reklama
Facebook stał się portalem, który coraz chętniej i częściej traktujemy jako źródło informacji oraz platformę do dystrybucji treści. W ostatnim czasie zmagał się z problemem fałszywych newsów. Nieprawdziwe informacje wzbudziły szczególne kontrowersje przy okazji wyborów prezydenckich w USA, gdy to posądzano Facebooka o przyczynienie się do wygranej Donalda Trumpa.
Jak czytamy na Dzienniku Internautów, w grudniu podjęto także decyzje o pierwszych działaniach, które mają zapewnić wiarygodność informacji w portalu i pozwolić na oznaczanie newsów jako fałszywe. Wówczas autor otrzyma powiadomienie o tym, że treść jego informacji jest fałszywa lub zostanie zablokowany. Co więcej, społeczności mają mieć możliwość zgłaszania sygnałów o nieprawidłowości informacji. Treści, co do których będą wątpliwości mają być oznaczane flagami i poddawane weryfikacji. Po stwierdzeniu nieprawidłowości newsa pojawi się przy nim flaga oraz odnośnik do wyjaśnienia. Znaczenie będą miały także udostępnienia. Ich niewielka ilość będzie świadczyła o tym, że są fałszywe. Funkcje te są jednak dopiero w fazie testów.
Na fali wielu zarzutów dotyczących nieprawidłowych newsów światowy gigant postanowił podjąć walkę z dezinformacją na platformie i nawiązał współpracę z Campbell Brown, byłą korespondentkę NBC News i byłą prezenterką CNN, o czym poinformowała ona we wpisie na swoim profilu na Facebooku. W tym miesiącu dołączy ona do portalu, aby kierować zespołem “News Partnership”. W ramach nowej funkcji będzie pomagała organizacjom i dziennikarzom w ścisłej i efektywnej współpracy z portalem oraz zrozumieniu jak Facebook może poszerzyć zasięg dziennikarstwa i przyczynić się do wartości przedsiębiorstw.
Decyzja o nawiązaniu współpracy ze znaną prezenterką jest dla wielu zaskoczeniem. W ciągu ostatnich miesięcy była ona aktywna przy reformie edukacji. Stworzyła “The 74” – organizację non-profit, która skupia się właśnie na edukacji. Brown deklaruje, że dziennikarstwo to dla niej coś więcej niż tylko praca, a współczesny sposób konsumpcji i przekazywania informacji stawia przed twórcami contentu wiele wyzwań. Jak czytamy na Washington Post, Brown została zatrudniona ze względu na jej doświadczeniu i zrozumienie procesu powstawania newsów. Nie będzie ona uczestniczyła w działaniach o charakterze redakcyjnymi i odgrywała roli w procesie decyzyjnym portalu – jej zadania będą skupione roli biznesowej. Według New York Times nawiązanie współpracy pomiędzy Facebookiem, a Brown to sposób na załagodzenie napiętych powiązań portalu z mediami.