reklama
Firma Simply Measured, specjalizująca się w badaniach dotyczących korzystania z serwisów społecznościowych, sprawdziła jaką popularnością wśród najpopularniejszych marek cieszy się Instragam. To już kolejne tego typu badanie, wyniki poprzedniego opisywaliśmy na naszych łamach w lutym. Próbę badawczą stanowiły czołowe marki z rankingu Top 100 Interbrand, co jest już tradycją przy badaniach przeprowadzanych przez Simply Measured (Zobacz raport o działaniach customer service marek na Twitterze).
Przejęcie przez Facebooka błogosławieństwem?
Twórcy raportu podkreślają, że od czasu przejęcia przez Facebooka Instagram powiększył liczbę użytkowników aż 5-krotnie (z 22 mln do ponad 100 mln). Niewątpliwie wielkim wyzwaniem dla jego twórców jest wykorzystanie tego potencjału i wprowadzanie nowych angażujących rozwiązań. Naturalną konsekwencją transakcji z Facebookiem była ściślejsza integracja z największym serwisem społecznościowym na świecie. Do najważniejszych zmian wprowadzonych w ostatnich miesiącach należy zaliczyć wprowadzenie desktopowych profili firmowych (niewątpliwie wzorowanych na facebookowym Timeline) oraz stworzenie użytkownikom możliwości oznaczania znajomych na zdjęciach.
Treści wizualne rosną w siłę
Wyniki najnowszego badania (stan na 1 maja 2013 r.) pokazują, że Instagram pozostaje wśród marek najszybciej rozwijającą się platformą społecznościową. Zadanie ma o tyle ułatwione, że z Facebooka i Twittera korzystają już niemal wszystkie marki, dlatego ciężko o jakiekolwiek pole do rozwoju dla tych serwisów. Co ciekawe, odsetek marek korzystających z Facebooka spadł o 1 pkt proc.
Pozostałych konkurentów (Google+, Pinterest) Instagram przebija tempem pozyskiwania nowych marek, jednak w dalszym ciągu ustępuje im w liczbach bezwzględnych. Niemniej jednak, na początku lutego korzystanie z serwisu deklarowało 59% marek, a obecnie ten odsetek wynosi już 67%, co trzeba poczytywać za duży sukces. Rosnąca popularność Instagrama i Pinteresta to zarazem jasny sygnał tego, jak ważną rolę w strategiach marek zaczyna odgrywać komunikacja obrazkowa.
Aktywność i zaangażowanie coraz lepsze
Naturalnie, samo posiadanie konta firmowego na Instagramie nie świadczy o tym, że marka efektywnie wykorzystuje ten kanał komunikacji. Jednakże jak pokazują dane z raportu, coraz więcej firm aktywnie prowadzi swoje profile. 65% marek posiadających swoje konto na Instagramie publikuje na nim zdjęcia. Spośród nich 40% robi to co najmniej raz w tygodniu, a 23% publikuje średnio ponad 50 zdjęć tygodniowo.
Zdecydowana większość (98%) zdjęć publikowanych na profilach marek jest również udostępniana na Facebooku. W przypadku Twittera było to niespełna 60% zdjęć. Powyższe wyniki nie odbiegają od tych z poprzedniego raportu, ale trzeba odnotować znaczny wzrost liczby opublikowanych zdjęć (z 2,6 do 3,5 tys.). W górę poszło również zaangażowanie generowane przez zdjęcia na Instagramie i Facebooku. Spadek zaangażowania odnotowano natomiast na Twitterze. Łatwo to wyjaśnić, bowiem od grudnia nie istnieje możliwość wyświetlania na mikroblogu zdjęć z Instagrama.
Te marki warto podlgądać
Najpopularniejsze marki na Instagramie to Nike, MTV i Starbucks. Profil każdej z nich zgromadził już ponad milion obserwujących, nie bez powodu zresztą. Instagram to w przypadku tych marek kolejny ważny kanał interakcji z konsumentami. Dobrym przykładem jest tutaj MTV. W ramach kampanii promującej MTV Movie Awards marka poprosiła fanów o to, by ci udostępniali zdjęcia opatrzone którymś z hashtagów związanych z filmowymi bohaterami nominowanymi do nagrody “Best Hero”, co miało być równoznaczne z oddaniem głosu (np. #VoteBilbo, #VoteBatman). Najciekawsze zdjęcia miały zostać pokazane podczas gali wręczania nagród.
W najszybszym tempie nowych fanów pozyskiwał na przestrzeni minionych 3-ech miesięcy Mercedes-Benz. Za gigantem motoryzacyjnym uplasowali się wielcy rywale na rynku odzieży, obuwia i akcesoriów sportowych – Adidas i Nike. Najbardziej aktywną i najbardziej angażującą marką jest z kolei MTV, choć pod względem wzrostu zaangażowania kwartał do kwartału równych sobie nie miał wspomniany Mercedes. Dodajmy na koniec, że łączna liczba fanów profili badanych marek wynosi 7 milionów.