X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook efektywnie walczy z fake newsami. Twitter radzi sobie gorzej

Facebook i Twitter mierzą się z problemem rozprzestrzeniania informacji wprowadzających w błąd. Jak zmienia się zaangażowanie w stosunku do fake newsów w obu serwisach?

Facebook efektywnie walczy z fake newsami. Twitter radzi sobie gorzejfot. bank zdjęć shutterstock.com

Wiele badań wskazuje na to, że social media są pierwszym źródłem, z jakiego czerpiemy informacje i pozyskujemy wiadomości. Inne dane wskazują zaś, że to media społecznościowe są głównym źródłem fake newsów. Nic więc dziwnego, że zjawisko to w serwisach społecznościowych jest istotnym problemem, z którym walczą przedstawiciele social media.

W ubiegłym roku szeroko dyskutowano na temat dezinformacji na Facebooku. W obliczu problemu serwis podjął działania mające na celu zniwelowanie tego problemu. Wprowadzono mechanizm zgłaszania nieprawdziwych informacji oraz kupiono brytyjski start-up zajmujący się sztuczną inteligencją, aby walczyć z fałszywymi wiadomościami.

Postęp w walce z fake newsami

Podjęte działania przynoszą najwyraźniej skutek, bowiem jak wskazują badania przeprowadzone przez przedstawicieli Uniwersytetu Stanforda i Uniwersytetu w Nowym Jorku, w ramach których przeanalizowano to zjawisko w okresie styczeń 2015 – lipiec 2018, liczba zaangażowania w stosunku do fake newsów w serwisie Zuckerberga zmalała.

Na potrzeby badania jego autorzy – Hunt Allcott, Matthew Getzkow oraz Chuan Yu zebrali 570 stron, które zostały uprzednio zidentyfikowane jako rozpowszechniające fake newsy. Wynika z niego, że interakcje z tymi stronami zarówno na Facebooku, jak i Twitterze stale rosły do końca 2016 roku. Następnie gwałtownie spadły na Facebooku, podczas, gdy na Twitterze dalej odnotowywano wzrost.

Spadek zaangażowania na Facebooku

Interakcje na Facebooku spadły o ponad połowę, podczas, gdy nadal rosły na Twitterze i w 2018 roku generują zaangażowanie na poziomie od 4 milionów do 6 milionów, czyli kilkukrotnie większe niż jeszcze dwa lata temu.

źródło: raport "Trends in the Diffusion of Misinformation on Social Media"

źródło: raport „Trends in the Diffusion of Misinformation
on Social Media”

źródło: raport "Trends in the Diffusion of Misinformation on Social Media"

źródło: raport „Trends in the Diffusion of Misinformation
on Social Media”

Twórcy badania uważają także, że ogólna skala problemu dezinformacji mogła ulec zmniejszeniu, przynajmniej tymczasowo oraz, że wysiłki Facebooka podjęte w tym zakresie po wyborach w 2016 roku przyniosły skutek.

Nie oznacza to definitywnego rozwiązania problemu, ponieważ wprowadzające w błąd informacje w najpopularniejszym serwisie społecznościowym generują w 2018 roku zaangażowanie na poziomie 70 milionów, ale pokazuje, że możemy obserwować poprawę sytuacji oraz, że prawdopodobnie Facebook dysponuje lepszymi narzędziami niż Twitter.


Szkolenia z content marketingu: skuteczna sprzedaż a content marketing 23.10.2018 w Warszawie oraz content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail