X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook rozszerza strefę wpływów

Facebook rozszerza strefę wpływów

reklama


Na blogu Vincos opublikowano kolejną odsłonę społecznościowej mapy świata (World Map of Social Networks). Analizie poddano aż 137 państw świata.

Na najnowszej mapie, obejmującej dane na koniec grudnia, da się zauważyć jeszcze więcej błękitu w stosunku do poprzedniej, którą opublikowano w lipcu. Dla wszystkich jest jasne co to oznacza – Facebook osiągnął pozycję lidera rynku społecznościowego w kilku kolejnych krajach. Tym razem są to Armenia, Kirgistan, Łotwa oraz Kazachstan. Wprawdzie żadne z wymienionych państw nie jest zbyt dużym rynkiem (Polska ma większą liczbę ludności od każdego z nich), ale to z pewnością jasny sygnał, że konkurencyjność Facebooka nie maleje, a wręcz przeciwnie. Tym samym Facebook jest liderem rynku w aż 127 spośród 137 poddanych analizie państw. Ciężko w jakikolwiek sposób podważać to osiągnięcie.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

„Zdobycie” Kirgistanu i Kazachstanu dobrze wpisuje się w inny trend – rosnącą popularność portalu na kontynencie azjatyckim. Jego mieszkańcy stanowią już najliczniejszą grupę wśród facebookowiczów (278 mln), wyprzedzając pod tym względem użytkowników zamieszkujących Europę (251 mln) oraz Amerykę Północną (243 mln). Mniej liczni są przedstawiciele Ameryki Południowej (142 mln), Afryki (52 mln) oraz, co zrozumiałe, Australii i Oceanii (15 mln).

Nie wszędzie jest tak niebiesko

Wciąż niezdobytym obszarem pozostają Chiny, gdzie dostęp do Facebooka jest zablokowany, a rola krajowego lidera przypada serwisowi Qzone. Podobnie jest w przypadku Rosji i większości krajów postsowieckich, gdzie największą popularnością cieszy się portal VKontaktie, a także w przypadku Iranu, gdzie internauci korzystają przede wszystkim z Cloob.

Droga na szczyt

Historię ekspansji Facebooka można świetnie porównać porównując ze sobą identyczne mapy publikowane w poprzednich latach. Jednocześnie to doskonały obraz tego jak sukcesywnie kurczyła się liczba portali społecznościowych, które są liderami chociaż jednego rynku krajowego.

W czerwcu 2009 roku, przy okazji pierwszej edycji mapy Facebook był już wprawdzie liderem rynku w większości spośród wysoko rozwiniętych państw, jak USA, Kanada, kraje Europy Zachodniej czy Australia, ale jednocześnie wciąż musiał uznać wyższość konkurentów w takich krajach, jak chociażby Arabia Saudyjska, Brazylia, Czechy, Holandia, Indie, Japonia, Kamerun, Korea Południowa, Libia, Meksyk, Peru, Portugalia, Polska, Rumunia, Węgry czy wreszcie kraje nadbałtyckie.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

W kolejnym zestawieniu, obejmującym grudzień 2009 r. do listy państw, gdzie Facebook stał się najpopularniejszym portalem społecznościowym dołączyły między innymi Meksyk i Indie. W pierwszym z tych krajów portal zdetronizował Hi5, w drugim – będącego własnością Google Orkuta. Ten scenariusz powtórzył się później, odpowiednio, w Peru (Hi5) i Brazylii (Orkut). Poza wymienionymi, Facebook zdobył pozycję lidera w Arabii Saudyjskiej, Czechach, Kamerunie, Korei Płd. oraz Libii.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

Czerwiec 2010 r. to detronizacja dotychczasowych liderów rynku w takich krajach jak Estonia, Łotwa, Peru, Portugalia, Rumunia.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

Teraz Polska… czy aby na pewno?

Następne sześć miesięcy oznaczało podbicie przez Facebooka kolejnych rynków – Mongolię i Węgry. Jednak z naszego punktu widzenia bez wątpienia najważniejsza zmiana nastąpiła na naszym rynku portali społecznościowych – Facebook zdetronizował serwis NK.pl (dawna Nasza-Klasa). Tak przynajmniej wynika z map, bowiem jeśli przyjąć za wiążące dane Megapanelu, stało się to niemal rok później, we wrześniu 2011 r.

Skąd taka rozbieżność? Być może chodzi o kryterium wyróżnienia użytkowników. Wyniki Megapanelu, jak wyżej zaznaczono, obejmują wszystkich użytkowników, nawet tych, którzy nie mają zarejestrowanego konta, ale chociażby odwiedzili stronę (rozważając na przykład czy nie stworzyć własnego profilu). Z kolei serwis Socialbakers podaje liczbę zarejestrowanych użytkowników, toteż cały czas jest ona o kilka milionów niższa niż ta podawana w comiesięcznych wynikach Megapanelu. W maju 2011 r. dane Socialbakers mówiły o 6 milionach użytkowników w Polsce, podczas gdy dane Megapanelu obejmujące czerwiec wskazywały na 11,5 mln. Niewykluczone zatem, że pod względem liczby zarejestrowanych użytkowników Facebook wyprzedził NK.pl wcześniej niż w 2011 r.

W świetle najnowszych wyników badania przeprowadzanego co miesiąc przez PBI i Gemius (stan na październik 2012), liczba użytkowników Facebooka w Polsce przekracza nieznacznie 13 mln, podczas gdy Socialbakers podaje liczbę niespełna 10 milionów. Dla porównania dodajmy, że wg danych z ostatniego Megapanelu stan posiadania NK.pl to już “tylko” niespełna 9 milionów użytkowników.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

Okres między grudniem 2010, a czerwcem 2011 roku przyniósł ciekawą, zwłaszcza z dzisiejszej perspektywy, zmianę, bowiem Facebook wskoczył na pozycję lidera w Iranie, której jak wiemy nie zdołał długo utrzymać. Swój zasięg zwiększyły również rosyjskie Odnoklassniki, detronizując w Kazachstanie serwis V Kontakte.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

W okresie do grudnia 2011 r. bez wątpienia najważniejsza zmiana zaszła w Brazylii, gdzie, jak już wspomnieliśmy wyżej, Orkut ustąpił miejsca Facebookowi. To wszakże nie jedyna ważna zmiana warty, bowiem Facebook wspiął się na szczyt rankingu popularności wśród internautów z Japonii i Holandii.

fot.: Vincenzo Cosenza/Vincos.it/CC-BY-NC

Następnych kilka miesięcy przyniosło dosyć niespodziewaną zmianę – miast zdobywać rynki, Facebook utracił jeden z nich. Stało się tak w Iranie. Królem “polowania” zostały więc Odnoklassniki, które po raz kolejny zdetronizowały V Kontakte, tym razem na Białorusi i Ukrainie.

Jeśli porównamy ze sobą dwa ostatnie zestawienia, bardzo łatwo zauważymy, że Odnoklassniki krótko cieszyły się z ostatnich “zdobyczy”. Armenia, Białoruś, Ukraina, Kazachstan i Kirgistan – w tych państwach pozycję lidera zdobyli konkurenci. Facebook zagarnął dla siebie rynki armeński oraz kirgiski, a białoruski, ukraiński i kazachski przypadły na powrót portalowi V Kontakte. Tak więc w chwili obecnej Odnoklassniki pozostają najpopularniejszym serwisem społecznościowym już tylko w Mołdawii.

Facebook, jak już wspominaliśmy, zapewnił sobie pozycję lidera również w Wietnamie i na Łotwie, ale jednocześnie utracił pozycję lidera na cennym rynku południowokoreańskim.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail