X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Social media w 2014 roku. Czy Facebook jest ciągle marketingowym nr 1?

Social media w 2014 roku. Czy Facebook jest ciągle marketingowym nr 1?fot. © megustadesign - bank zdjęć Fotolia.com

Kto przeprowadził najbardziej innowacyjne kampanie w tym roku? Wraz z ekspertami podsumowaliśmy mijający rok w social media.

stalmach2Robert Stalmach, prezes Newspoint

Najważniejsze zmiany w polskiej branży social media:
Pierwszą zmianą jest dalszy spadek zasięgów organicznych na Facebooku i wzrost zainteresowania klientów innymi platformami społecznościowymi takimi jak Instagram i Pinterest. Zasięgi organiczne na Facebooku spadły grubo poniżej 10%, co wpływa drastycznie na rentowność działań prowadzonych przez marki na tej platformie. Darmowy obiad już się skończył. Drugą zmianą jest wycofanie się z Polski platformy Replise. Po raz kolejny okazało się że polski rynek monitoringu mediów jest bardzo konkurencyjny a zapewnienie wysokiej jakości danych z polskich mediów społecznościowych to poważne wyzwanie. Trzecią najważniejszą zmianą jest transakcja przejęcia NK przez Onet – symboliczny koniec pewnej ery, czasu dominacji lokalnego podmiotu nad graczami globalnymi. NK przestaje być serwisem społecznościowym sensu stricte, ma się stać platformą dystrybucji gier (co zresztą ma już miejsce od pewnego czasu).

3 najbardziej innowacyjne kampanie social media:
1. Ukradziony telefon Maffashion w reklamie Orange Cloud. To kolejne kreatywne wykorzystanie możliwości, które oferuje komunikacja z odbiorcami za pośrednictwem blogerów.
2. Ciechan i publiczny spór jego producenta i zwolenników z Dariuszem Michalczewskim i innymi osobami wspierającymi środowiska LGBT. Za kampanię samoistną, która bez żadnych nakładów spolaryzowała grupę docelową i pozwoliła pozyskać dodatkowych odbiorców (i wrogów).
3. H&M i Lubię to za promocję Boiler Room na Snapchacie. Za odwagę wykorzystywania nowych narzędzi i inwestowania w nowe kanały komunikacji.

Czy Facebook jest ciągle nr 1? Najskuteczniejsze narzędzia marketingowe w social media:
Tak, Facebook bezdyskusyjnie jest nadal numerem jeden, jeśli chodzi o liczbę użytkowników, możliwości komunikacji marek, targetowanie przekazu i pomiar wyników. Niemniej dalszy spadek zasięgów organicznych zmusza marki do poszukiwania innych platform komunikacji. To może być szansa dla Twittera, Instagrama, Pinteresta i innych. Efektem zmian w edgeranku Facebooka będzie przesuwanie pieniędzy z działań kreatywnych (aplikacje, konkursy, fan page) do płatnych działań zasięgowych (reklama Facebook Ads). W Polsce, poza Twitterem, który wciąż jest stosunkowo niewielki (ok 400 tys. użytkowników miesięcznie) w małej jeszcze skali zaistniał fenomen następnej fali serwisów społecznościowych opartych przede wszystkim na platformach mobilnych i natychmiastowej komunikacji, takich jak WhatsApp, Tinder, Snapchat. Facebook kupił WhatsApp żeby zahamować odpływ na inne platformy młodych użytkowników, którzy w coraz większym stopniu korzystają z urządzeń przenośnych. Ten trend z pewnością w niedalekiej przyszłości zacznie być widoczny w Polsce, a 2015 rok może przynieść pod tym względem istotne zmiany.

