X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Narzędzia do wyszukiwania tematów treści

Przedstawiamy narzędzia, które pomogą Ci odnaleźć inspiracje do tworzenia treści na bloga lub stronę firmową.

Narzędzia do wyszukiwania tematów treściźródło: shutterstock.com

reklama


Materiał przygotowany przez eksperta

Obecna sytuacja wymaga z Twojej strony szybkich reakcji. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebujesz na stronie nowych treści. Nie potrzebujesz tych długich i wyczerpujących, ale konkretne będą jak najbardziej uzasadnione. Przydadzą Ci się krótkie materiały, które odpowiedzą na najpilniejsze pytania Twoich użytkowników. Powinny dotyczyć tego, jak w okresie utrudnień działa Twój biznes.

Google jako źródło wiedzy o odbiorcach

Warto zwrócić uwagę, co użytkownicy wpisują w Google, kiedy szukają produktów, usług lub rozwiązań zbliżonych do Twoich. Dzięki temu możesz dostosować swoją stronę i ułatwić im korzystanie z niej. Aby to osiągnąć, monitoruj i analizuj frazy kluczowe, z których korzystają Twoi użytkownicy. Czuwaj nad tym, co piszą o Tobie w sieci albo co związanego z Tobą i Twoją branżą. Zawracaj też uwagę na rozwiązania konkurencji – możliwe, że uda się je zaadaptować (po odpowiedniej modyfikacji) również u Ciebie.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Dzięki narzędziom do analizy fraz kluczowych możesz samodzielnie wygenerować listy słów kluczowych i tematów na nowe treści.

Google Trends

źródło: trends.google.com/trends

Google Trends to darmowe narzędzie udostępniane przez Google. Za jego pomocą możesz sprawdzić popularność fraz w określonym czasie, w wybranym kraju lub na całym świecie. Dowiesz się z niego, z jakiego regionu (do poziomu województwa, landu, standu itd.) pochodzi najwięcej zapytań. Sprawdzisz, kiedy zainteresowanie rośnie, a kiedy spada. Poznasz również inne związane z tym zagadnieniem frazy.

Google Trends opublikowało w ostatnich tygodniach raport dotyczący wyszukiwań związanych z koronawirusem na świecie.

Senuto

źródło: senuto.com/pl

Senuto to polskie narzędzie (płatne), które pozwala:

  • sprawdzać słowa kluczowe, na jakie wyświetla się strona,
  • analizować branżę i działania konkurencji,
  • dobierać nowe słowa kluczowe do działań contentowych
  • oraz monitorować wyniki.

Oprócz tego Senuto udostępnia bazę słów kluczowych powiązanych z Twoją branżą czy ofertą (wraz z listą pytań zadawanych przez użytkowników w tym kontekście oraz słowami zależnymi, powiązanymi z tematem).

Semstorm

źródło: semstorm.com/pl

Semstorm to również polskie narzędzie. Ma rozbudowany moduł „Słowa kluczowe”, a w nim „Suggester” i „Generator tematów”. Oba pozwalają, na podstawie wprowadzonych przez Ciebie słów kluczowych, dobrać do nich inne powiązane tematy.

Ubersuggest

źródło: neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest pozwala sprawdzić, jaki jest ruch na stronie, jakie podstrony są najczęściej wyświetlane oraz na jakie słowa kluczowe strona wyświetla się najczęściej. Pomaga też dobierać nowe słowa do strony i generować pomysły na treści. Dla każdego słowa kluczowego można tu sprawdzić najwyżej wyświetlane wyniki w Google, tym samym zorientować się, o czym piszą na ten temat najwięksi konkurenci. Przy każdej frazie Ubersuggest wskazuje również wolumen zapytań, czyli średnią liczbę wyszukiwań w miesiącu.

Answer the Public

źródło: answerthepublic.com

Answer the Public to częściowo darmowe narzędzie, które pozwala znaleźć pomysły na artykuły związane konkretnym słowem kluczowym. Generuje oparte na najczęstszych wyszukiwaniach longtailowe frazy w formie pytań. (Longtailowe, czyli z tak zwanym „długim ogonem”. To rozbudowane zapytania, które są najczęściej wpisywane przez użytkowników z konkretną intencją, na przykład: „Jak zrobić domowy żel antybakteryjny”). 

Keyword Surfer

źródło: surferseo.com/keyword-surfer-extension

Keyword Surfer jest darmową wtyczką do Chrome od Surfer SEO. Pokazuje miesięczny wolumen wyszukiwania danych fraz bezpośrednio w SERP-ach, czyli stronach z wynikami wyszukiwania. Podpowiada także frazy podobne do wpisanego przez Ciebie w Google słowa kluczowego.

Autouzupełnienia Google

Najprostszym sposobem na znalezienie słów kluczowych jest wykorzystanie autouzupełniania Google, które podpowiada inne najczęściej wpisywane hasła powiązane z danym zapytaniem. Na samym dole strony z wynikami wyszukiwania jest pole „Wyszukiwania podobne do:”, w którym również możesz znaleźć przydatne frazy.

Narzędzia do śledzenia wzmianek o Twojej firmie

Użytkownicy pytają o Twoją markę nie tylko w Google. Wymieniają się przecież informacjami także w mediach społecznościowych czy w materiałych publikowanych gdziekolwiek indziej w internecie. Monitorowanie tych treści pozwoli Ci trafić na konkretne pytania, na które możesz odpowiedzieć właśnie swoimi publikacjami. (A następnie chociażby wkleić w odpowiedzi na konkretny komentarz linki do tych treści). W śledzeniu wzmianek o firmie pomogą Ci takie narzędzia jak:

Brand24

źródło: brand24.pl

Brand24 śledzi wzmianki o Twojej firmie w różnych miejscach w sieci (między innymi w social mediach, serwisach informacyjnych, na forach, bloga i stronach z opiniami). Co ważne, informuje Cię o „sentymencie”, czyli kontekście, w jakim komentarz się pojawił – czy był pozytywny, czy negatywny. A jeśli był negatywny, narzędzie powiadomi Cię natychmiast, tym samym umożliwiając włączenie się do dyskusji.

Google Alerts

źródło: google.pl/alerts

Google Alerts to darmowe powiadomienia od Google, które możesz otrzymywać na swojego Gmaila, kiedy w jakimś miejscu w sieci pojawi się na przykład nazwa Twojej firmy. Google obiecuje, że da Ci powiadomienie za każdym razem. Praktyka jednak pokazuje, że narzędzie ma dość ograniczone możliwości i często przegapia ważne wzmianki.

Śledzenie działań konkurencji – śmiało, ale rób to uczciwie

Monitorowanie konkurencji to również sposób na wygenerowanie pomysłów na treści, rozwiązania. Pamiętaj: monitorowanie, nie kopiowanie. W sytuacji awaryjnej, takiej jak obecna, dobre pomysły warto rozpowszechniać.

Przykład: na posadzkach w sklepach różnych sieci pojawiają się naklejki, które pokazują, jak zachować bezpieczną odległość w kolejce.

To nie oznacza jednak, że treści czy grafiki możesz kopiować od konkurencji. Nawet jeśli mówisz o tym samym, zrób to po swojemu.

Narzędzia do monitorowania konkurencji

Aby zatem dowiedzieć się, o czym pisze konkurencja (lub o co w jej kontekście pytają użytkownicy), a czego brak u Ciebie, skorzystaj z narzędzi takich jak:

  • Senuto – wspominane już Senuto ma też wbudowany moduł do analizy konkurencji – sprawdzisz za jego pomocą między innymi, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja konkurencja, a jakich brak u Ciebie,
  • Brand24 – skoro możesz monitorować wzmianki związane z Twoją marką, nic nie stoi na przeszkodzie, by śledzić też, co mówi się o konkurencji.

W monitorowaniu konkurencji pomoże proste narzędzie takie jak Feedly. To aplikacja, za pomocą której możesz obserwować blogi konkurencji, tworzyć feedy na podstawie tematów i w jednym miejscu zbierać pomysły na treści.

źródło: feedly.com

Dlaczego warto?

Dlaczego  analiza zapytań wpisywanych przez użytkowników w Google jest Ci potrzebna? Aby można było uzupełnić Twoją stronę o treści potrzebne użytkownikom. Pamiętaj jednak, by wykorzystywać tylko te z tematów, które rzeczywiście pasują do Twojego biznesu.

Materiały, które stworzysz w czasie pandemii, zostaną w internecie także po niej. To ważne, by wpłynęły na Twój wizerunek pozytywnie. Dlatego nie żeruj na strachu i nie wykorzystuj wyszukiwań do tworzeniach clickbaitowych treści. Naczelnym kryterium wyboru tematu jest przydatność dla użytkownika w tym konkretnym okresie.

Więcej materiałów na temat prowadzenia działań marketingowych w czasie pandemii znajdziecie w poradniku antykryzysowym “Marketing vs recesja”.

O autorce:

Sylwia Paszyna

Sylwia Paszyna

Content Specialist ContentHouse

Od lat pracuje na zaawansowanym poziomie z tekstem. Analizuje treści, dba o poprawność językową i współtworzy strategie contentowe. Zajmowała się pozycjonowaniem i optymalizacją stron, obecnie dużo pisze i sprawdza to, co napisali inni – tak by jeszcze inni chcieli to czytać. Współpracuje jako korektorka z ogólnopolskimi wydawnictwami. Interesuje się tym, jak język komunikacji w internecie wpływa na współczesną polszczyznę. Wśród najczęściej wyszukiwanych fraz szuka wskazówek co do tego, które z reguł słownikowych wkrótce przestaną obowiązywać.

Pracowała m.in. dla: Bosch AGD, BUMY, Forum Marketingu Zintegrowanego, Ceneo.pl, Miloni, 3D Bin Packing, Fabryk Mebli „FORTE”, Znaku, Wydawnictwa Czarnego i Zielonej Sowy.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail