X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Zmiany w polityce prywatności na Facebooku poddane głosowaniu

Zmiany w polityce prywatności na Facebooku poddane głosowaniu

reklama


Zacznijmy od początku. W październiku ubiegłego roku austriacki student prawa Max Schrems odkrył, że Facebook przechowuje masę informacji na temat użytkowników, stwarzając coś na wzór „profili cieni”. Schrems postanowił nadać sprawie odpowiedni rozgłos i wraz z grupą znajomych złożył skargę do irlandzkiego inspektora ds. danych osobowych. Zdaniem skarżących polityka prywatności Facebooka narusza tak regulacje irlandzkie (którym Facebook podlega na mocy tego, że w Dublinie znajduje się europejski oddział spółki), jak i unijne. Aktywiści uruchomiłli również inicjatywę pod nazwą Europa kontra Facebook.

Polityka prywatności zgodna z prawem, ale…

Organ wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem było zbadanie legalności rozwiązań dotyczących prywatności użytkowników stosowanych przez Facebooka. Z końcem roku opublikowano raport z kontroli, z którego wynikało, że regulamin serwisu odnoszący się do danych osobowych jest zgodny z prawem irlandzkim i unijnym. Jednocześnie, irlandzki organ wystosował kilka zaleceń, które miały ulepszyć rozwiązania stosowane do tej pory przez Facebooka.

Na początku maja na fan page Facebook Site Governance poinformowano o propozycji wprowadzenia zmian w polityce prywatności. Schrems nie kazał długo czekać na swoją reakcję. Zmobilizował aż 42 tysiące facebookowiczów do zamieszczania komentarzy na stronie (najczęściej o treści „Sprzeciwiam się zmianom i domagań się poddania ich pod głosowanie na www.our-policy.org“), a że wymagany do przeprowadzenia głosowania próg wynosił 7 tysięcy, to w efekcie Schrems z łatwością dopiął swego.

Schrems: zmiany są, ale nie takie jak chcemy

Zastanawiające, że Schrems teoretycznie sprzeciwia się zmianom, których jeszcze kilka miesięcy temu sam się domagał. Jak jednak wyjaśnia, chodzi mu m.in. o dalej idące ograniczenia w wykorzystywaniu danych użytkowników dla celów reklamowych, jak również stosowanie rozwiązań typu „opt-in” miast „opt-out” gdy chodzi o kwestie dotyczące danych osobowych i prywatności. Pełna lista żądań Schremsa i pozostałych skarżących tutaj.

Głosowanie rozpoczęło się 1 czerwca i zakończy się 8 czerwca o godzinie 9 czasu pacyficznego, czyli o 18 czasu polskiego. Aby było wiążące, swoje stanowisko musi wyrazić 30% użytkowników. Biorąc pod uwagę, że w chwili obecnej jest ich około 900 milionów, to łatwo policzyć, że musiałoby zagłosować prawie 300 milionów facebookowiczów. Jak można przeczytać we wpisie opublikowanym w dniu wczorajszym na stronie Europa kontra Facebook, do 4 czerwca swoje głosy oddało zaledwie 56,6 tys. użytkowników (innymi słowy 0.006288% wszystkich użytkowników). Zdaniem Schremsa i pozostałych, to dowód na zaniedbania Facebooka w kwestii należytego poinformowania użytkowników o samym fakcie głosowania. Poza tym, głosowanie ogranicza się do wyboru między „starą” a „nową” polityką prywatności. W chwili obecnej oddano już nieco ponad 120 tysięcy głosów, z czego zdecydowana większość użytkowników opowiedziała się za dotychczasową polityką.

Drugie i … ostatnie głosowanie?

Co ciekawe, to zaledwie drugie głosowanie na Facebooku w historii. Poprzednie odbywało się w 2009 roku, kiedy serwis posiadał „zaledwie” 200 mln użytkowników. Dlatego obecne progi mogą wydawać się niedostosowane do ponad 4-krotnie większej liczby użytkowników.

Erin Egan, dyrektor ds. prywatności Facebooka już zasugerowała podniesienie progu liczby komentarzy wymaganych do tego, by przeprowadzenie głosowania stało się obowiązkowe, albo nawet wykreślenie z regulaminu całej procedury.

Głosować można tutaj. Pod tym adresem można znaleźć również dokładne informacje dotyczące proponowanych zmian. Najważniejsze z nich obejmują:

  • Wykorzystywanie danych osobowych dla celów reklamowych, a zwłaszcza możliwości wyświetlania reklam użytkownikom poza Facebookiem
  • Wykorzystywanie cookies dla usprawnienia działania Facebooka
  • Długość okresu w jakim Facebook może przechowywać dane dotyczące użytkowników.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail