X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Starsi użytkownicy social media. Co robi senior na Facebooku?

W kontekście mediów społecznościowych bardzo często mówi się jedynie o osobach młodszych. A to duży błąd, ponieważ osoby w wieku 50+ również lubią spędzać swój wolny czas na Facebooku czy Instagramie.

Starsi użytkownicy social media. Co robi senior na Facebooku?źródło: shutterstock.com

reklama


Kontakt z najbliższymi, rozrywka, a może po to, aby się popisać? Po co właściwie osoby 50+ zakładają swoje konta w mediach społecznościowych? Odpowiedzi na te pytania, znajduje się w najnowszym i pierwszym tego rodzaju badaniem naukowca z Uniwersytetu of Alabama w Huntsville.

Krótko o samym badaniu

Na samym początku tego artykułu oznajmiłam, że jest to pierwsze tego typu badanie, dotyczące uczestnictwa osób starszych w social media.  Co prawda wcześniej również prowadzono badania w tym zakresie tematycznym, natomiast dopiero teraz, wykorzystano odpowiednie ramy zastosowań i gratyfikacji osób powyżej 50 roku życia korzystających z Facebooka i Instagrama. Do tej pory bowiem nie było łatwo znaleźć odpowiednią grupę reprezentatywną użytkowników mediów społecznościowych. I nic w tym dziwnego, ponieważ większość badań w tym temacie, była prowadzona na młodszych użytkownikach , np. studentach. Taki sposób badań wydawał się wygodny, szybszy i bardziej dostępny. Natomiast, jak twierdzą naukowiec z Uniwersytetu of Alabama w Huntsville, nie oddają one dogłębnie skali tego zjawiska.

Czego dowiadujemy się z badań?


Tak naprawdę badanie pokazało kilka ciekawostek o osobach w wieku 50+. Co równie istotne, są totalnym zaprzeczeniem stereotypowej osoby w wieku powyżej 50 lat, która tylko opiekuje się innymi, nie potrafi korzystać z internetu, a jej spacery kończą się w aptece (chociaż na szczęście taki widok jest już coraz rzadszy). Jak wykazują badania – owszem, osoby 50+ zakładają swoje profile w social media w celu nawiązania nowych i utrzymania już istniejących relacji. Ale nie tylko. Wśród innych powodów znajdziemy także chęć dokumentacji swojej codzienności, czy… popisywanie się. Jak zatem widać, nie tylko młodsze pokolenia lubią zaistnieć. ;)

starsza pani z winem, machająca do osoby, z którą rozmawia na laptopie

źródło: shutterstock.com

Nie mniej istotny wydaje się być w tym przypadku również podział osób starszych na dwie grupy. Pierwsza z nich została nazwana pokoleniem wyżu demograficznego. Były to osoby w wieku 50-74 lat. Druga zaś grupa, została przez naukowca określona mianem tradycjonalistów i dotyczyła osób w wieku 75+. Co interesujące, obydwie grupy jako jeden z powodów dołączenia do grona użytkowników Facebooka czy Instagrama, wskazywało rozrywkę. I chociaż to z pierwszego medium osoby starsze korzystają częściej niż z tego drugiego (z Instagrama korzysta jedynie 37%), nie zmienia to faktu, że lubią one publikować posty wraz ze zdjęciami. Ponieważ, mimo preferencji spotkań face to face, osoby starsze cenią sobie możliwość oglądania jak czas wolny spędzają inni. Ale i sami lubią pokazać, a niekiedy nawet upiększyć to, co udostępniają swoim znajomym.

Rośnie liczba granfluencerów

Baddiwinkle to influencerka, która ma już 91 lat. Nie przeszkadza jej to jednak, aby dzielić się swoim życiem z followersami. W dodatku, posiada ponad 3,5 miliona obserwujących. O innych kontach granfluencerów pisaliśmy już jakiś czas temu. Jak wynika z tych badań, najwidoczniej coraz więcej osób w wieku 50+ chce iść w jej ślady. I dobrze! Zwłaszcza w przypadku Polski, taki stan rzeczy mógłby być czymś pożytecznym, chociażby dla marek. Powodów jest mnóstwo. Jednym z nich na pewno jest nasze starzejące się społeczeństwo.

Wracając do samych badań, być może wciąż nie są doskonałe i potrzebują rozszerzenia, zarówno grupy badawczej, jak i obszarów tematycznych. Jednak warto zauważyć, jak silny związek z mediami społecznościowymi mają obecnie osoby w grupie wiekowej 50+.  A to, zwłaszcza osobom pracującym w marketingu, może zasugerować, że również o tym osobach nie należy zapominać. A nam młodym powinno uświadomić, że nie tylko Pokolenie Z czy Milenialsi „umieją w Facebooka i Instagrama”, ale również osoby starsze. Wszystko co musimy zrobić, to jedynie im to pokazać, albo, gdy już wiedzą z czym wiąże się bycie użytkownikiem social media – zaakceptować. W końcu każdy ma prawo do rozrywki, kontaktu, dzielenia się swoim życiem i… popisywania się przed innymi, jak nasi seniorzy. ;)

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail