X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Facebook przestaje konkurować z Grouponem

Facebook przestaje konkurować z Grouponem

Wydawało się, że wejście Facebooka na rynek socialshoppingu jest skazane na sukces. Setki milionów użytkowników, brak prowizji (w przeciwieństwie do Groupona), wsparcie usługi FB Places, darmowa promocja – to wszystko miało doprowadzić do „przeskoczenia” Groupona. Deals uruchomiono w kwietniu w kilku amerykańskich miastach, jednak kwestią czasu miało być kiedy będą dostępne w całym kraju i na innych kontynentach. Serwis z czasem zaczęto testować w innych miastach w USA, jak również w Kanadzie, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i Hiszpanii.

W oświadczeniu przesłanym do Reutersa i kilku innych serwisów, przedstawiciel Facebooka przyznał, że usługa zniknie z rynku. – Po czteromiesięcznych testach Deals, zdecydowaliśmy się wycofać usługę w ciągu najbliższych tygodni. Uważamy, że społecznościowe podejście do kierowania ludzi ku lokalnym przedsiębiorcom ma w sobie wielką siłę. Dlatego pozostajemy zaangażowani w budowanie narzędzi pomagających biznesom, poprzez takie usługi jak Ads, Facebook Pages czy Check-In Deals. Testy Deals wiele nas nauczyły i będziemy w dalszym ciągu badali jak najlepiej przysłużyć się lokalnym przedsiębiorcom – czytamy w oświadczeniu.

Przesyt na rynku?

Vinicius Vacanti z agregatora ofert serwisów grupowych Yipit.com przyznaje, że jest nieco „zaskoczony” decyzją Facebooka, która z całą pewnością jest „korzystna dla Groupona czy LivingSocial”. Jednocześnie, jego zdaniem ten krok nie oznacza, że rynek socialshoppingu przestaje być opłacalny. – To raczej dowód na to, że wielkie firmy z rynku medialnego i technologicznego nie mogą oczekiwać, że uruchomienie takiej usługi jest automatycznie skazane na sukces. Musi ona być odpowiednio zintegrowana z już istniejącymi produktami tych firm – twierdzi Vacanti.

Opinia Vacanti’ego niekoniecznie musi dobrze oddawać sytuację na rynku. Część komentatorów uważa, że to posunięcie to właśnie efekt tego, że rynek zakupów grupowych czeka zastój. Lider branży, Groupon, regularnie notuje straty, co oznacza, że tego rodzaju biznes nie jest wcale tak opłacalny jak mogłoby się to wydawać.

Jak zostało to zaznaczone w przytoczonym oświadczeniu, w dalszym ciągu dostępna będzie usługa Check-In Deals, czyli facebookowa odpowiedź na Foursquare, początkowo nosząca nazwę Deals. Po rozbudowaniu usługi o oferty grupowe, została wyodrębniona jako część FB Deals pod obecną nazwą. Dzięki niej użytkownicy logując się w określonych miejscach mogą dowiedzieć się czy dany lokal posiada w ofercie jakiekolwiek promocje.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail