X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Rekordowy kwartał Facebooka. “Mobile” siłą napędową rozwoju

Rekordowy kwartał Facebooka. “Mobile” siłą napędową rozwoju

reklama


Jak co kwartał Facebook, będąc spółką publiczną, opublikował najnowsze skonsolidowane sprawozdanie finansowe, tym razem obejmujące trzy ostatnie miesiące 2013 r. Co więcej, wraz z publikację wyników za ubiegły kwartał spółka podała do publicznej wiadomości również wyniki podsumowujące cały 2013 rok. Jaka jest zatem aktualna kondycja finansowa Facebooka?

”Chcemy dalej łączyć świat”

Najogólniej mówiąc, bardzo dobra. – To była świetna końcówka roku – przekonuje Mark Zuckerberg. – Patrzymy z nadzieją na naszą kolejną dekadę [w tym roku serwis obchodzi swoje 10. urodziny – przyp. red.] i na kontynuowanie misji łączenia całego świata. CEO Facebooka ma z pewnością powody do zadowolenia – miniony kwartał był rekordowy dla jego spółki pod niemal każdym względem.

W IV kwartale 2013 r. spółka osiągnęła przychód w wysokości blisko 2,6 mld USD, tym samym notując wzrost o 63% w stosunku do analogicznego okresu w 2012 r. Oczywiście znakomita większość, bo aż 2,34 mld przychodów pochodziła z reklam. Warto dodać, że przychód z reklam wzrósł o 76% rok do roku. W dalszym ciągu zdecydowanie najbardziej dochodowym rynkiem dla Facebooka pozostaje kontynent północnoamerykański.

fot. Facebook

fot. Facebook

Reklama mobilna rośnie w siłę

Co bardzo ważne z punktu widzenia zarówno spółki, jak i inwestorów – ponad połowa przychodów reklamowych (53%) pochodziła z reklam mobilnych. Radość jednych, jak i drugich jest niewątpliwie uzasadniona. W IV kwartale 2012 r. ten odsetek wynosił jedynie 23%. Nie dziwi zatem, że na początku 2013 r. kurs akcji Facebooka na NASDAQ wahał się na poziomie ok. 30 USD, a obecnie cena walorów oznaczonych symbolem „FB” bije kolejne rekordy, przekraczając 60 USD.

Duże wrażenie robi również zysk wypracowany przez Facebooka w IV kwartale 2013 r. Osiągnięty wynik to 523 mln USD, co przekłada się 0,20 USD zysku przypadającego na jedną akcję (EPS). Dla porównania – zysk za ostatni kwartał 2012 r. wynosił „zaledwie” 64 mln USD, a EPS – 0,03 USD.

Więcej i efektywniej

Warto również zauważyć, że działalność Facebooka jest coraz efektywniejsza, co widać na przykładzie marży operacyjnej (przychód po odjęciu kosztów zmiennych, czyli np. wynagrodzeń, ale przed odjęciem podatków i kosztów długu), która w IV kwartale 2013 r. wyniosła 44%. Rok temu wynosiła 33%.

fot. Facebook

fot. Facebook

W skali całego 2013 r. Facebook wygenerował 7,87 mld USD przychodu, czyli o ponad 2,5 mld więcej niż w roku poprzedzającym (wzrost o 55%). Zysk za minionych 12 miesięcy to równe 1,5 mld (EPS – 0,60 USD), a marża operacyjna – 36%.

Blisko miliard mobilnych facebookowiczów

Tradycyjnie poznaliśmy również najświeższe dane z Facebooka. Liczba użytkowników korzystających z serwisu każdego dnia (daily active users) wzrosła o 22% w ciągu roku i wynosi obecnie 757 milionów. Wśród nich aż 556 mln to mobilni użytkownicy, co stanowi wzrost aż o 49% w stosunku do danych na koniec grudnia 2012 r.

W skali miesiąca liczba aktywnych facebookowiczów wynosi 1,23 mld (16% w górę), w tym 945 mln korzystających z serwisu również (albo i wyłącznie) na urządzeniach mobilnych, czyli o 39% więcej niż przed dwunastoma miesiącami. Tych, którzy korzystają z Facebooka wyłącznie na smartfonach i tabletach jest już 296 mln.

Warto wszakże zauważyć, że liczba facebookowiczów w USA i Kanadzie wzrosła o zaledwie 8 mln w ciągu całego ubiegłego roku, co dobitnie pokazuje, jak nasycony jest rynek północnoamerykański. Paradoksalnie, jak już wspomnieliśmy, w dalszym ciągu to właśnie tam Facebook zarabia najwięcej. Również w Europie tempo wzrostu wyraźnie zwolniło. To z pewnością problem, z którym Facebook będzie się musiał jakoś zmierzyć, zwłaszcza, że od dłuższego czasu pojawiają się doniesienia o odpływie z serwisu amerykańskich nastolatków.

fot. Facebook

fot. Facebook

Trend utrzymany

Wyniki finansowe Facebooka po raz kolejny przebiły oczekiwania inwestorów, co błyskawicznie znalazło odbicie na giełdzie. Kurs akcji Facebooka poszedł w górę o kilkanaście procent. Inwestorzy prognozowali, że przychody w IV kwartale 2013 r. wyniosą 2,33 mld USD, a zatem wynik osiągnięty przez spółkę był o ponad 250 mln USD lepszy.

Już dwa poprzednie sprawozdania finansowe przyczyniły się do znacznego polepszenia wizerunku Facebooka w oczach inwestorów. W połowie roku, przy okazji publikowania wyników finansowych za II kwartał 2013 r. przychody z reklam mobilnych stanowiły już 41%, co świadczyło o tym, że mobilny kurs Facebooka zaczyna przynosić tak oczekiwane przez inwestorów efekty. Kolejne sprawozdanie tylko podtrzymało ten obraz, aczkolwiek po raz pierwszy przedstawiciele serwisu przyznali jednocześnie, że Facebook zaczyna tracić użytkowników w niektórych grupach wiekowych.

Najnowsze sprawozdanie finansowe Facebooka dostępne tutaj.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail