reklama
Analitycy na Wall Street prognozowali, że przychody LinkedIn w drugim kwartale 2012 roku sięgną poziomu ok. 216 mln USD. Okazało się, że spółka wygenerowała 228 mln dolarów przychodu, co oznacza wzrost aż o 89% w stosunku do analogicznego okresu w 2011 roku! Z kolei zysk netto wyniósł 2,8 mln dolarów (według danych umieszczonych w sprawozdaniu sporządzonym z uwzględnieniem amerykańskich zasad rachunkowości – GAAP), co przełożyło się na zysk netto w wysokości 3 centów na akcję (earnings per share). To też więcej niż wynikałoby z prognoz ekonomistów, którzy zakładali zysk 1 centa na akcję. Dane uzyskane bez uwzględniania zasad rachunkowości (Non-GAAP) wykazują wyższy zysk – 18 milionów, co daje 16 centów na jedną akcję.
W przeciwieństwie do wielu innych serwisów społecznościowych, reklamy nie stanowią w przypadku LinkedIn głównego źródła przychodów. Stanowią one tylko 28% całości (63 miliony), znacznie ustępując płatnym usługom dla rekruterów (121 mln USD). Warto też zaznaczyć, że większa część przychodów (65%) pochodzi z rynku amerykańskiego.
Władze spółki prognozują, że w III kwartale przychody zamkną się w przedziale 235-240 mld USD, przy czym dolna granica jest zgodna z szacunkami analityków. Z kolei w całym 2012 roku spółka zdaniem jej władz powinna wygenerować od 915 do 925 mld dolarów przychodu. Prognozy analityków są nieco ostrożniejsze i mówią o 907 milionach.
Podobnie jak Facebook, wraz z opublikowaniem sprawozdania finansowego ujawniono aktualną liczbę użytkowników. Obecnie wynosi ona 174 miliony, co daje wzrost o 13 milionów w stosunku do I kwartału 2012 roku i 58 milionów gdy zestawić te dane z analogicznym okresem zeszłego roku.
Reakcja inwestorów na sprawozdanie finansowe była bardzo pozytywna, bo cena akcji poszła w górę. To zresztą potwierdzenie dobrej kondycji LinkedIn. Spółka od czasu debiutu giełdowego cieszy się uznaniem wśród inwestorów, a cena rynkowa akcji stale utrzymuje się na znacznie wyższym poziomie niż ich cena emisyjna (45 USD). Po opublikowaniu sprawozdania w zeszły czwartek (2 sierpnia) cena akcji wzrosła do 106 dolarów, a na zakończenie wczorajszej sesji za jedną akcję LinkedIn płacono już ponad 111 dolarów. Tym samym wartość rynkowa spółki w chwili obecnej przekracza 11 miliardów dolarów. Rekord LinkedIn to 120,63 USD za akcję.
A tak wypada porównanie przychodów i tempa ich wzrostu jakie generowały na przestrzeni ostatnich kilku kwartałów LinkedIn i Facebook.