X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook efektywnie walczy z fake newsami. Twitter radzi sobie gorzej

Facebook i Twitter mierzą się z problemem rozprzestrzeniania informacji wprowadzających w błąd. Jak zmienia się zaangażowanie w stosunku do fake newsów w obu serwisach?

Facebook efektywnie walczy z fake newsami. Twitter radzi sobie gorzejfot. bank zdjęć shutterstock.com

Wiele badań wskazuje na to, że social media są pierwszym źródłem, z jakiego czerpiemy informacje i pozyskujemy wiadomości. Inne dane wskazują zaś, że to media społecznościowe są głównym źródłem fake newsów. Nic więc dziwnego, że zjawisko to w serwisach społecznościowych jest istotnym problemem, z którym walczą przedstawiciele social media.

W ubiegłym roku szeroko dyskutowano na temat dezinformacji na Facebooku. W obliczu problemu serwis podjął działania mające na celu zniwelowanie tego problemu. Wprowadzono mechanizm zgłaszania nieprawdziwych informacji oraz kupiono brytyjski start-up zajmujący się sztuczną inteligencją, aby walczyć z fałszywymi wiadomościami.

Postęp w walce z fake newsami

Podjęte działania przynoszą najwyraźniej skutek, bowiem jak wskazują badania przeprowadzone przez przedstawicieli Uniwersytetu Stanforda i Uniwersytetu w Nowym Jorku, w ramach których przeanalizowano to zjawisko w okresie styczeń 2015 – lipiec 2018, liczba zaangażowania w stosunku do fake newsów w serwisie Zuckerberga zmalała.

Na potrzeby badania jego autorzy – Hunt Allcott, Matthew Getzkow oraz Chuan Yu zebrali 570 stron, które zostały uprzednio zidentyfikowane jako rozpowszechniające fake newsy. Wynika z niego, że interakcje z tymi stronami zarówno na Facebooku, jak i Twitterze stale rosły do końca 2016 roku. Następnie gwałtownie spadły na Facebooku, podczas, gdy na Twitterze dalej odnotowywano wzrost.

Spadek zaangażowania na Facebooku

Interakcje na Facebooku spadły o ponad połowę, podczas, gdy nadal rosły na Twitterze i w 2018 roku generują zaangażowanie na poziomie od 4 milionów do 6 milionów, czyli kilkukrotnie większe niż jeszcze dwa lata temu.

źródło: raport "Trends in the Diffusion of Misinformation on Social Media"

źródło: raport „Trends in the Diffusion of Misinformation
on Social Media”

źródło: raport "Trends in the Diffusion of Misinformation on Social Media"

źródło: raport „Trends in the Diffusion of Misinformation
on Social Media”

Twórcy badania uważają także, że ogólna skala problemu dezinformacji mogła ulec zmniejszeniu, przynajmniej tymczasowo oraz, że wysiłki Facebooka podjęte w tym zakresie po wyborach w 2016 roku przyniosły skutek.

Nie oznacza to definitywnego rozwiązania problemu, ponieważ wprowadzające w błąd informacje w najpopularniejszym serwisie społecznościowym generują w 2018 roku zaangażowanie na poziomie 70 milionów, ale pokazuje, że możemy obserwować poprawę sytuacji oraz, że prawdopodobnie Facebook dysponuje lepszymi narzędziami niż Twitter.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail