Artykuł Partnera
Firmowa poczta elektroniczna to obszar w największym stopniu narażony na ataki hakerskie. Wynika to zwłaszcza z częstotliwości używania tego narzędzia komunikacji przez pracowników, a także ich niewystarczającej świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa. Szacuje się, że codziennie średnio wysyłamy i odbieramy około 120 maili biznesowych.
Na jakie zagrożenia narażona jest firmowa poczta elektroniczna?
Wymieniamy i krótko opisujemy najważniejsze zagrożenia, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi, prawnymi czy wizerunkowymi dla biznesu.
Phishing
Phishing polega na wyłudzaniu poufnych danych przez cyberprzestępców, którzy podszywają się pod wzbudzające zaufanie instytucje, firmy lub osoby, np. kancelarię prawną, firmę kurierską, pocztę, firmę windykacyjną, sąd, urząd skarbowy, ZUS czy firmę hostingową. Skłaniają swoją ofiarę, aby kliknęła w przesłany w wiadomości mailowej link, a następnie – na otwartej stronie – wypełniła formularz. Zazwyczaj przestępca wywiera na odbiorcy presję, aby ten podjął natychmiastowe działanie. Skutkiem może być np. przejęcie loginów, haseł czy informacji na temat firmy, jej pracowników lub klientów.
Spoofing
Jest to metoda podszywania się pod inną osobę czy firmę, polegająca na zamianie informacji w polu „Od” na temat dostawcy wiadomości mailowej. W ten sposób cyberprzestępca może skłonić pracownika, aby ten dokonał czynności na szkodę firmy, np. opłacił fałszywą fakturę.
Złośliwe oprogramowanie
Hakerzy często atakują firmy, skłaniając zatrudnione w nich osoby do pobrania złośliwego oprogramowania (malware), które infekuje system. Może być ono dostarczane w postaci załącznika ze szkodliwym plikiem lub linku prowadzącego do zainfekowanej strony.
- Szczególnie niebezpieczny jest program typu ransomware. Jego działanie opiera się na blokowaniu dostępu do systemu, a następnie wymuszaniu okupu w celu zdjęcia blokady. Cyberprzestępcy za odszyfrowanie danych nieraz żądają wpłacenia ogromnych kwot. Okup służy potem cyberprzestępcom do tworzenia jeszcze doskonalszych narzędzi ataku.
- Sporym zagrożeniem jest także oprogramowanie szpiegujące spyware, za pomocą którego hakerzy mogą śledzić działania firmy i przejmować poufne informacje.
- Często dochodzi ponadto do pobrania przesłanego mailem programu adware, który wyświetla na komputerze nachalne reklamy, nieraz prowadzące do strony z wirusami. Tego rodzaju oprogramowanie znacząco utrudnia pracę na komputerze, obniżając wydajność pracowników.
SPAM
SPAM to niechciane wiadomości przesyłane pocztą elektroniczną. Mogą nie tylko rozpraszać zespół, lecz także zapełniają skrzynkę, uniemożliwiając dostarczenie ważnych wiadomości. SPAM jest relatywnie mało niebezpieczny, ale potrafi być uciążliwy.
Jak chronić pocztę mailową w swojej firmie?
Istnieje wiele sposobów, jak zadbać o cyberbezpieczeństwo firmy poprzez ochronę poczty. Podpowiadamy, które z nich warto zastosować.
Program antywirusowy
Istotne jest, aby chronił przed różnego typu złośliwym oprogramowaniem (nie tylko przed jednym rodzajem) i był systematycznie aktualizowany.
Filtr antyspamowy
Filtr antyspamowy do poczty elektronicznej na bieżąco wychwytuje podejrzane maile i umieszcza je w osobnym folderze SPAM-u.
System DLP
Jest to zaawansowana ochrona poczty przed wyciekami i kradzieżą krytycznych danych firmowych, które są istotne z punktu widzenia przepisów RODO. System DLP pozwala m.in. na zablokowanie możliwości wysyłania pocztą elektroniczną plików o określonej nazwie, rozmiarze czy formacie.
Lista RBL lub DNSBL
Pocztę firmową można także ochronić dzięki wykorzystaniu czarnej listy adresów IP, z których wysyłany jest SPAM i przeprowadzane są ataki hakerskie. W przypadku wykrycia na liście adresu łączącego się hosta połączenie zostanie automatycznie odrzucone.
Sandbox
Rozwiązanie polega na analizie podejrzanych plików i kodów w wirtualnym systemie, który stanowi sztuczne, bezpieczne środowisko, stworzone specjalnie do testowania np. plików malware w celu weryfikacji, czy noszą znamiona niebezpiecznego kodu lub nie.
Szkolenia zwiększające świadomość pracowników
Jednym z najważniejszych sposobów ochrony poczty elektronicznej jest zwiększanie świadomości pracowników, np. poprzez organizowanie dla nich szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Ochrona poczty elektronicznej
W celu zapobiegania wyciekom danych i atakom hakerskim z użyciem poczty elektronicznej, warto korzystać z profesjonalnych rozwiązań. Należy do nich na przykład ochrona poczty od Netii. Przedsiębiorca może korzystać z dedykowanej platformy osadzonej w chmurze, która pozwala na aktywny monitoring poczty i filtrowanie niebezpiecznych wiadomości e-mail. Usługa jest świadczona w modelu subskrypcyjnym, co jest bardzo wygodne dla firm i obejmuje również zabezpieczenie przeciwko złośliwemu oprogramowaniu, antySPAM, sandbox i moduł DLP.
Warto wiedzieć, jakie potencjalnie zagrożenia mogą się pojawić i zadbać o odpowiednią ochronę poczty w swojej firmie.
Artykuł Partnera