reklama
Wyniki badania opublikował serwis Search Engine Land. Przeprowadzający ankietę zadali respondentom kilka pytań dotyczących ich przyzwyczajeń konsumenckich, sposobu wyszukiwania produktów czy też samych firm.
W porównaniu do 2010 roku, rośnie liczby tych, którzy w celu znalezienia lokalnych biznesów surfują w Internecie. Wzrosła również częstotliwość tych poszukiwań. Jest to szczególnie widoczne w przypadku grupy, która odwiedza w tym celu Sieć każdego tygodnia.
Nieznacznie wzrosła również liczba osób, które przed podejmowaniem decyzji o kupnie produktu przeglądają opinie i recenzje opublikowane w Internecie. Regularnie robi to już 27% respondentów (poprzednio – 22%). Liczba tych, którzy dokonują takiego przeglądu okazjonalnie nie zmieniła się (49%).
Recenzje w Internecie mają dosyć spory wpływ na podejmowanie decyzji o wyborze produktów lub usług konkretnej firmy. Ponad połowa respondentów utrzymuje, że te pozytywne opinie sprawiają, że rośnie ich skłonność do wybrania przedsiębiorstwa, którego dotyczą.
Jeszcze większa jest liczba tych, którzy, mniej lub bardziej, ufają recenzjom znalezionym w Sieci. Taką deklarację złożyło aż 72% ankietowanych. Wśród nich można wyróżnić 3 grupy: część konsumentów deklaruje, że są skłonni zawierzyć opiniom gdy znajdą ich co najmniej kilka, inni utrzymują, że to kwestia wiary w autentyczność recenzji, a członkowie trzeciej grupy przyznają, że zaufanie zależne jest od marki, której produktów lub usług recenzje dotyczą.
Ankietowanym zadano również pytanie o ilość recenzji, po zapoznaniu z którymi są skłonni zaufać danej firmie. 67% z nich deklaruje że wystarczy im od 2 do 10 recenzji. To nieznaczny wzrost w stosunku do 2010 roku (58%). W tej grupie, najwięcej konsumentów poprzestaje na zapoznaniu się z 2-3 opiniami (25%). Z kolei coraz mniej ankietowanych potrzebuje ponad 20 recenzji, by wyrobić sobie własne zdanie na temat danego przedsiębiorstwa.
Badanie przeprowadzono wśród 2 862 respondentów w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Powyższe dane obejmują pierwszą część ankiety, wyniki 2. i 3. części mają ukazać się na przełomie kwietnia i maja.
- Dawid Urbanczyk
- Alina Maria