X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Pierwsze badanie kompetencji „dzieci sieci”. Zobacz, jak technologia zmienia najmłodszych

Pierwsze badanie kompetencji „dzieci sieci”. Zobacz, jak technologia zmienia najmłodszych

Działający w Gdańsku Instytut Kultury Miejskiej opublikował bardzo obszerny raport „Dzieci Sieci. Kompetencje komunikacyjne najmłodszych”. Projekt realizowany był w okresie 1 lipca-13 grudnia 2012, a całe przedsięwzięcie wsparł finansowo Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Co potrafią najmłodsi w internecie?

Twórcy podkreślają, że chcieli podejść do tematu w sposób odmienny niż większość piszących o tzw. cyfrowym pokoleniu. Skupili się więc na kwestii umiejętności jakie wykształciły na przestrzeni lat najmłodsi użytkownicy Internetu. Próbę badawczą stanowiły dzieci w wieku 9-13 lat, a więc te uczęszczające do szkół podstawowych. Jednocześnie, projekt ma być impulsem do dalszych badań tej materii i np. formułowania hierarchii internetowych kompetencji pod kątem ich ważności. Autorzy badania wykorzystywali różne metody badawcze, w tym m.in. wywiady skategoryzowane, obserwację w terenie, netnografię oraz analizy dokumentów.

Wyróżniono kilkanaście standardów badania, a każdemu z nich przyporządkowano zadania jakie postanowiono przed dziećmi w trakcie wywiadów skategoryzowanych (część zadań odnosiła się do kilku standardów jednocześnie). Sprawdzano między innymi kompetencje w dziedzinie sprawnego i skutecznego wyszukiwania informacji. Okazało się, że dzieci nie zawsze potrafią odnaleźć informacje w Sieci, a jeśli już znajdują, to nie zawsze potrafią z nich właściwie korzystać. Zadanie odnalezienia i podania informacji o reżyserze i scenarzyście filmu „Shrek”, jakie postawiono przed dziećmi na jednym z wywiadów, zrealizowało poprawnie 19 z 30 przepytywanych dzieci.

Dzieci często nie są świadome zagrożeń jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu dla ich prywatności. Dla połowy przepytanych na wywiadzie dzieci umieszczenie w nicku swojego imienia i nazwiska nie stanowi problemu, a zdecydowana większość nie wiedziała co to pliki cookies. Z drugiej strony, potrzeba ustawiania silnych haseł była dostrzegana przez większość ankietowanych.

Co drugie dziecko codziennie korzysta z portali społecznościowych

Uczestnictwo dzieci w społecznościach internetowych to kolejna kwestia, której przyjrzeli się autorzy badania. Analizie poddano kilka serwisów, w tym NK.pl i Facebooka. W przypadku pierwszego z nich okazało się, że dzieci zakładając na nim swój profil korzystają z reguły z domyślnych ustawień prywatności, nie dokonując w nich żadnych zmian. Jednocześnie, ogólnie rzecz biorąc portal jest mało angażujący dla najmłodszych użytkowników. Rzadko korzystają oni z funkcji Śledzika, a jeśli już, to z reguły zamieszczają w nim tzw. „łańcuszki”. Jeśli chodzi o Facebooka, dzieci nie wykazują na nim tak dużego zaangażowania jak ich starsi koledzy. Z reguły ich aktywność ogranicza się do „lajkowania”, odpowiadania na łańcuszki pytań, czasem również do oznaczania znajomych na zdjęciach. Rzadko natomiast decydują się na dyskusje w serwisie.

Ogólnie rzecz ujmując, codzienne odwiedzanie portali społecznościowych deklarowało 55% ankietowanych dzieci. Nieco mniejszą popularności cieszą się fora internetowe – 40%. Z kolei po 15% respondentów nie wiedziało co to serwis społecznościowy i co to forum internetowe.

O wyrażenie opinii na temat korzystania przez dzieci z Internetu poproszono również opiekunów. Okazało się, że sporo z nich jest zdania, że ich dziecko spędza zbyt dużo czasu w Internecie, przez co ma mniej czasu na inne rzeczy, jak np. odrabianie zadań domowych lub czytanie. Większość opiekunów stwierdziła, że korzystanie z programów blokujących niektóre strony to dobry sposób na kontrolowanie tego co dzieci mogą zobaczyć w Sieci, a jeszcze większa ich część stwierdziła, że miałaby obiekcje wiedząc, że ich dziecko rozmawia w Internecie z nieznajomymi.

Niezbędna jest edukacja internetowa

Autorzy raportu w podsumowaniu formułują kilka postulatów. Ich zdaniem kompetencje dzieci w Internecie wymagają doskonalenia, do czego powinien przyczynić się system edukacji. Takie działania powinny być nakierowane na wykształcenie u dzieci umiejętności krytycznej analizy informacji znajdujących się w Sieci, świadomości zagrożeń prywatności jakie niesie ze sobą Internet, jak również bardziej aktywnych form uczestnictwa w społecznościach internetowych aniżeli przesyłanie łańcuszków czy odpowiadanie na formularze pytań na Facebooku. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem autorów raportu teza mówiąca o tym, że obecne pokolenia najmłodszych nabywają wysokie kompetencje w zakresie korzystania z Sieci już od najmłodszych lat może jawić się jako przesadzona.

Pełną treść raportu można znaleźć na stronie dzieci-sieci.pl.

  • Paweł Aleksandruk

    Zaraz, zaraz, a co w ogóle dzieci w wieku 9-13 lat robią na portalach społecznościowych? Jak zakładają tam konta, skoro są restrykcje wiekowe i jest to niezgodne z regulaminem tychże portali, z tego przynajmniej co mi wiadomo na ten temat.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail