reklama
Infografika opublikowana na gplus.com pokazuje nie tylko stan obecny i prognozy na przyszłość, ale również drogę jaką poszczególne portale przebyły by dotrzeć do miejsca, w którym znajdują się obecnie. Zestawienie obejmuje nie tylko gigantów pokroju Facebooka, Skype czy Groupona, ale również takie serwisy jak Delicious (odkupiony niedawno od Yahoo przez założycieli YouTube) czy stworzoną przez Apple aplikację Color.
Powtarzanie po raz kolejny, że Facebook to prawdziwy gigant wśród mediów społecznościowych jest nic niewnoszącym truizmem, więc przytoczmy kilka liczb. Przychody firmy Zuckerberga wynoszą ok. 2 mld dolarów. Szacowana wartość spółki jest niemal 40-krotnie większa (75 mld). Zapowiadana przyszłoroczna oferta publiczna może ją wywindować do poziomu ok. 100 mld dolarów.
Bardzo dobrze wypada również Skype. Jedyny portal, który stara się dotrzymać Facebookowi kroku w liczbie zarejestrowanych użytkowników został niedawno kupiony przez Microsoft za sumę 8,5 mld dolarów. Przychody firmy to niecałych 10% tej kwoty (860 mln dol.).
LinkedIn, którego debiut giełdowy okazał się być prawdziwym hitem na Wall Street notuje wprawdzie niższe dochody niż Skype, ale szacowana wartość serwisu to już ok. 9 mld dol., więcej niż Skype’a.
Nie dziwi bardzo szybki rozwój Groupona, biorąc pod uwagę coraz większą popularność zakupów grupowych a także strategię biznesową władz serwisu. Firma planuje wejście na giełdę, a analitycy szacują, że kiedy to nastąpi wartość spółki może sięgnąć ok. 25 mld dolarów. Dochody firmy to ok. 760 milionów, ale z racji wielkich wydatków inwestycyjnych i wysokich kosztów operacyjnych Groupon notuje straty (w zeszłym roku było to ok. 413 mln dol.).
W zestawieniu nie mogło zabraknąć Twittera. Szacowana wartość portalu (7,7 mld) stawia go w pobliżu Skype’a i LindkedIn. Porównania zwłaszcza z tym drugim są bardzo na miejscu, gdyż w tempie pozyskiwania nowych użytkowników to właśnie te serwisy w ostatnich miesiącach przodowały stawce. Również wysokość przychodów Twittera (150 mln dolarów) jest stosunkowo podobna do tej osiąganej przez LinkedIn.
Poniżej prezentujemy infografikę dotyczącą rozwoju finansowego social mediów.