cygalGrzegorz Cygal, Junior Strategic Planner, Insignia

Najważniejsze zmiany w polskiej branży social media:
Rok 2014 przyniósł kilka nowości i stał się początkiem nowych trendów w świecie social media. Na pewno na wzmiankę zasługuje rosnąca popularność hashtagów, które pochodzą z Twittera i pomagają porządkować treść. W połowie 2013 roku pojawiły się także na Facebooku, dziś są docenianym narzędziem marketingowym, na przykład w kampaniach wykorzystujących UGC. A skoro mowa o zaangażowaniu konsumentów, marketerzy coraz częściej zauważają potencjał drzemiący w crowdsourcingu, który znalazł zastosowanie w dwóch tegorocznych kampaniach piwa Żywiec. Kolejnym widocznym trendem jest wysoka popularność selfie, która sięgnęła zenitu przy okazji komentowanego szeroko zdjęcia z gali Oscarowej – z całą pewnością daje duży potencjał marketingowy. Tymczasem Facebook robi wszystko by zmaksymalizować swoje dochody z funkcjonowania komercyjnych fanpage’y zmniejszając zasięg darmowych postów. W związku z tym wiele marek częściej decyduje się na zakup reklam czy postów sponsorowanych. Fanpage coraz częściej wchodzą w interakcję z użytkownikami, by podtrzymywać ich zaangażowanie, zdecydowanie wzrosło także znaczenie treści graficznych i wideo.

3 najbardziej innowacyjne kampanie social media:
Jedną z nich była pierwsza w Polsce kampania z użyciem Snapchata autorstwa agencji Lubię to dla H&M Poland. Przy okazji pierwszych imprez Boiler Room w Polsce oraz ogromnego zainteresowania wydarzeniem producent odzieży w nietypowy sposób rozdał ostatnie wejściówki. Bilety ukryte zostały w wybranych sklepach, a wskazówki gdzie szukać wejściówek rozesłano do użytkowników za pośrednictwem Snapchata. Kampania przyniosła efekty w postaci prawie tysiąca nowych obserwujących i zasięg rzędu prawie czterech milionów osób.

Warto wspomnieć także o kampanii tegorocznej edycji Orange Warsaw Festival sprawnie wykorzystującej synergię prostych działań w kilku mediach społecznościowych. Agencja VML Poland zaangażowała w kampanii użytkowników Facebooka, Twittera oraz pierwszy raz na tak dużą skalę Instagrama by wygenerować jak największy społecznościowy szum jeszcze przed festiwalem. Kampania budowała atmosferę napięcia i oczekiwania na festiwal i zapraszała użytkowników do współtworzenia materiałów na jego profilach. Dzięki hashtagom powstała szeroka baza user-generated content na Instagramie, sama kampania zaś stworzyła zasięg trzech i pół miliona osób i została nagrodzona przez IAB Polska w Mixx Awards 2014.

Z całą pewnością zasługującą na uwagę kampanią była wykorzystująca crowdsourcing „Zwrotka Żywca”. Choć nie odbywała się stricte w social media, aktywność osób zaangażowanych w konkurs miała iście społecznościowy wymiar. Na pewno możemy określić tę kampanię jako innowacyjną. Otóż firma Żywiec za pośrednictwem agencji Gong zaprosiła użytkowników do napisania zwrotki do singla z projektu Męskie Granie w dosyć nietypowy sposób – tworząc listę wyrazów odpowiadających rytmowi piosenki. Z tychże wyrazów, nagranych wcześniej przez artystów zaangażowanych w projekt, użytkownicy stworzyli 150 000 kombinacji, czyli własnych zwrotek, którymi później chętnie dzielili się w mediach społecznościowych, generując zasięg rzędu pół miliona użytkowników.

Czy Facebook jest ciągle nr 1? Najskuteczniejsze narzędzia marketingowe w social media:
Jak widać w polskich kampaniach w social media wciąż podstawowym medium jest Facebook. Jednak wielu zadaje sobie pytanie, czy nadal jest on numerem jeden? Na pewno tak, bo większość marek traktuje go jako swoisty „must-have”. Widzimy jednak że powoli rośnie znaczenie także innych mediów, zwłaszcza Twittera oraz Instagrama, a także Pinteresta i Tumblra. Dużą popularnością cieszą się właśnie media idealnie nadające się do graficznego angażowania fanów np. Instagram. Media „graficzne” wykorzystuje się nie tylko przy konkretnych kampaniach, ale coraz częściej stają się elementem stałej komunikacji, na przykład w branży e-commerce. Facebook jest w tej chwili bardzo istotnym medium, ale mamy do czynienia z tendencją „podgryzania go” przez inne media. W marketingu będzie podobnie, bo młodsza część targetu marek coraz częściej opowiada się za innymi narzędziami.

maziarzMarcin Maziarz, Social Media Manager, GoldenSubmarine

Najważniejsze zmiany w polskiej branży social media:

Najważniejszą zmianą w 2014 roku było otwarcie się na inne media społecznościowe niż Facebook. W obliczu problemów z ograniczaniem zasięgu przez Facebooka szuka się nowych miejsc i sposobów na zaangażowanie użytkownika. Widać coraz mocniejsze wykorzystanie Instagrama i pierwsze próby wykorzystywania Snapchata. Orange Video Fest pokazuje też niedowiarkom, jaka siła drzemie w YouTube. Wykorzystanie jej to konieczność, i prędzej czy później, marki muszą zacząć inwestować w produkcję materiałów wideo. Zresztą pokazuje to też sam Facebook, który mocno promuje format wideo.

3 najbardziej innowacyjne kampanie social media:
Najciekawsze i najbardziej innowacyjne moim zdaniem kampanie przeprowadzone w Polsce to Zwrotka Żywca i #friendsie (Somersby) jednak na pierwszym miejscu postawiłbym tę drugą. Podpięcie się pod słowo roku 2013 i zagospodarowanie go na własne potrzeby było świetnym pomysłem. Dodatkowo, zaangażowanie do kampanii czołówki polskich blogerów spowodowało, że ze słowem friendsie i odpowiednim #tagiem można było spotkać się na każdym kroku. Przeglądając zdjęcia znajomych na Instagramie i trafiając na grupowe selfie, można było być pewnym, że #friendsie pojawi się w ich opisie. Zwrotka Żywca zwróciła moją uwagę siłą, z jaką angażowała społeczność. Ludzie naprawdę dobrze się bawili tworząc swoje własne teksty do przeboju „Elektryczny”. Zaangażowanie dużej społeczności poza Facebookiem, prawdziwe wciągnięcie i kontakt z marką – to wyróżniało tę kampanię spośród innych.

Jako trzecią wymieniłbym nie tyle konkretną kampanię, co wydarzenie. Chodzi o mundial w Brazylii i wszystko co się wokół niego działo w mediach społecznościowych. W moim mniemaniu na tym wydarzeniu wygrał w Polsce Twitter i marki sportowe. Jako platforma do komentowania wydarzeń sportowych Twitter sprawdza się wręcz idealnie (wystarczy sprawdzić ilu sportowców i dziennikarzy sportowych ma konta w tym serwisie). W tym kontekście jest to też naturalne środowisko dla marek sportowych. Działania Adidas Polska w tym medium (szczególnie w czasie mundialu) uświadamiają, że Twitter jest w Polsce mocno niedoceniany.

Czy Facebook jest ciągle nr 1? Najskuteczniejsze narzędzia marketingowe w social media:
Tak, w moim przekonaniu Facebook cały czas jest numerem jeden. Nie chodzi tylko o zasięg (chociaż liczby muszą robić wrażenie), ale także o fakt, że jest pierwszy w świadomości ludzi. Do tego dochodzi uruchomienie przez niego platformy Atlas i ciągłe rozwijanie oferty reklamowej. Co prawda mniejszy zasięg powoduje u wielu osób ból głowy, ale trudno sobie wyobrazić działania social media w Polsce bez Facebooka. Miejsce na podium należy się też blogosferze i YouTube. Autorzy zarówno blogów, jak i programów na YouTube, potrafią porwać za sobą tłumy i nie można przecenić ich wpływu na zgromadzoną wokół tematu społeczność

3ddc693Maciej Mazur Project Manager, Biuro Podróży Reklamy

Wypowiedź opracowana przy współpracy z Piotrem Rychelem, Content Designer, Biuro Podróży Reklamy

Najważniejsze zmiany w polskiej branży social media:
Najważniejsze zmiany w polskiej branży social media wiążą się ze zmianami w najpopularniejszym serwisie społecznościowym – Facebooku. Platforma Marka Zuckenberga zmodyfikowała swoje algorytmy, zmniejszając zasięgi wpisów, które nie są wartościowe dla czytelników. Na skutek takiego zwrotu wielu markaterów zostało postawionych pod ścianą. Aby przetrwać muszą koniecznie zacząć działać w myśl złotej zasady „Content is the KING”, stawiając interesujące treści na pierwszym miejscu, inaczej Facebook nie będzie już tak łaskawy.

Nie chcemy zwiastować przemijającej ery Facebooka, bo mimo ciągłej ewolucji ma się dobrze, ale warto wspomnieć o zmianie, która dotyczy rozszerzenia horyzontów wielu marek i ruszeniu w walce o klienta poza ramy Facebooka. Do gry coraz częściej dołączał Twitter, Instagram, Pinterest, czy nawet Snapchat.

Marketerzy z większym dystansem podchodzą do kierowania budżetów w celu rozwijaniu wielkości społeczności na FB. Bardziej popularny stał się trend pozyskiwania ruchu poprzez Facebooka, a następnie przekierowywanie go na strony zewnętrzne.

3 najbardziej innowacyjne kampanie social media:
H&M Snapchat / Lubię to – linked by Isobar. To chyba pierwsze wykorzystania Stanapchata w działaniach komercyjnych na taką skalę. Platforma rośnie w siłę, więc brawa dla Lubię to za pomysł wejścia z działaniami w tą przestrzeń. W ciągu dwóch dni podczas weekendu H&M podawała na Snapchacie wskazówki, które pomagały odnaleźć 20 biletów na imprezę Boiler Room. Bilety zostały ukryte w sklepach w Warszawie i Krakowie.

Starbucks Instagram, Cup art / Edelman Digital. Nie samym Facebookiem człowiek żyje pomyślał Starbucks i ruszył z marketingiem na Instagrama. Edelman Digital wzięło na warsztat hashtagi. Zorganizowano konkurs, którzy zachęcał użytkowników do chwalenia się radosną twórczością na kubkach po kawie. Starbucks wybierał najlepsze prace i publikował je na swoich profilach w social media. Hashtagi i zdjęcia zdały egzamin, brawa za sprawne przeprowadzenie konkursu, gdzieś indziej, niż na Facebooku.

TBWA/Tequila / Tinder. Agencja TBWA/Tequila poszła o krok dalej wykorzystując w procesie rekrutacyjnym aplikację Tinder. Utworzono dwie wirtualne postacie – Tola Boska oraz Witek Ambaras, które rozpoczęły aktywny podryw w mobilnej aplikacji. Plus dla TBWA/Tequila za wejście na całkowicie nowy grunt aplikacji, która zyskuje coraz większą popularność. Nie znamy jeszcze rezultatów, ale chyba będzie dobrze!

Czy Facebook jest ciągle nr 1? Najskuteczniejsze narzędzia marketingowe w social media:
Zdecydowanie tak. Omawiając zmiany jakie zaszły na Facebook-u w 2014 roku, można mówić o zmianach w algorytmie wyświetlania postów. Natomiast w ramach tej platformy zostało wprowadzonych wiele udogodnień które sprawiły że prowadzone działania performance w ramach tej platformy stały się wyjątkowo wydajne. Konkluzja jest taka że Facebook jest nadal najlepszym obszarem do prowadzenia działań w obszarze social media. Tworzy coraz większą ilość możliwości do prowadzenia działań reklamowych i w tym kierunku zapewne portal będzie się rozwijał.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail