X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Tylko 18% blogerów jest zadowolonych ze współpracy reklamowej. „Problem zaczyna się, kiedy klient narzuca swoją wizję”

Tylko 18% blogerów jest zadowolonych ze współpracy reklamowej. „Problem zaczyna się, kiedy klient narzuca swoją wizję”fot. © bonninturina - bank zdjęć Fotolia.com

HASH|FM przepytał 549 twórców internetowych: blogerów, youtuberów, właścicieli kanałów na Instagramie i FB na temat dotychczasowych doświadczeń we współpracy z markami, oczekiwań względem przyszłej współpracy oraz korzyści jakie z niej płyną dla obydwu stron. W rezultacie otrzymaliśmy raport – przewodnik, który pomoże marketerom skuteczniej współpracować z twórcami.

Jest pole do poprawy

Z badania jasno wynika, że pomimo dużej popularności akcji reklamowych z twórcami (aż 75% ankietowanych brało udział w kampanii reklamowej) nadal pozostaje ogromne pole do poprawy jakości współpracy. Tylko 18% ankietowanych bardzo dobrze ocenia dotychczasową współpracę z markami. Jako główne problemy, które w niej występują twórcy wymieniali między innymi oczekiwanie współpracy za darmo oraz niejasne, nieprecyzyjne bądź obraźliwe zapytania.

„Widz czuje ściemę”

Twórcy często zaznaczali również, że marki zbyt rzadko włączają ich w tworzenie samych materiałów. W komentarzu do raportu – Maciej Dąbrowski, jeden z najpopularniejszych youtuberów w Polsce, dość dosadnie zauważa:

Problem ze współpracą pomiędzy marką, a youtuberem zaczyna się w momencie, w którym klient narzuca swoja wizję i upiera się w korporacyjnym stylu, wyciągając różne statystyki, tabelki, ankiety, kółeczka i inne dinksy w power pointcie, że jego rozumowanie to jedyne słuszne rozumowanie. A to niestety najczęściej gówno prawda. Jedyną osobą wiedzącą kto jest najlepszym targetem youtubera jest sam youtuber. Widz doskonale czuje ściemę. Jest jak rekin, który z kilometra wyczuwa atomy erytrocytów w wodzie. Tak samo też atakuje rzucając hasłami „Sprzedałeś się!”.

Kreatywność i współpraca

W odróżnieniu od mediów tradycyjnych, twórcy internetowi nie rozgraniczają ról redakcji, działu sprzedaży czy działu reklamy. Skutecznie je łączą, dając reklamodawcy gwarancję treści dopasowanych do grupy odbiorców. Twórcy dbając o swoją wiarygodność w oczach odbiorców i skuteczność akcji, chętnie biorą na siebie zadanie stworzenia materiałów promocyjnych. Aż 97% twórców jest gotowych przygotować materiał do publikacji samodzielnie lub we współpracy z marką, a jedynie 3% oczekuje materiału od marki. Co więcej, aż 91% twórców chętnie lub bardzo chętnie włączy się we współpracę już na poziomie przygotowania pomysłów w odpowiedzi na zapytania marek.

Najchętniej z dużymi

Zapytani o to, z jakimi markami współpracowaliby najchętniej, twórcy wymienili łącznie ponad 500 marek – od dużych i znanych po niszowe. W odpowiedziach najczęściej powtarzały się Samsung, IKEA oraz Sony. Nie oznacza to jednak, że na współpracę z digital influencers nie mogą liczyć marki mniej znane. Aż 76% twórców podjęłoby się współpracy z markami, których nie znają.

Pobierz raport (należy podać imię i nazwisko, telefon, adres e-mail)

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail