X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak z powodzeniem wykorzystywać dane do personalizacji kampanii email marketingowych?

W jaki sposób możemy wykorzystać w kampanii dane pozyskane na temat odbiorców, aby odpowiedzieć na ich potrzeby? Jakie wyniki możemy dzięki temu osiągnąć?

Jak z powodzeniem wykorzystywać dane do personalizacji kampanii email marketingowych?fot. bank zdjęć shutterstock.com

Stosowanie personalizacji w komunikacji do klientów i subskrybentów to dziś jedno z istotniejszych działań w email marketingu. Dlaczego? Coraz bardziej świadomi klienci sami oczekują i doceniają dopasowane pod ich preferencje treści. Według badań Marketing Sherpa, aż 54% respondentów chce otrzymywać informacje o nowościach i ofertach za pomocą emaila – ale pod jednym warunkiem – muszą odpowiadać na ich indywidualne potrzeby.

Czym jest personalizacja?

Na pewno spotykasz się nieraz z tym terminem – jednak najczęściej w kontekście zwracania się do odbiorcy po imieniu. Oczywiście jest to jak najbardziej wskazana forma personalizowania wysyłek, ale nie jedyna. Personalizacja łączy w sobie wszelkie sposoby wykorzystania danych o Twoim odbiorcy, do lepszego dopasowania wysyłanych mu treści.

Personalizacja w dużej mierze opiera się na segmentacji. A segmentację bazy możesz przeprowadzić na podstawie danych, które pozyskujesz na temat swoich odbiorców.

Mogą być to dane:

  • deklaratywne, czyli wszystkie te, które Twój odbiorca podaje zapisując się do newslettera, jest to np. imię,
  • behawioralne, czyli zachowanie odbiorców względem wysyłanych kampanii czy poruszanie się na stronie internetowej,
  • transakcyjne, czyli historia zamówień klienta, najczęściej pozyskiwana z innych systemów CRM lub e-commerce.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat personalizacji…

O segmentacji i personalizacji można pisać wiele. Na szczęście są szkolenia, które temat ten uzupełniają, a dodatkowo zwracają uwagę na inne aspekty email marketingu. Jednym z takich szkoleń są Poranki z email marketingiem, organizowane przez FreshMaila, podczas których poruszany będzie również temat segmentacji i personalizacji w email marketingu.

Czym są Poranki z email marketingiem?

Jest to organizowany od kilku lat tour po pięciu miastach Polski: Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, podczas którego eksperci z FreshMaila szkolą, dzieląc się własnym doświadczeniem i wiedzą. Jedna z prelekcji będzie właśnie mówić o segmentacji i personalizacji w email marketingu.

Ale Poranki z email marketingiem to nie tylko porządna porcja wiedzy z samego rana. To także szansa na zdobycie nowych kontaktów, podzielenie się własnym doświadczeniem czy osobiste porozmawianie z prelegentami – a wszystko to w miłej atmosferze.

W tym roku Poranki trwają od 8 do 12 października. Bilety dostępne są pod adresem: https://freshmail.pl/poranki – wejdź i wybierz interesujące Cię miasto. Tylko teraz 3 bilety w cenie 2. 

poranki-e-mail-marketing

Personalizacja – wykorzystaj dane

Powyższe dane możesz z powodzeniem wykorzystywać do personalizacji swoich kampanii. W jaki sposób?

Dane deklaratywne

Podstawową informacją, jaką najczęściej pozyskuje się wraz z adresem email, jest imię odbiorcy. Już samo to pozwoli Ci na pewne techniki segmentacji, np. na automatyczną segmentację bazy pod względem płci. Jeśli Twoja oferta jest pod tym względem zróżnicowana, możesz dzięki temu wysyłać osobne kampanie do poszczególnych grup – z dopasowanym asortymentem.

Imię możesz również używać do bezpośredniego zwracania się do odbiorcy, zarówno w temacie wiadomości, preheaderze (pierwszym zdaniu maila, które pojawia się jeszcze przed otwarciem go) oraz w samej treści. Daje to wrażenie osobistej relacji, co zwiększa wskaźnik otwarć.

Z innych danych, wykorzystywanych do personalizacji wiadomości, może być data urodzenia. Jeśli w swojej ofercie przewidujesz obdarowanie odbiorcy prezentem z okazji urodzin, dzięki tej personalizacji możesz wysłać odpowiedni mailing na kilka dni przed wielkim dniem.

urodziny-tomasza

Dane behawioralne

Twoi odbiorcy różnią się od siebie, więc siłą rzeczy inaczej reagują na wysyłane przez Ciebie wiadomości. Jedni zainteresują się Twoją ofertą – inni preferują treści blogowe. Jedni są mocno zaangażowani w Twoje wysyłki – inni zapisali się do newslettera tylko po to, aby otrzymać obiecany e-book.

Dlaczego o tym piszę? Ponieważ dzięki analizie zachowania odbiorców możesz segmentować i personalizować wiadomości – przez to trafiać lepiej w ich potrzeby. A to wszystko przez wykorzystanie danych behawioralnych.

Po pierwsze możesz optymalizować kampanie na podstawie zachowań względem wcześniejszych wysyłek. Taki sposób personalizacji możesz wykorzystać np. przy mailach przypominających o akcji promocyjnej – i wysłać wiadomość tylko do tych osób, które nie otworzyły pierwszej kampanii. To pozwoli Ci wysłać mniej maili, ale za to do bardziej konkretnej grupy odbiorców.

Po drugie – dobierać treści w zależności od klikniętego, otagowanego linku. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem e-commerce o dość szerokim asortymencie. Jeśli otagujesz linki do przedmiotów konkretnym tagiem, np. dekoracja wnętrz, to w przyszłości, przy okazji promocji na te właśnie artykuły, będziesz mógł wysłać kampanię do osób, które chętnie klikały w linki o danym tagu. W ten sposób zwiększasz szansę, że promocja spotka się z większym zainteresowaniem.

Możesz również badać zachowania subskrybentów analizując mapę kliknięć. Zwróć uwagę na miejsca, w które odbiorcy najchętniej klikają i w przyszłości właśnie tam umieszczaj najważniejsze informacje.

Ponadto warto reagować na lojalność – i docenić tych, którzy często otwierają Twoje maile. Z drugiej strony do nieaktywnych dobrze jest wysłać kampanię aktywizacyjną. Polega ona na tym, że do “uśpionej” grupy subskrybentów wysyła się dedykowaną kampanię o intrygującym temacie, zachęcającym do otwarcia maila. W treści z można (choć nie trzeba) dodać atrakcyjną wartość, może być to np. rabat, bon, czy punkty na koncie lojalnościowym.

case-study-drtusz-wypis

W takiej kampanii można też, trochę przewrotnie, dodać informację, że jeśli dana osoba nie chce otrzymywać wiadomości, może się wypisać. Dlaczego? Nieotwierający mogą obniżyć Twoją reputację jako nadawcy i tym sposobem – obniżyć dostarczalność maili.

Dane transakcyjne

Dzięki pozyskaniu informacji transakcyjnych, możesz przede wszystkim podzielić swoją bazę na klientów oraz nie-klientów i – w zależności od potrzeb – wysyłać im inne treści w kampanii. Na przykład do nie-klientów możesz wysyłać wiadomości zachęcające do założenia konta czy skorzystania z oferty. Z kolei do klientów – konkretną ofertę, najlepiej dopasowaną do jego ostatnich zakupów.

Znasz pojęcie cross-selling i up-selling? Są to metody zwiększenia sprzedaży poprzez zaproponowanie klientowi dodatkowych produktów. W przypadku cross-sellingu są to produkty kompatybilne, np. telewizor – kino domowe. Up-selling z kolei dąży do zwiększenia kwoty wydanej na zakupy, proponując np. darmową dostawę gdy wartość koszyka przekroczy określoną kwotę. Obie te metody, przy dobrze zintegrowanych systemach e-commerce, analitycznych i email marketingowych, potrafią zwiększyć wyniki sprzedażowe.

Połącz siły!

Jednak najlepsze wyniki osiągniesz wtedy, gdy wszystkie te dane. W jaki sposób? O tym opowie Elżbieta Krupa na Porankach z email marketingiem. Dowiesz się na nich również wiele o treściach dynamicznych, jak lepiej wykorzystać lojalność odbiorców czy jak połączyć email marketing z realizacją celów w Google Analytics.

SOCIALPRESS jest patronem medialnym wydarzenia.

O autorce:

Eliza Gniadek

Jako człowiek od Contentu tworzę treści online, publikując zarówno na naszym FreshMailowym blogu, jak i goszcząc na łamach branżowych magazynów. Posiadam doświadczenie w dziedzinie social media i e-commerce. Szczególnie interesuję się nowymi i niestandardowymi formami promocji w Internecie.


Szkolenia z content marketingu: Content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail