reklama
Opublikowany przez Polskie Badania Internetu raport „Blogerzy w Polsce 2013” ma być wartościową wskazówką dla wszystkich, którzy rozważają współpracę z blogerami na polu marketingowym. Dane zawarte w publikacji z pewnością zainteresują też samych blogerów, bowiem pokazują jak wygląda rozkład sił na tym „rynku”.
Blogosfera rośnie w siłę
Jak pokazują wyniki przeprowadzonych na potrzeby raportu badań, popularność samej blogosfery wśród internautów jest coraz wyższa. Czytanie blogów przynajmniej raz w miesiącu deklaruje już połowa z nich, a ponad dwie trzecie miało już styczność z blogami.
Opracowanie przynosi szereg rankingów dotyczących przedstawicieli blogosfery – od popularności, poprzez wizerunek, a na opiniotwórczości kończąc. Całość wzbogacono o wypowiedzi przedstawicieli marek współpracujących z blogerami, pracowników agencji marketingowych czy wreszcie samych blogerów.
Opiniotwórczość to cenny atut blogera
Szczególnie interesujące mogą okazać się rankingi rozpoznawalności blogerów, gdzie dominują raczej celebryci w rodzaju Martyny Wojciechowskiej czy Anny Muchy, aniżeli ci, którzy dotychczas uchodzili za śmietankę blogosfery. Jak podkreślił w raporcie Paweł Tkaczyk, może to oznaczać, że markę blogera tworzą nie treści, jakie można znaleźć na jego blogu, a sama rozpoznawalność.
Wyniki badań autorów raportu rysują obraz blogera jako osoby o pozytywnym wizerunku – lubianej, inspirującej, przyjaznej. Jednocześnie, spora grupa internautów postrzega ich jako postaci opiniotwórcze i wpływowe. Co trzeci czytelnik blogów przyznaje, że zdarzyło mu się podjąć decyzję o kupnie danego produktu po rekomendacji któregoś z blogerów. Jeszcze więcej respondentów wskazało, że zrezygnowali z pomysłu kupna produktu czy usługi pod wpływem negatywnej oceny przeczytanej na blogu.
Przestrzeń reklamowa i źródło informacji
– Blogosfera ma większy zasięg niż „Polityka”, „Newsweek”, „W sieci”, „Do rzeczy” i „Wprost” razem [wzięte – przyp. red.]. Zagląda do niej więcej osób niż do TVN24, Polsat News i TVP info, czyli media uznawane za wiarygodne – przekonuje Andrzej Garapich, Prezes Zarządu PBI – Mimo to, blogosfera pozostaje na uboczu zainteresowań marketerów, reklamodawców, a także badaczy. Dopiero kilka lat temu blogerów uznano za pełnoprawnych uczestników branży internetowej i potraktowano blogosferę jako wiarygodną przestrzeń reklamową. Stając się elementem przemysłu marketingowo-reklamowego, należało ją najpierw zmierzyć i policzyć – ilu Polaków kreuje blogosferę, ile osób czyta blogi i ilu z nich uznaje znajdujące się tam treści za wiarygodne. Podstawowa i rzetelna informacja o blogosferze to minimum wiedzy niezbędnej reklamodawcom, zanim zdecydują się wydać choć ułamek kwoty na działania marketingowe na blogach.
– Bardzo się cieszę z tego badania. Blogerzy i blogi stanowią istotny element internetowego ekosystemu informacji. W sytuacji gdy duże koncerny wprowadzają daleko idące oszczędności na treści redakcyjne, to właśnie blogi spontanicznie wypełniają nisze po tradycyjnym dziennikarstwie i publicystyce. Przyciągają czytelników i wpływają na ich opinię – dodaje Tomasz Kolanowski, Analitics and Insight Director CEE w MEC.
Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskim panelu badawczym ARIADNA w lutym 2013 r.
Pełen raport do pobrania tutaj.