reklama
Uzyskania licencji wymagają wówczas wszystkie znane formy korzystania z utworu, w tym:
- kopiowanie utworu przy zastosowaniu różnych technik zwielokrotniania w ramach przygotowywania materiałów marketingowych – w tym m.in. techniki cyfrowej,
- wprowadzanie do obrotu materiałów marketingowych zawierających utwory,
pozostałe formy rozpowszechniania materiałów marketingowych zawierających utwory, w tym ich publiczne wykonanie, - wystawienie, odtworzenie, nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnienie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w czasie i miejscu przez siebie wybranym – w tym udostępnianie materiałów w serwisach internetowych, za pomocą telefonii mobilnej i innych środków porozumiewania się na odległość.
Działania reklamowe skutkują słabszą więzią twórcy z utworem
Eksploatacja utworów w materiałach marketingowych powinna odbywać się także z poszanowaniem autorskich praw osobistych, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku utworów przeznaczonych do wykorzystania w celach promocyjno-reklamowych więź twórcy z utworem – podlegająca ochronie w ramach autorskich praw osobistych – jest w praktyce słabsza. W szczególności typowe dla tego rodzaju utworów jest ich anonimowe wykorzystywanie. Ze względów ostrożnościowych kwestia zasad eksploatacji utworu z tego punktu widzenia powinna być jednak przedmiotem stosownego uregulowania w umowie zawartej z twórcą.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie wyróżnia szczególnego typu utworów związanych działalnością marketingową – utworów marketingowych, reklamowych ani promocyjnych. Materiały przeznaczone do celów marketingowych są najczęściej niejednorodne i mogą obejmować różne kategorie utworów, w tym przede wszystkim utwory wyrażone słowem, plastyczne, fotograficzne, muzyczne, słownomuzyczne i audiowizualne.
Slogany nie są utworami
Nie inaczej jak w przypadku innych dóbr intelektualnych, ochronie prawnoautorskiej podlegają jedynie te materiały marketingowe i ich elementy, które stanowią rezultat działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Poza zakresem tej ochrony pozostają idee, koncepcje, pomysły marketingowe jako takie, gdyż monopol autorski obejmuje jedynie oryginalną formę wyrażenia, w jakiej dane koncepcje są wyrażone. Z tego względu najczęściej nie stanowią utworów slogany reklamowe, co nie wyklucza ich ochrony na podstawie innych aktów prawnych niż prawo autorskie, w szczególności na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Pages: 1 2
- achid
- Grzegorz Miłkowski