X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Reklama w czasie kryzysu – sprawdzone formaty

Marki muszą dostosować swoje działania reklamowe do tego, jak aktualnie wyglądają potrzeby konsumentów. Jakie formaty sprawdzą się w czasie kryzysu?

Reklama w czasie kryzysu – sprawdzone formatyźródło: unsplash.com

reklama


Materiał przygotowany przez eksperta

Pandemia koronawirusa i zamknięcie w domach w niemałym stopniu odbiła się na wielu firmach. W takiej sytuacji może pojawić się chęć zaryzykowania i próby zwrócenia uwagi konsumentów na różne sposoby.

Reklamodawcy, którzy wykorzystają dodatni szok popytowy w sposób nieetyczny, stoją na krawędzi kryzysu wizerunkowego. Chęć szybkiej sprzedaży nie może przysłonić strategicznego myślenia. Oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę.

Empatia wobec konsumenta

Sytuacje kryzysowe często zwiastują krach w gospodarce. Siła nabywcza konsumentów spada, dlatego nie warto prowadzić agresywnej sprzedaży. Ludzie w czasie epidemii nie chcą kupować pochopnie produktów, które nie są pierwszej potrzeby. Zadbaj o to, aby użytkownik podjął świadomie decyzję. Tworząc treści wokół lejka sprzedażowego, pomagasz użytkownikom.

Subtelny przekaz

Systemy reklamowe dają duże możliwości względem kierowania reklamy. Warto prowadzić komunikację w taki sposób, aby użytkownik nie miał wrażenia, że wiemy o nim zbyt dużo. Oczywiście treść reklamy powinna być spersonalizowana, ale przekaz musi być wywarzony. Podsycanie paniki w reklamie to prosta droga do kryzysu wizerunkowego.

Przyjazna polityka cenowa

Sztuczne zawyżanie cen to nie jest dobry pomysł w zakresie strategii długofalowej. Takie praktyki mogą zwrócić uwagę UOKIK-u (kara finansowa) czy też Facebooka (zablokowanie reklamy). Jednak najbardziej dotkliwy wyrok mogą dać konsumenci, którzy po stabilizacji sytuacji epidemiologicznej będą mieli negatywny stosunek do marki.

Nie rzucaj słów na wiatr

Bądź szczery wobec konsumentów. Podaj możliwe opóźnienia w terminie dostaw. Jeśli występuje problem z łańcuchem dostaw, to informuj Klientów na bieżąco. Masz do dyspozycji takie kanały komunikacji jak SMS, e-mail czy też Messenger. Wszystkie kanały mogą zostać zautomatyzowane, więc warto przygotować wcześniej komunikację w zależności od opóźnień w realizacji zamówienia.

źródło: unsplash.com

Sprawdzone formaty reklamowe

Postaw na pewne pod kątem skuteczności formaty reklamowe. Kryzys to nie jest dobry czas na swobodne eksperymentowanie. Pamiętaj jednak, że odwaga w realizacjach marketingowych to ważny czynnik, który sprawia, że wykresy idą w górę. Zastanów się nad poniższymi formatami reklamowymi:

  • Karuzela na Facebooku

Ten format charakteryzuje się dużą powierzchnią reklamową. Użytkownik może również swipe’ować reklamę w bok i odkrywać nowe walory usługi lub produktu. Idealny format na storytelling. Szczególnie w czasach kryzysu ważne jest opowiadanie historii, tak aby zdobyć uwagę odbiorcy.

Reklama w formie karuzeli

  • Reklama kierująca do chatbota w Messengerze

Sporo przedsiębiorców nie jest przygotowanych na realizowanie zamówień online. Tworzenie sklepu internetowego jest czasochłonnym przedsięwzięciem. Dużo szybciej można stworzyć chatbota na Messenger, które będzie zbierał zamówienia. Co ciekawe, chatboty zaskakują wysokimi współczynnikami konwersji. Dodatkowo mają możliwość proaktywnego wysyłania powiadomień do użytkowników. Buduj więc dzięki nim relacje i lojalizuj Klientów. To jest recepta na stabilność w biznesie.

  • Reklama displayowa w Google Ads

W dobie „ślepoty bannerowej” taka reklama wydaje się nie być efektywnym rozwiązaniem. Z moich doświadczeń wynika jednak, że display najlepiej sprawdzi się w przypadku reklamy na przykład artykułów na blogu. Szczególnie przy dobrym kierowaniu taka reklama jest natywna, ponieważ z perspektywy czytelnika portalu naturalne jest przejście do kolejnego artykułu. Generuj ruch do artykułów, które są rozpisane pod lejek sprzedażowy. Pozwoli to stymulować sprzedaż.

Przykład elastycznej reklamy bannerowej, która promuje artykuł

  • Reklamy produktowe w wyszukiwarce

W kategorii e-commerce nie ma lepszego źródła dochodu. Ważne, aby podzielić produkty na mniejsze segmenty, co będzie dobrym punktem wyjścia do optymalizacji. Przykładowy podział można oprzeć o marżowość produktów. Optymalizuj reklamy pod ROAS (ang. return on ad spend). Warto przetestować inteligentne reklamy produktowe, jednak potrzebują one więcej czasu, aby przynieść lepszy ROAS. Ten format reklamowy z dużym prawdopodobieństwem okaże się żyłą złota.

I najważniejsze – jeśli jesteś producentem i w czasach kryzysu boisz się o dystrybucję, to czas założyć własny sklep internetowy.

  • Reklamy w wyszukiwarce

Google to ocean intencji. Poszukaj fraz, które wpisują Twoi potencjalni Klienci. Dobry współczynnik klikalności tych reklam świadczy najczęściej o tym, że trafiasz w intencje użytkownika. Jednak intencja niekoniecznie świadczy o tym, że oferta będzie pasowała do danego odbiorcy. Jeśli Twoje usługi kosztują więcej niż konkurencji, to warto odsiać na poziomie reklamy użytkowników, którzy sugerują się głównie ceną.

Możesz zastosować rozszerzenie cen, gdzie zaprezentujesz, ile trzeba zapłacić za konkretny produkt lub usługę. Google Ads daje możliwość dostosowania stawek w zależności od zainteresowań, wieku czy też demografii potencjalnych Klientów. Ten trop optymalizacyjny pozwoli zdecydowanie zwiększyć efektywność kampanii.

  • Lead Ads

Facebook i LinkedIn oferują reklamy, które zachęcają do zostawienia kontaktu. Bariera pozyskiwania kontaktów jest niska, ponieważ użytkownik może zostawić swoje dane dosłownie jednym kliknięciem. Warto mieć pamiętać, że tego typu reklamy mają sens tylko w stosunku do osób, które są poważnie zainteresowane Twoją usługą. Dlatego najlepiej sprawdzą się w ramach remarketingu. Nie zapomnij o tym, że najlepszym inkubatorem ciepłych leadów jest content marketing.

Przykład LinkedIn lead ads

Więcej materiałów na temat prowadzenia działań marketingowych w czasie pandemii znajdziecie w poradniku antykryzysowym “Marketing vs recesja”.

O autorze:

Michał Bednarczyk

Michał Bednarczyk

Media Manager w ContentHouse

Marketer specjalizujący się w kampaniach performance’owych i marketing automation. W ContentHouse odpowiada za efektywność komunikacji oraz maksymalizację konwersji z działań content marketingowych. Humanista, który lubi poznawać techniczną stronę mocy. Segmentacja i personalizacja to stałe punkty w jego działaniach. Bacznie przygląda się nowym kanałom dystrybucji treści, dlatego w ContentHouse odpowiada między innymi za projekty związane z chatbotami. Wcześniej związany ze start-upami takimi jak Cosmetic Scan i Publico24, a także agencją The Nets.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail