telewizyjnych czy asystentów i różnego typu narzędzi uwzględniają dopasowanie do osób niewidomych czy niesłyszących. Więcej o tym, dlaczego konieczne jest dostosowanie się do osób z ograniczeniami przeczytacie w tekście Justyny Bakalarskiej “Świat bez barier — zmień rzeczywistość osób niepełnosprawnych”.
Pełnosprawni w pracy
Wśród osób z niepełnosprawnościami praca odgrywa kluczową rolę nie tylko ze względu na możliwość pozyskania dochodu, ale i czynnik społeczny. Aktywność zawodowa zwalcza izolację oraz buduje ich poczucie przynależności do społeczeństwa. W Polsce i na świecie znajdziemy wiele przykładów firm i organizacji, które wyróżniają się szczególnym podejściem i wykorzystaniem nowych technologii dla osób niepełnosprawnych. W raporcie piszemy o użytecznych aplikacjach, robotach-kelnerach, agencji Leżę i Pracuję, Grupie AF czy sklepie charytatywnym. Warto zapoznać się z godnymi podziwu tymi inicjatywami, którym poświęciliśmy uwagę w tekście “Niepełnosprawni pełnosprawni w pracy. Jak nowe technologie i idee pomagają aktywizować osoby z niepełnosprawnościami?”.
Komunikacja online i obsługa klienta
Dane GUS wskazują zaś, że już co ósmy Polak jest niepełnosprawny. Komunikacja marek oraz obsługa klienta powinny więc uwzględniać potrzeby takich osób. Jest to dla nich jednocześnie wyzwanie, jak i szansa. Co powinny one zrobić, aby zdobyć serca takich odbiorców? W tekście Kasi Gałki prezentujemy 6 zasad dialogu w sieci. Przybliżamy także rozwiązania dla osób z ograniczeniami takie jak audiodeskrypcja, napisy, sterowanie głosem czy opisujemy przydatne aplikacje.
W jej kolejnym artykule “Spraw, by Twój przekaz był dostępny dla wszystkich. Jak komunikować się online z niepełnosprawnym klientem?” radzimy zaś, jak dbać o poprawną obsługę klienta. Piszemy m.in. o konieczności udostępniania dokumentów cyfrowych, tonowym wybieraniu cyfr, do infolinii czy dostosowaniu komunikatów reklamowych.
Wykorzystanie nowych technologii
Świat technologii daje nam możliwości, które jeszcze kilka lat temu pozostawały w sferze marzeń. Dziś możemy wydrukować rękę dzięki drukarce 3D, korzystać z asystentów głosowych oraz urządzeń mobilnych bez użycia rąk, “widzieć językiem” dzięki specjalnym elektrodom lub zamieniać gesty języka migowego na dźwięki. Coraz więcej z nich jest dostępnych, o czym przeczytacie w artykule “Wydrukuj sobie rękę — czyli jak nowe technologie pomagają osobom niepełnosprawnym stawać się bardziej „sprawnymi?”.
W materiale najdziecie wypowiedzi takich ekspertów jak Jarosław Kawecki z ClearTell, Majka Lipiak w agencji Leżę i pracuję, Adrian Furman, Prezes i założyciel Grupy AF, Tamara Pielas – Content Specialist z ContentHouse i psycholog z wykształcenia, Izabela Kowalska – CMO Joomla- Monster/Pixelemu, Magdalena Olborska – Samsung CSV and Partnership Manager czy Jakub Dębski projektant dostępności w Fundacji Integracja.
Partnerami raportu są Izba Gospodarki Elektronicznej, Business Centre Club, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych oraz ContentHouse.
Zostań partnerem raportów SOCIALPRESS