X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy dziecko powinno być częścią społeczności internetowej?

Czy dziecko powinno być częścią społeczności internetowej?

reklama


Zagrożenia

Zapewnienie bezpieczeństwa własnym dzieciom jest naturalnym dążeniem rodziców. Internet daje iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa poprzez fałszywą anonimowość. W mediach społecznościowych uzyskanie danych szczególnie wrażliwych jest bardzo proste. Jedna z dość znanych kampanii „Dziecko w sieci” (Fundacja Dzieci Niczyje, 2004 r.) bezpośrednio odnosi się do rozważnego nawiązywania znajomości: „Cześć jestem Wojtek, też mam 12 lat i chętnie cię poznam” – pisze dorosły mężczyzna, na którego widok drży prawdopodobnie każda matka.

Wizerunek mężczyzny może budzić obawy i być impulsem dla rodziców, by sprawdzić co ich dziecko robi w sieci, jednak badania Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej nie pozostawiają złudzeń: największe ryzyko dla dzieci stanowią ich rówieśnicy. Cyber-mobbing i cyber-bullying może odbywać się anonimowo poprzez szerzenie plotek, kompromitujących informacji albo pogróżek wymierzonych w daną osobę. Takie działania mogą doprowadzić do naprawdę poważnych sytuacji, a prześladowane dzieci mogą doznać uszczerbku psychofizycznego (depresja, alienacja, fobie społeczne). W skrajnych przypadkach notuje się nawet próby samobójcze. Raz zamieszczona informacja, plotka czy opinia jest praktycznie niemożliwa do usunięcia z sieci.

Bezpieczna strona internetu?

Czy w ogóle istnieją bezpieczne strony społecznościowe dla dzieci? W polskim Internecie społeczności są, ale dla rodziców małych dzieci, a strony z grami dla najmłodszych trudno zaliczyć do serwisów społecznościowych. Dla dzieci dostępne są pojedyncze inicjatywy związane z grami, jak ciufcia.pl, czy edukacją ekologiczną przez zabawę, jak przyjaciel-foki.pl. Nie ma portalu dziecięcego, przypominającego NK czy Facebooka. Natomiast o wiele szerszą ofertę można znaleźć w wersji angielskojęzycznej. Jest kilka serwisów, które są stricte pomyślane o dzieciach, gdzie rodzic może dyskretnie obserwować poczynania swojej pociechy. ScuttlePad, WhatsWhat.me, Everloop, Yoursphere, GiantHello czy PixyKids – to kilka największych serwisów społecznościowych, których grupą docelową są wyłącznie dzieci.

Zabezpieczenia tych serwisów są kilkupoziomowe. Po pierwsze – najczęściej nie ma na nich reklam, kierujących na zewnętrzne strony. Po drugie rodzice mogą dyskretnie nadzorować, co ich dzieci robią w serwisie, najczęściej z poziomu własnego profilu na Facebooku lub Twitterze. Wreszcie po trzecie – w większości z nich wpisy są moderowane, a system logowania utrudnia dostęp niepowołanym osobom.

Do społeczności mogą dołączyć już 6-7-latki (ScuttlePad, WhatsWhat.me, giantHello), górna granica to nawet 18 lat w przypadku Yoursphere. Jednak najczęściej serwisy są kierowane do dzieci maksymalnie 13-15 letnich, z prostej przyczyny – Facebook jest oficjalnie dostępny dla osób od 13 roku życia. Treści we wszystkich serwisach są poddawane pod monitoring administratorów i kontrolę rodzicielską, a nawet wewnątrzspołeczną – przez same dzieci (WhatsWahat.me). Zdjęcia są przeglądane ręcznie, a aktualizacje statusu i komentarze są tworzone tylko przez wstępnie zatwierdzone listy słów. Rodzice najczęściej muszą zatwierdzić konto dziecka, ich wpisy (w tym zdjęcia i filmy) i grono znajomych (ScuttlePad, Everloop). Również logowanie jest poddawane kontroli; ciekawe rozwiązanie wprowadził serwis WtahsWhat.me: poprzez kamerę internetową oraz oprogramowanie MeKey, komunikacja możliwa jest tylko z osobami o rok starszymi lub młodszymi, w innym przypadku konieczna jest zgoda rodzica. Rodzice mogą otrzymywać informacje na swoim facebookowym profilu, a nawet powiadomienia e-mail i sms. Warto zaznaczyć, że im portal kierowany do starszego odbiorcy, tym mniejsza kontrola i więcej bardziej komercyjnych usług (jak gry z reklamami).

Pages: 1 2 3

  • Kontakt

    W Polsce zdecydowanie brakuje portali spolecznosciowych dla dzieci. Aktualnie portale muszą się przystosowywac do młodych odbiorców dodając gry i “smieszne” aplikacje na czym tracą starsi użytkownicy.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail