X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Zmiany w polityce prywatności na Facebooku poddane głosowaniu

Zmiany w polityce prywatności na Facebooku poddane głosowaniu

reklama


Zacznijmy od początku. W październiku ubiegłego roku austriacki student prawa Max Schrems odkrył, że Facebook przechowuje masę informacji na temat użytkowników, stwarzając coś na wzór „profili cieni”. Schrems postanowił nadać sprawie odpowiedni rozgłos i wraz z grupą znajomych złożył skargę do irlandzkiego inspektora ds. danych osobowych. Zdaniem skarżących polityka prywatności Facebooka narusza tak regulacje irlandzkie (którym Facebook podlega na mocy tego, że w Dublinie znajduje się europejski oddział spółki), jak i unijne. Aktywiści uruchomiłli również inicjatywę pod nazwą Europa kontra Facebook.

Polityka prywatności zgodna z prawem, ale…

Organ wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem było zbadanie legalności rozwiązań dotyczących prywatności użytkowników stosowanych przez Facebooka. Z końcem roku opublikowano raport z kontroli, z którego wynikało, że regulamin serwisu odnoszący się do danych osobowych jest zgodny z prawem irlandzkim i unijnym. Jednocześnie, irlandzki organ wystosował kilka zaleceń, które miały ulepszyć rozwiązania stosowane do tej pory przez Facebooka.

Na początku maja na fan page Facebook Site Governance poinformowano o propozycji wprowadzenia zmian w polityce prywatności. Schrems nie kazał długo czekać na swoją reakcję. Zmobilizował aż 42 tysiące facebookowiczów do zamieszczania komentarzy na stronie (najczęściej o treści „Sprzeciwiam się zmianom i domagań się poddania ich pod głosowanie na www.our-policy.org“), a że wymagany do przeprowadzenia głosowania próg wynosił 7 tysięcy, to w efekcie Schrems z łatwością dopiął swego.

Schrems: zmiany są, ale nie takie jak chcemy

Zastanawiające, że Schrems teoretycznie sprzeciwia się zmianom, których jeszcze kilka miesięcy temu sam się domagał. Jak jednak wyjaśnia, chodzi mu m.in. o dalej idące ograniczenia w wykorzystywaniu danych użytkowników dla celów reklamowych, jak również stosowanie rozwiązań typu „opt-in” miast „opt-out” gdy chodzi o kwestie dotyczące danych osobowych i prywatności. Pełna lista żądań Schremsa i pozostałych skarżących tutaj.

Głosowanie rozpoczęło się 1 czerwca i zakończy się 8 czerwca o godzinie 9 czasu pacyficznego, czyli o 18 czasu polskiego. Aby było wiążące, swoje stanowisko musi wyrazić 30% użytkowników. Biorąc pod uwagę, że w chwili obecnej jest ich około 900 milionów, to łatwo policzyć, że musiałoby zagłosować prawie 300 milionów facebookowiczów. Jak można przeczytać we wpisie opublikowanym w dniu wczorajszym na stronie Europa kontra Facebook, do 4 czerwca swoje głosy oddało zaledwie 56,6 tys. użytkowników (innymi słowy 0.006288% wszystkich użytkowników). Zdaniem Schremsa i pozostałych, to dowód na zaniedbania Facebooka w kwestii należytego poinformowania użytkowników o samym fakcie głosowania. Poza tym, głosowanie ogranicza się do wyboru między „starą” a „nową” polityką prywatności. W chwili obecnej oddano już nieco ponad 120 tysięcy głosów, z czego zdecydowana większość użytkowników opowiedziała się za dotychczasową polityką.

Drugie i … ostatnie głosowanie?

Co ciekawe, to zaledwie drugie głosowanie na Facebooku w historii. Poprzednie odbywało się w 2009 roku, kiedy serwis posiadał „zaledwie” 200 mln użytkowników. Dlatego obecne progi mogą wydawać się niedostosowane do ponad 4-krotnie większej liczby użytkowników.

Erin Egan, dyrektor ds. prywatności Facebooka już zasugerowała podniesienie progu liczby komentarzy wymaganych do tego, by przeprowadzenie głosowania stało się obowiązkowe, albo nawet wykreślenie z regulaminu całej procedury.

Głosować można tutaj. Pod tym adresem można znaleźć również dokładne informacje dotyczące proponowanych zmian. Najważniejsze z nich obejmują:

  • Wykorzystywanie danych osobowych dla celów reklamowych, a zwłaszcza możliwości wyświetlania reklam użytkownikom poza Facebookiem
  • Wykorzystywanie cookies dla usprawnienia działania Facebooka
  • Długość okresu w jakim Facebook może przechowywać dane dotyczące użytkowników.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail