
reklama
Global Web Index wykorzystaÅ‚ ponad 70 tysiÄ™cy badaÅ„ skompletowanych w ciÄ…gu 2010 roku przez firmÄ™ doradczÄ… Trendstream. Jest to jedno z niewielu badaÅ„, w którym uwzglÄ™dniono również “socialmediowe” zachowania polskich internautów.
Powyższe zestawienie nie zaskakuje: Filipiny i Indonezja czÄ™sto sÄ… wskazywane jako rynki silnie nasycone przez media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe – po części za ten stan rzeczy odpowiada popularność Facebooka w obu krajach. OkoÅ‚o 15% penetracji rynku japoÅ„skiego przez sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe również szczególnie nie dziwi (tu z kolei Facebook jest bardzo maÅ‚o popularny, chociaż powoli siÄ™ to zmienia), natomiast zastanawiajÄ…ca jest w sumie niezbyt wysoka pozycja Stanów Zjednoczonych – kolebki gigantycznych portali spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, w której 90% użytkowników social media korzysta z Facebooka, a 30% z MySpace.
Trzy rodzaje zachowań social-użytkowników
Z kolei poniższa mapa przedstawia caÅ‚e “socialmediowe uniwersum”. Dla każdego z 22 prezentowanych rynków przedstawiono ogólnÄ… liczbÄ™ internautów aktywnych w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych oraz procentowy rozkÅ‚ad trzech segmentów, wydzielonych wedÅ‚ug rodzaju zachowaÅ„ użytkowników social media. Wyróżnione segmenty to:
- wysyłanie wiadomości i maili
- uczestnictwo w grupach (w tym ich tworzenie)
- dzielenie się treścią
Zebrane przez Global Web Index dane pokazują spore zróżnicowanie stylów korzystania z mediów społecznościowych w poszczególnych krajach. To ważne informacje dla marketingowców. Rynki ustabilizowane, takie jak USA i Wielka Brytania, wymagają zwrócenia większej uwagi na wiadomości, mniej na udostępnianie treści. Natomiast działania na rynkach rozwijających powinny raczej być skoncentrowane na treści i grupach – czego przykładem mogą być kraje azjatyckie.
Polak w sieci
W Polsce poszczególne segmenty ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ nastÄ™pujÄ…co: na ponad 12 milionów internautów korzystajÄ…cych z sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, aż 48% wysyÅ‚a wiadomoÅ›ci i maile, niewiele mniej (46%) udostÄ™pnia treÅ›ci, a tylko 26% udziela siÄ™ w grupach lub je tworzy. Podobne statystyki zauważyć można na rynkach ustabilizowanych, takich jak wspomniana wczeÅ›niej Wielka Brytania. To interesujÄ…ce spostrzeżenie, gdy porównać je z danymi dotyczÄ…cymi sporego nasycenia polskiego rynku przez portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe – zbliżamy siÄ™ do 60%. Może kiedyÅ› dogonimy Singapur?