X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Największe korporacje stawiają na Twittera, Facebooka i YouTube

Największe korporacje stawiają na Twittera, Facebooka i YouTube

reklama


Eksperci z Centrum Badań Marketingowych Uniwersytetu Stanu Massachusetts (oddział Dartmouth) opublikowali kolejną edycję raportu dotyczącego wykorzystywania mediów społecznościowych przez największe amerykańskie korporacje. Pod lupę, jak zwykle, wzięto spółki z listy F500 przygotowywanej przez magazyn Fortune. Dla porządku wymieńmy kilku gigantów z zestawienia: Walmart, Apple, General Motors czy Ford.

Blogi korporacyjne coraz popularniejsze

Z badania wynika, że coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie bloga korporacyjnego. W 2011 roku było to 23% badanych spółek, rok temu – 28%, a obecnie już 34%. Spośród czołowych 5 spółek z listy F500, bloga prowadzą Walmart i Exxon Mobil.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Jeśli chodzi o poszczególne branże, wśród tych, które są najliczniej reprezentowane w zestawieniu magazynu Fortune, najlepiej wypadają spółki z branży telekomunikacyjnej, z których ponad połowa (53%) posiada oficjalnego bloga. Na przeciwległym biegunie są spółki motoryzacyjne, z których tylko 2 na 15 prowadzą bloga.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Twitter wciąż na czele

Najpopularniejszą platformą społecznościową wśród największych spółek pozostaje Twitter. Aż 77% spółek posiada oficjalne konto na Twitterze, na którym w okresie 30 dni poprzedzających dzień badania opublikowano co najmniej jeden wpis. To oznacza wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do poprzedniego roku i aż o 15 pkt proc. w stosunku do danych za 2011 r.

Najbardziej rozpowszechnione jest wykorzystanie Twittera przez spółki z branż bankowej, żywnościowej i wyspecjalizowanych sieci handlowych. Ponownie najsłabiej wypadł przemysł motoryzacyjny. Najwięcej obserwujących na Twitterze zgromadził jak dotąd… Facebook (ponad 10,3 mln). Za liderem uplasowały się Google (obecnie już 6,5 mln) i Starbucks (4 mln).

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Na Facebooku rządzi… Facebook

Sporą popularnością, acz nieco mniejszą niż Twitter, cieszy się również Facebook. Oficjalnego fan page’a prowadzi 70% spółek z listy (2011 – 58%, 2012 – 66%). Spośród czołowych 10 spółek, tylko Exxon Mobil nie posiada swojej strony na Facebooku.

Patrząc na poszczególne branże, najchętniej po Facebooka sięgają specjalistyczne sieci handlowe (96%) oraz spółki telekomunikacyjne (88%). Który fan page posiada najwięcej fanów? Strona Facebooka, naturalnie. Polubiło ją już ponad 94 mln facebookowiczów. Pozostałe spółki tracą do lidera po kilkadziesiąt milionów – druga w zestawieniu Coca-Cola zgromadziła jak dotąd 70 milionów fanów, a trzeci Disney – 44 mln.

Platformy Google’a zyskują na popularności

Wśród pozostałych platform społecznościowych największą popularnością cieszy się YouTube, z którego korzysta prawie tyle samo korporacji, co z Facebooka (69%). Po raz pierwszy w badaniu uwzględniono także Google+. Oficjalną stronę w serwisie prowadzi dosyć sporo spółek, bo 35%. Nie powinno to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że właśnie w USA ta platforma radzi sobie stosunkowo dobrze, zwłaszcza w porównaniu z pozostałymi częściami świata.

fot. umassd.edu

fot. umassd.edu

Póki co, słabo rozpowszechnione jest wykorzystanie takich serwisów jak Instagram, Pinterest czy Foursquare. W przypadku Pinteresta i tak zanotowano dosyć spory wzrost, bowiem jeszcze rok temu oficjalny profil w serwisie posiadało 2% analizowanych spółek, a obecnie to już 9%.

Pełen raport dostępny tutaj. Polecamy również zapoznać się z raportem za 2011 rok, który dokładnie opisywaliśmy na naszych łamach.

  • Agnes Grodzka

    Kończymy z nieefektywnym marketingiem w postaci leafletów, broszur i tym podobnych materiałów stroniących od interaktywnego kontaktu z klientem. W mediach społecznościowych średni czas oczekiwania przez klienta na zapytanie / zażalenie skierowane do firmy to ok 30 min. Oznacza to powolny kres wyczekiwania na linii i wsłuchiwania się w monotonny głos – Wszyscy nasi konsultanci są obecnie zajęci…I o to właśnie chodzi.

    Teraz firmom pozostanie już tylko monitorowanie wpisów, oczywiście tylko tym, które jeszcze tego nie robią

    http://www.agnieszkagrodzka.com/czy-monitorujesz-wizerunek-swojej-firmy-w-internecie-to-takie-proste

    • Artur Kawik

      Z tym czasem odpowiedzi to ciężko mi dać wiarę, bo nawet polskie marki telekomunikacyjne (najlepsze u nas na polu social media customer service) nie osiągają takich wyników ;) Choć w swoich badaniach Socialbakers zapewne grupuje wszystkie zapytania i dla nich zlicza średni czas odpowiedzi, nie kategoryzując ich pod kątem tego, czy to jakieś krytyczne opinie, skargi, zażalenia czy coś innego ;)

      Natomiast co do całej reszty – pełna zgoda :)

  • Agnes Grodzka

    Przytaczane 30 min to ciągle standardy zachodnie, ale przecież do nich chcemy równać. Po tym czasie, firma może się liczyć z tym, iż negatywny feedback zacznie się rozchodzić po sieci. Klient zaczyna traktować social media, jak wykonany telefon i oczekuje wyjaśnienia lub rozwiązania sprawy.
    Jednak tak jak piszę ciagle na takie standardy obsługi czekamy. I mam nadzieję, że jeszcze się ich osobiście doczekam.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail